Sunday, January 12, 2014

Piala Dunia 2014: Chile



Pengenalan. 

Sebut sahaja negara Chile, sudah pasti kita akan teringat pada nama Ivan Zamorano dan Mrcelo Salas. Sensasi duo pada Piala Dunia 1998 di Perancis. Walaubagaimanapun kempen mereka pada tahun itu hanya setakat di pusingan kedua sahaja apabila tewas 4-1 kepada Brazil.

Chile adalah salah satu antara negara asal daripada 13 negara yang bermain di pusingan akhir tahun 1930. Pasukan ini terkenal dengan gaya permainan menyerang dengan aksi penuh bertenaga. Mereka akan sedaya upaya memburu gol seawal minit pertama. Apabila mereka sedang mendahului permainan, mereka akan meneruskan tekanan dengan menyerang dan tidak akan sesakali menukar taktik kepada bertahan. 

Namun kelemahan di barisan pertahanan boleh mengakibatkan Chile sering berada dalam keadaan bahaya. Mereka perlu memperbaikinya menjelang sepak mula Piala Dunia 2014. Pencapaian terbaik mereka sewaktu menjadi tuan rumah pada 1962 apabila menduduki tempat ketiga wajib diulangi. Jika tidak sekalipun, kemampuan untuk layak ke suku akhir kelak sudah boleh dikira baik untuk skuad yang digelar La Roja ini.

Jurulatih: Jorge Sampaoli


Jorge Sampaoli telah melalui satu kehidupan yang amat menyedihkan. Dia terpaksa berhenti daripada bermain bola akibat kecederaan teruk hanya pada ketika usianya baru sahaja mencecah 19 tahun. Pada ketika itu dunia dirasakan amat gelap baginya. Namun beliau berjaya bangkit selepas itu dengan mula melibatkan diri dalam bidang kejurulatihan pada tahun 1992 dengan kelab amatur.

Jurulatih berbangsa Argentina ini mengambil alih tugas daripada  Claudio Borghi selepas kecermelangannya bersama kelab Universidad de Chile yang memenangi 3 kejuaraan Liga serta Piala Sudamericana. Kemasukkannya juga mengembalikan semula Chile kepada sebuah pasukan yang bertenaga, bermain pada tempo yang tinggi sama seperti ketika era Marcelo Bielsa.

Ketua Pasukan: Claudio Bravo. 


Claudio Bravo adalah penjaga gol hebat yang sudah beraksi bersama Real Sociedad bermula pada musim 2006-2007. Pada usia 30 tahun juga beliau telah menjadi penjaga gol nombor satu Chile sejak hampir 10 tahun yang lalu. Malahan telah menjadi ketua pasukan Chile sejak dari tahun 2007.



Pemain Bintang: Alexis Alejandro Sánchez


Barcelona berhabis duit sebanyak £23 Juta untuk menandatangani pemain yang berketinggian 5 kaki 7 inci ini daripada Udinese. Beliau boleh beraksi sama ada di posisi sayang ataupun penyerang tengah.

'El Nino Maravilla' yang bermaksud The Wonderboy akan berusia 26 tahun di Piala Dunia 2014 nanti. Dia sememangnya sudah ditakdirkan menjadi antara pemain terhebat pasukan Chile buat masa ini. Ketajamannya di hadapan gol semakin meningkat dengan setakat ini telah merekodkan sejumlah 22 gol daripada 64 penampilan bersama pasukan kebangsaan Chile.

Pemain Paling Teruja Untuk Disaksikan: Arturo Vidal


Arturo Vidal yang bermain untuk pasukan Juventus adalah antara tonggak penting yang menjana pergerakan dari bahagian tengah pasukan Chile. Dengan memegang prinsip seperti permainan bola keranjang "kau serang aku, aku serang kau semula'- Vidal merupakan pemain yang paling sesuai untuk memberi inspirasi kepada Chile ketika pasukan ini mula mencorak serangan mereka.

Berkemampuan tinggi dalam melakukan jaringan daripada jarak jauh dan ini akan menjadi senjatanya yang akan dipersembahkan di Brazil nanti.



1 comment:

Silakan Laser Saye...