Friday, October 17, 2014

Berdoalah Untuk Kesejahteraan Tiang Bendera Penjuru Padang



Lupakan perihal tak bertamadun isu 130 keping tiket. Lupakan perangai burok anak raja sanjungan negeri selatan tanah air yang menyepak tiang bendera. Tertanya-tanya juga aku apalah dosa tiang tersebut. Lupakan segala perkara tentang liga syok sendiri. Ini kerana minggu ini kita akan kembali disajikan dengan liga penjajah yang berkualiti tinggi selepas berehat selama hampir 2 minggu.

Aksi pembukaan minggu ini akan menemukan antara pasukan Manchester City dengan Spurs. Manchester City yang dalam usaha mengejar pasukan di puncak liga iaitu Chelsea sangat mengharapkan kejayaan dalam pertemuan ini. 3 mata adalah sasaran mereka. Bahagian serangan pasukan Manchester City mungkin tidak berdepan masalah besar apabila Sergio Aguero dan Edin Dzeko dijangka akan diturunkan selepas masing-masing kembali dari tugasan antarabangsa. Dzeko juga cemerlang ketika beraksi bersama Bosnia dan mungkin akan menjaringkan gol sekali lagi dalam masa seminggu. Cuma bahagian tengah mereka mungkin sedikit pincang apabila Yaya Toure tidak dapat diturunkan dalam perlawanan ini. Tempatnya mungkin akan diambil alih oleh Frank Lampard. Jika Sapik Rahim adalah anugerah tuhan kepada peminat bola sepak Malaysia. Lampard pula adalah anugerah tuhan kepada seluruh peminat bola sepak England. Begitulah POWERnya bekas pemain Chelsea ini yang mempunyai sentuhan amt tajam apabila berada di hadapan gol.

Mauricio Pochettino ketika ini pening dengan prestasi semasa pasukannya apabila hanya mampu menjaringkan 4 gol dalam 5 perlawanan liga mereka. Walaupun begitu Emmanuel Adebayor masih menjadi pilihan bookie bola sepak untuk menjaringkan gol buat pertama kalinya sejak kali terakhir melakukannya pada bulan Ogos. Dalam masa yang sama juga pendukung pasukan Spurs masih boleh tersenyum lebar dengan prestasi semasa Nacer Chadli yang setakat ini telah menjaringkan 5 gol dalam 7 perlawanan liga. Di samping beliau juga hadir Christian Eriksen yang beraksi cemerlang setakat awal musim ini serta dalam pemburuan menjaringkan gol ketiganya buat Spurs.

Mungkin akan ada sedikit saingan daripada pasukan Spurs. Namun sekiranya Manchester City mula menjaringkan gol, pasukan dari London itu akan tenggelam dan terus hanyut.

Selepas itu kita akan dihidangkan dengan pertarungan menarik melibatkan pasukan yang bermasalah dengan deretan kecederaan pemain iaitu Arsenal menentang Hull City. Satu-satunya pasukan yang belum tewas musim ini iaitu Chelsea, merantau ke Selhurst Park untuk bertemu Crsytal Palace. Southampton yang kini di tangga ketiga liga akan menerima kunjungan Sunderland bagi mencari kemenangan pertama selepas kedua pasukan seri sesama mereka dalam 3 perlawanan sebelum ini. Manakala Swansea bertemu Stoke City yang setakat ini kebal dalam 3 aksi di Britannia.

Perlawanan penutup aksi Liga Perdana Inggeris minggu ini akan melibatkan pasukan yang tidak akan bermain di pertengahan minggu. West Brom akan menunggu kunjungan Manchester United dengan Saido Berahino pastinya menjadi tumpuan utama pada laga ini. Saido Berahino telahpun menjaringkan 6 gol setakat ini dengan 5 daripadanya dijaringkan di Hawthorns. Berdasarkan statistik tahyul pula The Baggies hanya berjaya menang 2 perlawanan sahaja ketika mereka turun bermain pada hari Isnin. Tahyul yang akan memberikan sedikit harapan buat pemuja syaitan merah.

Selain itu Manchester United juga tidak perlu bimbang dengan ketiadaan Wayne Rooney kerana masih memiliki Van Persie, Falcao dan Di Maria untuk merobek gawang The Baggies yang dikawal kemas oleh Ben Foster. Robin van Persie juga mempunyai rekod yang baik ketika berdepan dengan WBA apabila meledak 4 gol dan membantu 2 jaringan gol dalam 7 pertembungan. Macam mana Manchester United? Boleh dapat 3 mata? Aku optimis Manchester United boleh dapat 3 mata dalam perlawanan ini. Tetapi aku lagik yakin selepas perlawanan tu kita takkan dapat lihat Van Gaal terajang 'corner flag'. Gila apa buat perangai budak-budak macam gitu? Heh!!

2 comments:

  1. Salam singgah..saya dah follow blog awak...harap sudi follow blog saya balik ya =)

    http://seronoknyermelukis.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. haa..ini memang rare..blog pasal perkembangan bola..thumbs up!!

    www.naturalhealthyandbeauty.blogspot.com

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...