Sunday, December 15, 2013

Sukan Sea 2013: Malaysia 1 - Singapura 1



1. Jika Malaysia lawan Indonesia macam England lawan Jerman, maka Malaysia lawan Singapura adalah seperti England lawan Scotland. Perseteruan antara dua saudara rapat, abang dan adik dan sebagainya. Singapura macam Scotland dengan mentaliti tidak mahu kalah kepada kita walaupun jauh lebih kecil. Kita pula macam England masih dengan mentaliti mahu tunjuk siapa 'big brother' (sama macam Indonesia yang selalu fikir mereka 'Abang Long' kepada kita). Bezanya cuma Scotland masih sebahagian dari United Kingdom of Great Britain tetapi Singapura bukan lagi sebahagian dari Persekutuan Malaysia. Siapa punya kerja bangang ni?

2. Penjaga gol Malaysia Izham Tarmizi pakai baju biru dan stokin biru sedondon.

3. Izham Tarmizi memang mantap, apa makan budak ni? Keupayaan beliau mengawal gawang memang patut mendapat pujian dari peminat bolasepak dan pujaan dari para gadis. Patutlah JDT beli budak ni.

4. Pengadil dari China, Wang Zhe sangat pemurah dalam mengeluarkan kad kuning kepada pemain Malaysia. Baru 15 minit, dua orang pemain Malaysia menerima kad kuning, Shahrul Saad dan K.Reuben.

5. Setelah aku perhatikan secara tekun, selama 45 minit Malaysia menerapkan formasi tanpa penyerang. Baik Hazwan Bakri mahupun Thamil Arasu semuanya hilang di atas padang.

6. Namun aku nengok Thamil Arasu ni boleh menggantikan Fernando Torres. Bak kata seorang sahabat aku "Thamil ni kena rasuk dengan Dewa Tamak" 

7. Separuh masa kedua bermula, Malaysia terus menyerang macam Arsenal tapi haram tak gol. Secara tiba-tiba Singapura menjaringkan gol pertama pada minit ke-61 dengan tanpa niat. 

8. Hazwan Bakri dan Thamil Arasu yang tak berguna telah digantikan dengan Rozaimi dan Nazmi Faiz. Ong Kim Swee berharap dia dapat menyelamatkan maruah Malaysia buat kesekian kalinya.

9. Malaysia serta merta menerapkan sistem tendangan ikut arah telur yang membuatkan Singapura kucar-kacir tidak menentu. 

10. Pada minit ke-89 Rozaimi menjaringkan gol melalui sepakan percuma. Kedudukan menjadi 1-1. Ramai yang sibuk nak suruh presiden FAM letak jawatan turut meraikan gol ini. Korang kena ingat, kalau kita menang Sukan Sea ni bermakna Soltan Bola tidak akan mengundur. Dan bola sepak kita akan terjerumus ke lembah paling hina selama-lamanya. Apa yang ada dengan pingat Sukan Sea ni? 

11. Ball possession memang tak wujud dalam kamus bolasepak Malaysia agaknya. Penguasaan bola tu penting, pokoknya kalau bola di kaki pasukan kita pihak lawan tidak akan dapat berbuat apa-apa. Tapi dalam perlawanan ini Harimau Muda pantang dapat bola mesti nak buat hantaran walaupun tidak ditekan lawan. Mungkin sudah semulajadi naluri anak muda yang nak main laju dan mudah gugup.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...