There was an error in this gadget

Sunday, November 30, 2014

Kehebatan Harimau Malaya Malam Tadi Memang Tiada Tandingan.


Kehebatan Harimau Malaya Malam Tadi Memang Tiada Tandingan.
 
Malam tadi Malaysia menang dengan Singapura 3-1. Ia sekaligus melebarkan rekod  Harimau Malaya apabila bertemu dengan negara Temasik ini menjadi kepada 21 menang, 24 seri dan hanya tewas 18 perlawanan. 

Malam tadi juga kedengaran satu Malaya bersorak macam orang gila dan lupa pada sistem FAM yang bangang. Lupa pada penswastaan liga yang ditunda oleh FAM, lupa masih ada lagi pemain liga Malaysia yang tidak dibayar gajinya dan juga lupa pada perjalanan Liga Malaysia yang serba kelam kabut. Mujur juga selepas perlawanan malam tadi tiada yang berkata "Kita seronok menang bola, adakah kita ingat saudara kita di Palestin?". 

Tapi aku tahu Malaysia menang bukan sebab handal. Aku memang dah lama kaji bende ni. Malaysia menang sebab Singapura memang 10 takuk ke belakang. Majoriti pemain daripada kedua-dua pasukan pun sama-sama beraksi dalam liga Malaysia yang syok sendiri tu. Apa lagi yang kita jangkakan?

Aku secara peribadi bukan mahu berbicara tentang menang atau kalah. Apa yang perlu kita sedari ialah bagaimana caranya mereka mencapai kemenangan dan kekalahan dalam sesebuah permainan. Lihat sahaja perbezaan kualiti bola sepak antara Malaysia dan Thailand tempohari. Sangat jauh sekali ketinggalan dari segenap segi.

Menang pula dengan Singapura adalah perkara biasa bagi aku. Tiada apa-apa yang istimewa jika dilihat dari segi visi, misi dan variasi taktikal yang dipamerkan. Cumanya memang Singapura itu sendiri adalah sebuah pasukan bangang sekiranya tanpa kuderat pemain naturalisasi. Dengan corak permainan macam gini, celah gigi Vietnam sahaja Harimau Malaya akan dikeronyok nanti. Tetapi aku sedikit kecewa lawan Harimau Malaya seterusnya adalah Vietnam. Bukannnya ape, nak ajak bergaduh pun tak seronok. Bukan diorang faham pun bahasa kita. Lainlah kalau Indonesia ke...Sedap sikit bergaduh. 

Okeh, kita kembali kepada persoalan serius. Jadi, bilakah kita mahu menguasai rantau Asia secara total ketika kita masih lagi terkial-kial hendak menewaskan Myanmar, Singapura dan mungkin juga Vietnam minggu depan? 

Bagaimana kita hendak menguasai pentas ASIA sedangkan kita umpama kanak-kanak kecil bertatih di ASIA TENGGARA? Walaupun sekiranya jika kita berjaya menguasai rantau ini semula, aku yakin kita akan kembali ke fitrah sebenar. Kembali menjadi pasukan bola sepak yang tidak bedaya saing walaupun dikelilingi fasiliti serta kelengkapan bertaraf dunia.

Aku berharap peminat-peminat bola Malaysia era Justin Bibir dapat kurangkan perangai cepat teruja ni. Baru menang dengan Singapura mereka sudah bilang ‘this is our year’. Bukannya apa...aku takut akhirnya ‘year’ yang dinanti-nantikan bertahan 7 hari sahaja. Kemudian apabila muncul Safee Sali yang merokok menjaringkan gol, mereka bercakap pula tentang ‘a striker reborn’ atau ‘a team reborn’ secara khasnya. Bertenanglah wahai anak mude...

Tapi aku bagi muka sikitlah dekat korang yang nak sambut kegembiraan mengalahkan Singapura semalam. Bak kata pepatah 'Biar kita tak menang Piala, asalkan Singapura jadi mangsa'.

1 comment:

  1. ni la yang aku fikir. jumpa vietnam kang apa khabar la budak2 ni. mesti senyap membisu

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...