There was an error in this gadget

Sunday, January 12, 2014

Piala Dunia 2014: Sepanyol



Pengenalan  

Kali terakhir pasukan Sepanyol jatuh dari rangking pertama FIFA ialah pada Ogos 2011. Itupun jatuh ke tangga kedua. Melihat kepada statistik ini, sudah pasti ia akan mendatangkan gerun kepada setiap lawan mereka.

Namun begitu, kemenangan Sepanyol 4 tahun yang lalu dibayangi dengan protes lebih dari sejuta rakyat Catalonia yang berarak di Barcelona menuntut lebih kuasa autonomi dari Sepanyol ataupun jika tidak, mereka mahukan kemerdekaan. Maka tidak hairanlah kejayaan Sepanyol itu disambut hangat di Madrid tapi di wilayah-wilayah Sepanyol yang lain ianya tidak berapa diraikan. 

Berdasarkan rekod pada tahun 2010. Sebagai sebuah wilayah autonomi, Catalonia dihuni oleh 7 juta penduduk berbanding 47 juta penduduk seluruh Sepanyol tetapi wilayah ini menyumbangkan 25% KDNK untuk seluruh Sepanyol. Sekiranya Catalonia berpisah maka jawabnya ekonomi Sepanyol akan melingkup lagi teruk dari Greece.

Ia bukan setakat itu sahaja, kemerdekaan Catalonia juga akan turut melingkupkan bola sepak Sepanyol. Ini dek kerana sebahagian besar pemain skuad Sepanyol yang menang Piala Dunia pada tahun 2010 adalah bangsa Catalan atau rakyat Catalonia. Victor Valdes, Carles Puyol, Gerard Pique, Joan Capdevila, Sergio Busquets, Cesc Fabregas dan Xavi Hernandez adalah mereka yang berdarah Catalan. Itu belum dikira dengan pemain lapisan muda seperti Bojan Krkić, Marc Bartra, Martín Montoya, Jordi Alba dan juga Cristian Tello.

Bayangkan pasukan Sepanyol tanpa kehadiran pemain-pemain tersebut. Bayangkan......

Jurulatih: Vicente del Bosque. 


Sebelum kejayaan membawa Piala Dunia 2010 dan Piala Eropah 2012, Vicente del Bosque lebih dikenali sebagai pengurus yang dipecat secara kejam oleh Real Madrid meskipun meskipun membawa pasukannya menang La Liga pada tahun 2003.

Kini figura yang berusia 62 tahun ini adalah individu genius yang dilihat mampu menjinakkan perang tradisi antara pemain Barcelona dan Real Madrid. Dia menggabungkan semua pemain berbakat menjadi satu kelompok kumpulan pejuang yang akan membawa dirinya menjadi pengurus pertama yang menjulang 3 kejuaraan utama dunia secara berturut-turut.

Ketua Pasukan: Iker Casillas.


Kehadiran Casillas telah mencuri perhatian dunia sejak dari zaman remajanya lagi. Beliau telah diiktiraf sebagai antara pemain terbaik Eropah dengan pelbagai anugerah yang sudah menjadi miliknya.

Sekarang Casillas sudah memiliki sejumlah 152 penampilan antarabangsa bersama Sepanyol. Tetapi dengan usianya baru mencecah 32 tahun, angka 200 mungkin tidak mustahil untuk dicapainya kerana dia adalah pilihan utama Sepanyol sejak 14 tahun yang lalu.

Pemain Bintang: Andres Iniesta. 


Pass, pass, dan pass lagi. Ini adalah kerja rutin Iniesta baik dalam pasukan Barcelona mahupun Sepanyol. Merupakan enjin pasukan Sepanyol yang mana sentuhannya mampu mengubah permainan apabila dia turun bermain.

Pada usia 29 tahun, sudah pasti dia mahu mengulangi kejayaan manis menjulang Piala Dunia 4 tahun yang lalu.

Pemain Paling Teruja Untuk Disaksikan: Cristian Tello.


Mungkin beliau adalah penyelesai kepada masalah serangan pasukan Sepanyol ketika ini. Roberto Soldado, Alvaro Negredo, Fernando Llorente, David Villa dan juga Fernando Torres semuanya jika tidak cedera, berada pada prestasi yang kurang memberansangkan.

Cristian Tello adalah produk Barcelona. Pada usia 22 tahun dia mungkin akan diberi peluang sekiranya penyerang senior dalam pasukan Sepanyol mengalami kemerosotan prestasi. 

1 comment:

  1. bhgn serangan spain mungkin tak kan ada masalah dgn ada nya isco n diego costa yg memilih utk mewakili spain...tp player yg paling aku nak tgok bukan tello tp isco...kat barca pun tello ntah kmana

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...