Friday, April 4, 2014

Piala Dunia 2014: Honduras


Piala Dunia 2014: Honduras

Pengenalan 

Jangan terkejut berok kalau anda mendapat tahu yang rakyat Honduras hanya berjumlah 7.7 Juta umat sahaja dan bukannya 28 Juta. Dan jangan juga terkejut hanjeng apabila dengan jumlah penduduk sebegini ramai, Honduras telah layak ke Piala Dunia sebanyak 3 kali. Ini membuktikan betapa pentingnya kualiti bebanding kuantiti.

Okay, jadi bila lagi Harimau Malaya nak main dalam Piala Dunia? Tunggu harimau bertanduk? Aku tinggalkan soalan ini untuk dijawab oleh penyokong setia Soltan Bola. 

Kali pertama Honduras bermain dalam Piala Dunia ialah pada edisi 1982 di Sepanyol. Honduras berada dalam Kumpulan 5 bersama Northern Ireland, pasukan tuan rumah Sepanyol dan Yugoslavia. Seri 2 perlawanan dengan Sepanyol dan Northern Ireland manakala tewas 0-1 kepada Yugoslavia memaksa Héctor Zelaya rakan-rakan pulang awal. Itali muncul juara Piala Dunia 1982. 

Kali kedua ialah pada edisi 2010 di Afrika Selatan. Honduras diundi dalam Kumpulan H sekali lagi bersama Sepanyol, Chile dan Switzerland. Mereka seri 0-0 dengan Switzerland, kalah dua perlawanan, 2-0 di tangan Sepanyol dan 1-0 kepada Chile. Menduduki tangga ke-4 Kumpulan H, Honduras pulang awal lagi. Sepanyol muncul juara Piala Dunia 2010. 


Jurulatih: Luis Fernando Suarez 

Jangan engkorang terkeliru nama jurulatih ini dengan penyerang Liverpool yang dahsyat itu. Luis Suarez yang ini berusia 53 tahun dan berasal dari Colombia. 

Sebelum bersama Honduras, dia telah membimbing Ecuador mara ke pusingan kedua Piala Dunia 2006 namun malangya ketika itu mereka tewas dengan sepakan percuma daripada David Beckham. 


Ketua Pasukan: Noel Valladares. 


Penjaga gol veteran dan tua yang berusia 36 tahun ini membuat penampilan bersama skuad Honduras pada tahun 2000 dan sejak itu dia telah mengumpul sebanyak 118 penampilan di peringkat antarabangsa. 

Walaupun dia bukanlah seorang penjaga gol yang tinggi seperti Halim Napi atau Omar Salim. Tetapi dengan ketinggian 5 kaki 10 inci ini beliau masih mempunyai tidak balas yang pantas dan menakjubkan, 


Pemain Bintang: Carlo Costly. 

Berlainan pula ceritanya dengan Carlo Costly. Penyerang yang berusia 31 tahun ini mempunyai ketinggian 6 kaki 4 inci dan membolehkannya bersaing dengan mana-mana barisan pertahanan. Kalau setakat Evra ataupun Clichy tu memang celah gigi beliau sahaja. 

Mempunyai pengalaman yang luas dan kini bermain untuk kelab tempatan di Honduras iaitu Real C.D. España. 


Pemain Paling Teruja Untuk Disaksikan: Jerry Bengtson. 


Nama penuhnya ialah Jerry Ricardo Bengtson Bodden. Dia bermain sebagai seorang penyerang untuk pasukan New England Revolution di Major League Soccer. 

Sekiranya engkorang masih ingat, dia telah muncul antara sensasi ketika sukan Olimpik London selain daripada Neymay dan menjadi penjaring terbanyak pusingan kelayakkan dengan 9 gol. 

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...