Tuesday, July 3, 2012

Apa yang FAM dan pengamal bolasepak Malaysia boleh pelajari daripada Kejohanan Euro 2012??


Salah satu skrin di Stadium Bukit Jalil dah rosak 'berabad' lamanya...bila mau 'repair'?

Kemudahan-kemudahan mesti dijaga dengan baik untuk menarik minat orang ramai datang ke stadium.


Menurut Jurulatih Ukraine Oleg Blokhin, kemudahan yang baik akan menarik lebih ramai orang untuk datang menonton bola sepak dan ini akan mempengaruhi pembangunan bola sepak. Sebagai contoh Stadium Olimpik Kiev yang menjadi tuan rumah perlawanan akhir telah dibuka pada tahun 1923. Bandingkan dengan Kompleks Sukan Negara di Bukit Jalil yang semakin merosot dari segi kemudahannya sejak kebelakangan ini walaupun ia siap pada 1998. Selain itu, kualiti padang juga perlu diberi perhatian kerana ia akan menghadirkan peningkatan permainan pasukan yang beraksi. Pemilik stadium tempatan mungkin boleh mengambil ini sebagai contoh terbaik.


Saiz adalah bukan segala-galanya.


Selama bertahun-tahun, alasan yang sering dikaitkan dengan kegagalan di peringkat antarabangsa bagi Malaysia ialah 'pemain kami adalah terlalu kecil'. Sepanyol, yang baru sahaja memenangi Piala Eropah, membawa skuad yang mempunyai ketinggian dengan purata hanya 180 sentimeter.


Gambar hiasan yang tiada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati.




Ini adalah masa depan kita!!!


Penting untuk mempunyai satu pelan induk untuk pembangunan akar umbi.

Sepanyol dan Jerman adalah contoh terbaik yang sempurna kerana mereka menetapkan sasaran lebih 10 tahun lalu dan telah dilaksanakan sepenuhnya pada masa ini seperti yang kita tahu ia telah membawa kesan yang besar pada kemajuan bolasepak mereka.



Bermain untuk negara anda adalah satu penghormatan tertinggi.

Orang-orang Eropah menunjukkan betapa bermaknanya bagi mereka untuk memakai jersi kebangsaan mereka. Steven Gerrard dari England dan pemain Itali, Danielle De Rossi adalah hanya dua contoh pemain yang telah sedaya upaya untuk menjalankan khidmat bermain untuk negara mereka walaupun mengalami masalah kekejangan dan keletihan.

Demi negara yang terchenta...



Liga domestik yang kukuh dan berkualiti akan pasti menghasilkan pasukan kebangsaan yang mantap dan berdaya saing.

Hampir semua pasukan yang mengambil bahagian memiliki liga yang berkualiti dan berdaya saing. Pasukan yang bermain di separuh akhir boleh dikatakan antara empat liga yang terbaik di Eropah dan ia tidak menghairankan bahawa majoriti pemain keempat-empat pasukan tersebut datang dari liga mereka sendiri. Rakyat Malaysia bolehlah menumpang sedikit kegembiraan daripada kenyataan bahawa Nazmi Faiz sedikit masa lagi akan beraksi dalam Liga Portugal.

Bukan lagi mimpi


Bola sepak boleh dijadikan kerjaya

Akhirnya, ibu bapa di Malaysia harus mangambil perhatian bahawa bola sepak juga boleh menjadi periuk nasi buat anak-anak mereka, jika mereka benar-benar mahu melakukannya. Bukan hanya tahu menghantar anak mereka menjadi artis AF/MENTOR dan sebagainya. Kebanyakan pemain bola sepak di Eropah pada hari ini bermula dari bawah, namun kini mereka telah berjaya setelah melalui usaha yang gigih.

Baik punyer...!!!


Sumber:Goal.com.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...