Sunday, November 20, 2016

Ulasan Minit Ke Minit: Malaysia melawan Kemboja.

Malaysia 3 - Kemboja 2.

1. Perlawanan bermula dalam cuaca panas terik. Hati pun menjadi panas apabila terlihat nama Irfan Fazail berada dalam kesebelasan utama. Mungkin ada hikmah disebaliknya.

Apek sebagai penjaga gol. Dilindungi secara berjemaah oleh Shahrom Kalam, Shahrul Saad, Rizal dan Matt. Irfan ditemani Baddrol, Syazwan Zainon dan Wak Amri di bahagian tengah. Darren Lok dan Hazwan Bakri melengkapkan senarai 11 pemain bertemu Kemboja.

2. Dengan penuh garang Malaysia melakukan asakan dan serangan awal ke atas Kemboja. Satu tandukan dari Wak Amri ditepis keluar oleh penjaga gol Kemboja.

Sehinggalah satu kecelakaan awal melanda pasukan Malaysia. Hantaran ke belakang oleh Hazwan Bakri disambar penyerang Kemboja, Chan Vathanaka. Penjaga garisan mengangkat bendera offside. Pertahanan Malaysia juga berhenti berlari kerana menyangkakan perkara yang sama. Namun pengadil tetap tidak meniupkan wisel.

Dengan tenang penyerang Kemboja itu menewaskan Apek untuk jaringan pertama. Seluruh Malaya panas hati. Seawal minit ke-7 Malaysia sudah bolos.

3. Ketenangan. Itulah yang diperlukan oleh pasukan Malaysia selepas bolos awal. Gerakan demi gerakan diatur secara tertib. Hantaran lintang dari kanan ke kiri, dari kiri ke kanan.

Sehinggalah pada satu ketika hantaran cantik dari sebelah kanan oleh Irfan Fazail sampai tepat ke kaki Syazwan Zainon yang mengawalnya dengan cermat. Beliau berjaya meloloskan diri dari kawalan pemain Kemboja dan melepaskan rembatan kencang dengan kaki kanannya. Yaty tertewas. Akhirnya Malaysia berasa lega buat seketika.

Pada minit ke-36 kedudukan menjadi 1-1.

4. Tamat separuh masa pertama dengan kedudukan 1-1. Ia memberi peluang kepada rakyat Malaysia bermuhasabah diri dengan gol pertama milik Kemboja.

Ternyata tindakan pengadil adalah tepat dan Shahrom Kalam harus bertaubat. Dia sepatutnya terus bermain selagi pengadil hanya mengulum wisel dan tidak meniupnya.

Inilah yang dinamakan sebagai pengetahuan melalui pengalaman.

5. Separuh masa kedua bermula. Tiada sebarang pertukaran dilakukan oleh Malaysia.

Pada awalnya Syazwan Zainon berjaya menggegar palang gol Kemboja. Mengucap panjang aku dibuatnya.

Selepas pada itu Malaysia teruk diasak. Percubaan gol satu lawan satu Kemboja ditepis Apek. Dua tiga sepakan penjuru Kemboja hampir membolosi gawang Malaysia.

6. Akhirnya pada minit ke-58 usaha keras Kemboja mendatangkan hasil. Mereka berjaya menjaringkan gol kedua sekali lagi melalui Chan Vathanaka hasil kelemahan pertahanan Malaysia sendiri yang aku nampak berterabur kedudukan posisi mereka. Padanlah muka.

Kedudukan kini 2 gol Kemboja berbalas 1 dari Malaysia.

7. Syukur Alhamdulillah pada minit ke-68 Malaysia berjaya menyamakan kedudukan melalui jaringan Wak Amri selepas larian solo Hazwan Bakri dari sebelah kanan menewaskan beberapa pemain pertahanan Kemboja. Malaysia tenang seketika.

Selepas itu ada juga percubaan Malaysia yang menggegar palang Kemboja melalui Irfan Fazail. Ia turut disulami dengan aksi kelam kabut Shahrom Kalam yang kelihatan seperti hilang pedoman dalam perlawanan ini. Ia sekaligus memberi kesan kepada persembahan Shahrul Saad dan mendedahkan bahaya percuma kepada Apek.

Kerapkali aku nengok Shahrom Kalam naik ke atas membantu serangan. Tapi dia lupa pemain tengah dia bukan Roy Keane ataupin Viera. Shahrom juga pada satu ketika kelihatan agak perlahan apabila bersaing dengan pemain Kemboja.

8. Malaysia kemudiannya memasukan Safee Sali (Darren Lok) dan Hadin (Syazwan Zainon).

Ia kelihatan berhasil apabila Hadin hampir menjaringkan gol untuk Malaysia.

Namun keadaan menjadi lebih manis apabila gerakan satu dua antara Safee dan Wak Amri membolehkan Amri menjaringkan gol ke-3 buat Malaysia dan yang ke-15 bagi karier antarabangsa beliau. 3-2 Malaysia mengatasi Kemboja.

9. Minit ke-85 OKS memasukan Veenod Subramaniam. Jadi secara dasarnya kita tahu Malaysia akan memenangi perlawanan ni dengan jayanya.

10. Wisel penamat ditiupkan pada minit ke-93. Buat masa ini tuah dan rezeki masih milik Malaysia. Lawan seterusnya ialah Vietnam dan Myanmar. Bukan jalan mudah sekiranya corak permainan seperti ini yang menjadi anutan Ong Kim Swee dan anak buahnya.


1 comment:

Silakan Laser Saye...