Thursday, August 28, 2014

Everton Pasukan Yang Terbaik Di Liverpool. Tahu tak?


Everton Pasukan Yang Terbaik Di Liverpool. Tahu tak?

Fakta sudah tertulis mengatakan keseluruhan skuad Majlis Perbandaran MK Dons bernilai £235,000. Jumlah ini adalah kurang daripada gaji mingguan Wayne Rooney. Bayangkan kalah 4-0 pulak lepas tu. Mane nak tarok muka jika balik ke rumah, jiran tetangga mula menyindir "Dahle tak main Champions League, tak main Carling pulak dah, banyak gila masa free engko ek...Bolehlah engko mula berkebun terung dengan cili depan rumah waktu petang-petang".

Jadi....ayat-ayat penyedap hati seperti "We will return to Champions League" wajar diberhentikan dengan kadar segera kerana "You can't even play in Capital One Cup woih!". Sebab itulah betapa pentingnya menjadi POWER.

Apakah pulak definisi POWER sebenarnya? Mengeluarkan 'cincin' dari anu? Menonton drama Rindu Awak 200% sehingga tamat dan kemudiannya solat Maghrib cecepat sebelum iklan pertama Buletin TV3 menjengah? Berebut jawatan Ketua Tingkatan? Ataupun berjaya membuat pembelian rekod bola sepak British dengan yuran perpindahan £59.7 Juta dalam hari yang sama tewas kepada pasukan liga tahap ketiga? Tak POWER...semua tu tak POWER. Ape dia? Berkabung? Lagiiiilah tak POWER.

Yang POWER adalah mengumpul 6 mata daripada 2 perlawanan Liga Perdana Inggeris dan bukannya hanya satu mata dalam 2 aksi yang kurang bermaya walaupun ia sebenarnya menepati status selaku pasukan bawahan liga. Ya. Spurs, Chelsea dan Swansea setakat ini berjaya mengumpul 6 mata maksima dan sedang tertib memimpin barisan liga. Aku tak berminat nak sembang pasal Manchester City. Malas. Jadi aku namakan Eric Dier, Cesc Fabregas dan Gylfi Sigurdsson sebagai individu yang menjadi kunci kepada kePOWERan Spurs, Chelsea dan Swansea. Apa dia? Tak setuju? Lantak engko. Engko boleh pilih Danny Welbeck. Aku ok jeeeeee..

Siapa Eric Dier? Begitulah persoalan pertama aku apabila pemain ini menjadi pertahanan pertama yang menjaringkan dua gol secara berturut-turut dalam perlawanan pembukaan Liga Perdana Inggeris. Dier baru sahaja berusia 20 tahun dan pemain muda England ini nampaknya mempunyai masa depan yang cerah sekiranya Mauricio Pochettino dapat mengulangi resepi musim lepas yang mana memperlihatkan kebangkitan anak tempatan seperti Adam Lallana, James Ward-Prowse, Nathaniel Clyne, Jay Rodriguez dan Jack Cork. Dan hari ini sudah mula juga kedengaran suara-suara terlebih keyakinan daripada pendukung Lilywhites apabila mereka dengan berhaja berkata "Who needs Diego Costa when you have Eric Dier?".

Perlawanan ketiga buat Spurs minggu ini ialah melayan kunjungan Liverpool di White Hart Lane. Alaaaah..Liverpool yang kalah 3-1 dengan Manchester City tu. Alaaah..yang dapat gol ehsan dari Zabaleta tuuuu...Oleh itu marilah kita berdoa supaya dihidangkan aksi penuh dramatik sebagai hadiah kemerdekaan Malaysia yang ke-57 dan bukannya aksi berat sebelah serta tidak bernafsu daripada kedua-dua pasukan ini.

Menengok kepada kehebatan Fabregas hari ini membuatkan aku sayu hati mengenangkan kedegilan Arsene Wenger. Bagi aku Arsene Wenger sepatutnya beli sahaja Fabregas sebelum Piala Dunia itu hari. Lepas tu jual Aaron Ramsey, Jack Wilshere dengan Oxlade-Chamberlain ke JDT. Ish..degil betol orang tua ni. Tiga-tiga pemain ni main macam bongok. Ramsey main perasan macam dah berstatus bintang sangat, Wilshere pulak otak dia bekerja dengan lambat manakala Chamberlain seringkali kelihatan gugup dan gelojoh macam nampak Anzalna atas padang.

Hendak menyesal pun tidak berguna. Fabregas kini terus mara dengan telah pun mencipta 3 bantuan gol dalam 2 perlawanan setakat ini. Walaupun Everton adalah pasukan terbaik di Liverpool ditambah pula dengan kehadiran bekas penyerang Chelsea iaitu Lukaku dan Eto', aku masih optimis meramalkan Fabregas tidak akan mempunyai kesulitan minggu ini untuk mengulangi aksi mantapnya sekali lagi. 

Kembalinya semula Gylfi Sigurdsson ke Swansea musim ini merupakan seribu rahmat buat pasukan yang bergelar The Swans ini. Melakukan dua bantuan gol dan menjaringkan satu gol - sudah cukup untuk memadam memori duka beliau musim lepas ketika masih bersama Spurs. Sigurdsson dan Swansea kelihatan tidak mempunyai sebarang masalah besar minggu ini apabila menjadi tuan rumah kepada pasukan yang berada di tangga ke-12 liga iaitu West Bromwich Albion. Aku menjangkakan Swansea akan beroleh 3 mata pada perlawanan ini.

Itu sahajalah setakat ini. Ingat ye..kalah menang tu memanglah adat permainan. Tapi kalau asyik kalah ajek lebih baik berhenti main bola. Pergi jual cendol dekat sebelah kedai kain. Heh!!

Nota tambahan: Selamat datang diucapkan kepada Di Maria dan Balotelli. Ini ke pemain yang nak diharapkan untuk menjulang kejuaraan liga? Hah? Lagik satu aku nak tanya. Van Gaal punya kontrak dekat Manchester United ni berapa tahun? Aku mencadangkan kontrak dia ni diikat sampai mati.

1 comment:

Silakan Laser Saye...