Saturday, April 26, 2014

Piala Dunia 2014 : Iran



Piala Dunia 2014 : Iran 


Pengenalan 

Iran bermain bola sepak. Malaysia juga masih lagi bermain bola sepak. Tapi Iran sudah 4 kali layak ke Piala Dunia. Malaysia pula tidak pernah. Iran tidak mengikut telunjuk Amerika Syarikat. Malaysia jadi pak turut Uncle Sam. 

Sebenarnya tiada apa yang berkaitan di situ. Jadi janganlah engkorang marah ke aku pulak. Dan jangan pulak menuduh aku geng syiah. 

Di rantau Asia, pasukan Iran memiliki reputasi yang membanggakan. Sebagai contoh, untuk Piala Asia sahaja mereka sudah layak 13 kali (termasuk 2015) dan muncul juara 3 kali berturut-turut. Tetapi ianya berlaku lama dahulu dalam edisi 1968, 1972 dan 1976 dan semenjak itu Iran tidak lagi berjaya menjulang Piala Asia. Manakala bagi Piala Dunia pula, mereka bermain pada edisi 1978, 1998, 2006 dan 2014. 

Dari tahun 1978 sehinggalah 1998, pasukan Iran hilang dari peta bola sepak dunia. Dan tempoh 20 tahun ini adalah satu kejatuhan yang agak lama. Kejatuhan mereka dalam kancah bola sepak dunia sinonim dengan kejatuhan kerajaan Shah Reza Pahlavi, biarpun Iran layak secara konsisten dalam Piala Asia pasca Revolusi Islam Iran. 

Melihat kepada kumpulan F yang turut disertai Argentina, Nigeria dan Bosnia, Iran sekali lagi dijangka sukar untuk melepasi peringkat kumpulan. Jika Khodadad Azizi, Karim Bagheri, Ali Daei dan Mehmed Mahdavikia dulu gagal melaksanakannya, apalah pula harapan yang ada pada Team Melli hari ini? 


Jurulatih: Carlos Queiroz. 


Selepas beberapa tahun bergantung nasib pada jurulatih tempatan, Iran kembali menoleh kepada kepakaran dari Eropah. Lalu Carlos Queiroz dilantik menjadi jurulatih pada 2011. 

Barisan pemain Team Melli yang dipilih oleh Carlos Queiroz merupakan campur aduk pemain dari berbagai kelab di Iran Pro League dan juga beberapa pemain yang beraksi di sekitar Eropah. Setakat artikel ini ditulis, Carlos Queiroz memiliki 55.88 peratus kemenangan dalam 34 perlawanan yang beliau lalui bersama skuad Iran. Satu rekod yang boleh disandarkan untuk Piala Dunia 2014 kelak. 


Ketua Pasukan: Javad Nekounam. 


Setelah 6 tahun berkelana di Sepanyol bersama kelab Osasuna, pemain tengah berpengalaman ini kembali semula ke Iran untuk bermain bersama Esteghlal FC. Kini pada usia 33 tahun beliau bersama pasukan Al-Kuwait dan setakat ini sudah mengharungi 7 perlawanan dan menjaringkan 1 gol untuk kelab ini. 

Manakala rekodnya sebagai pemain kebangsaan Iran juga amat membanggakan dengan sudah mencatat 37 gol daripada 136 penampilan antarabangsanya. Pencapaian yang menjadikan beliau si pemegang lilitan lengan. 


Pemain Bintang: Masoud Shojaei. 


Tinggi dan kreatif. Pernah membentuk gandingan padu bersama Nekounam ketika mereka beraksi untuk Osasuna. 

Ketika Nekounam sudahpun kembali ke tanah Arab. Masoud Shojaei masih tabah merantau di negara orang dengan menjadi pasukan Las Palmas sebagai destinasinya sejak dari tahun 2013 lagi. 
  

Pemain Paling Teruja Untuk Disaksikan: Reza Ghoochannejhad.


Selain daripada dua pemain Iran yang pernah bermain dengan kelab Sepanyol Osasuna yakni Javad Nekounam (sebagai kapten) dan Masoud Shojaei. Team Melli juga memiliki pemain lain yang tidak kurang hebatnya. Antaranya ialah Reza Ghoochannejhad. 

Pemain ini turut menjadi sandaran buat Team Melli dengan rekod beliau 9 gol daripada 11 perlawanan menjadi bukti kepentingan Reza Ghoochannejhad sebagai mesin gol pasukan Iran. 

Berhijrah dari Standard Liege ke Charlton Athletic pada Januari 2014 dan telahpun menjaringkan 1 gol dari 14 aksinya bersama The Addicks. 

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...