Thursday, January 2, 2014

Piala Dunia 2014: Cameroon



Pengenalan

Apabila berbicara tentang pasukan Cameroon, ingatan aku pantas terimbas pada aksi gelek Roger Milla di penjuru padang meraikan jaringannya. Siapa yang boleh melupakan keraian gol sebegitu rupa? Sehingga kini rekod penjaring tertua dalam sejarah Piala Dunia juga masih dipegang oleh lagenda Cameroon ini. Iaitu menjaringkan gol pada usia 42 tahun dan 39 hari. 

Negara yang mempunyai keluasan 1.44 kali lebih daripada Malaysia ini akan membuat kemunculan ke-6 dalam Piala Dunia 2014 dengan pencapaian terbaik mereka masih lagi pada tahun 1990 ketika layak sehingga ke Suku Akhir. Pada ketika itu mereka tewas kepada England di Naples dalam masa tambahan dengan jaringan 3-2.

Walaupun hanya layak menerusi penentuan aksi 'play-off', skuad 2014 ini perlu segera keluar dari bayang-bayang kejayaan pada tahun 1990 dan melakar sejarah baru dalam bola sepak Cameroon. Jadi, jatuh bangun pasukan Cameroon tahun depan semuanya akan bergantung pada strategi Jurulatih mereka iaitu Volker Finke.

Jurulatih: Volker Finke.


Ramai yang menganggap Volker Finke adalah kejutan sebenar daripada pasukan Cameroon. Ini kerana beliau adalah seorang bekas guru yang telah menghabiskan masa selama 16 tahun di SC Freiburg dan hanya dilantik untuk menguruskan Cameroon pada May 2013.

Walaupun begitu dia mempunyai rekod cemerlang setakat ini dengan memenangi kesemua 3 perlawanan sejak dilantik menjadi pengurus pasukan Cameroon.

Ketua Pasukan: Samuel Eto’o.


Penyerang terbaik Cameroon sejak era Roger Milla, Samuel Eto'o memiliki peluang untuk mengulangi atau mungkin mengatasi pencapaian heronya itu. Eto'o yang kini berusia 32 tahun merupakan penyerang untuk pasukan hebat Chelsea dan dia juga adalah penjaring terbayak pasukan negaranya dengan 55 gol.

Eto'o yang gagal beraksi di Jerman 2006 dan tidak berjaya membawa pasukannya melepasi peringkat kumpulan pada 2010 kini berpeluang sekali lagi untuk mengetuai sebuah negara Afrika yang semetinya mahu memperbaiki pencapaian gemilang tahun 1990.

Pemain Bintang: Stephane Mbia. 


Pemain ini mempunyai pengalaman luas dalam karier remajanya. Bermain dalam Piala Dunia FIFA Bawah 17 tahun dan juga Olimpik 2008 di China. Membuat penampilan sulung dalam skuad utama Cameroon untuk kejohanan Piala Afrika pada 2008 di Ghana.

Dia juga berada dalam pasukan QPR yang telah diturunkan divisyen dan kini sedang dipinjamkan ke kelab Sevilla. Di samping pemain Barcelona, Alex Song, Stephane Mbia juga akan memegang peranan penting untuk menjana kejayaan pasukan Cameroon.

Pemain Paling Teruja Untuk Disaksikan: Fabrice Olinga.


Jika Malaysia berbangga dengan penyerang handal Izzaq Faris, Cameroon juga tidak mahu mengalah dengan melahirkan bakat sehebat Fabrice Olinga. 

Beliau akan berumur 18 tahun apabila kejohanan Piala Dunia Brazil ini dilangsungkan. Dengan ketinggian hanya mencecah 5 kaki 7 inici pemain ini telahpun menyinar bersama kelab Malaga di La Liga. Gelaran bintag muda ini ialah 'Happy Feet' gitu. 

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...