Tuesday, April 8, 2014

Prebiu Kilat Liga Super 2014 Perlawanan 12


Prebiu Kilat Liga Super 2014 Perlawanan 12  | 11 April 2014 (Jumaat) 


Johor Darul Ta'zim vs PKNS FC 

Cesar Ferrando Jimenez wajar kembali menurunkan Safiq Rahim dalam kesebelasan utama JDT. Selain daripada sudah berkahwin dengan Zandra Hakimi, Safiq Rahim adalah bekas ketua pasukan Harimau Malaya yang dahulunya kerap menjadi arkitek jentera tengah JDT. Keserasian beliau dengan barisan serangan yang dipertajamkan oleh Norshahrul serta Safee Sali yang juga dahulunya merupakan antara gandingan berbisa dalam Piala AFF 2010 memang tidak dapat disangkal lagi. 

Minggu lepas JDT hanya mampu seri 1-1 dengan PKNS di Shah Alam. Jadi JDT semestinya mahu mencari 3 mata apabila kini beraksi sebagai tuan rumah pula. 

Walaupun begitu PKNS pasti tidak redho menjadi mangsa JDT di Larkin. Tetapi kelebihan akhirnya mungkin akan berpihak kepada tuan rumah meskipun ada sesetengah penyokong mereka sudah mula putus harapan dengan Jiminez. 

Pemain Tumpuan Johor Darul Ta'zim : Mahali Jasuli 
Pemain Tumpuan PKNS FC : Patrick Ronaldinho Wleh 
Ramalan : Johor Darul Ta'zim 1 - 0 PKNS FC 


Terengganu vs Sarawak

Pasukan Terengganu kembali bernyawa musim ini selepas mereka dibimbing oleh Haji Abdul Rahman. Secara peribadi beliau adalah tokoh bola sepak yang aku hormati. 

Sarawak yang tewas ketika menjadi tuan rumah di Kuching minggu lepas akan ke Kuala Terengganu pula. It’s a do or die mission buat Sarawak yang menghuni tangga  ke-8 liga dan juga jurulatih mereka Robert Alberts. 

Robert Alberts, atau nama panjangnya Robert René Alberts, akan membuktikan kepakaran taktikal beliau apabila memastikan peluang Sarawak untuk bersaing dalam Liga Super terus hidup. Menyedari bahawa skuad Ngap Sayot kali ini perlu meraih kemenangan, Robert Alberts menggunakan taktik intimidasi serta pendekatan bercorak fizikal untuk mengatasi Terengganu. 

Pemain Tumpuan Terengganu : Nor Farhan 
Pemain Tumpuan  Sarawak : Rashid Aya 
Ramalan Terengganu 2 - 1 Sarawak 



Prebiu Kilat Liga Super 2014 Perlawanan 12  | 12 April 2014 (Sabtu) 

Selangor vs Perak 

“Ini dugaan besar buat saya. Allah Taa’la mungkin hendak menguji saya”! 

Begitulah kata Pengurus Perak Datuk Azhar Ahmad mengenai insiden keengganan pemain Lubnan, Imad Gaddar beraksi dalam perlawanan dengan Selangor di Stadium Perak, minggu lepas. Gaddar, 23, yang baru diikat Perak dan disahkan boleh bermain malangnya menghampakan Bos Gaurus apabila enggan beraksi dalam perlawanan pertamanya itu. Tindakan Imad itu mencatat sejarah sendiri dalam Liga Super apabila menjadi pemain pertama ditamatkan kontrak belum pun sempat beraksi untuk pasukan barunya. 

Aku pun tak tahu macam mana pasukan Perak ini diuruskan. Tetapi menengok daripada kedudukan carta Liga Super, dan kes terbaru ini kita semua sudah tahu betapat kucar-kacirnya mereka menguruskan pasukan bola sepak mereka. Mamat yang marah-marah aku itu hari pasal aku tak 'UP' pasukan kesayangan dia ni pun dah hilang ke mana agaknya. Ditelan gua barangkali. 
  
Oleh itu, Selangor akan menang di Shah Alam. 

Pemain Tumpuan Selangor : Paulo Rangel 
Pemain Tumpuan Perak: Imad Gaddar  :-) 
Ramalan : Selangor 2  - 0 Perak 


Pahang vs T-team 

Dua perlawanan, dua kemenangan. Apa benda yang dimakan pemain Pahang sebenarnya ni? 

Pahang menamatkan pusingan pertama Liga Super dengan bersemayam tenang di takhta Liga. Permainan mereka juga semakin bagus, ada taktikal dan strategi. Untuk perbandingan boleh katakan setaraf dengan Everton. Lawan Chelsea memang tak dapatlah tapi setakat Arsenal apa ada hal? 

Sebagai sebuah negeri yang pernah diletakkan di bawah sistem Residen British, Pahang banyak mewarisi kemahiran bola sepak gaya Eropah terumanya England. Hantaran lintang yang agak tepat, banyak ’through pass’, stamina kuda serta ’winning mentality’. Mereka gemar menggunakan kelebihan full back yang pantas untuk flanking attack dan hantaran lintang ke dalam kotak. Hasilnya...Nah!!! Pahang kekal Makmur di persada Liga Super. 

Pemain Tumpuan Pahang : Zesh Rahman 
Pemain Tumpuan T-team : Ramzul Zahini Adnan 
Ramalan : Pahang 3 - 0 T-team 


LionsXII vs Sime Darby FC 

Pasukan LionsXII yang bermain dalam liga super kali ini mengharapkan tenaga anak muda tempatan untuk merobek gawang gol setelah ketiadaan pemain naturalisasi mereka. Dan penyelamat itu muncul dalam bentuk Safuwan Baharudin dan Khairul Amri. Dua pemain yang sangat berbakat. 

“Mereka adalah masa depan pasukan kebangsaan kami. Dengan pemain asing di samping kadang-kadang sukar bagi pemain muda Singapura untuk masuk, tetapi Safuwan Baharudin dan Khairul Amri telah lakukan yang terbaik dan mereka layak untuk berada dalam kesebelasan utama kelak,” jelas Fandi Ahmad yang mengharapkan kemenangan sekali lagi ke atas Sime Darby FC dalam perlawanan pertama pusingan kedua Liga Supar nanti. 

Pemain Tumpuan LionsXII : Safuwan Baharudin 
Pemain Tumpuan Sime Darby FC : Juzaili Samion 
Ramalan: LionsXII 3 - 0 Sime Darby FC 


ATM FA vs Kelantan 

Pasukan ATM, perennial underachievers musim ini akan berdepan tugas berat untuk mengatasi Kelantan dalam perlawanan pertama pertama pusingan kedua Liga Supar ini meskipun beraksi sebagai tuan rumah. 

"Mungkin keyakinan ini hilang kerana ATM menduduki tangga kedua tercorot liga hingga memberi kesan negatif kepada sikap pemain ketika dalam permainan. Namun kehadiran semula penjaring terbanyak liga musim lalu, Marlon Alex James selepas ini mampu meningkatkan kembali motivasi serta keyakinan pemain lain," kata Sathianathan ketika dihubungi oleh seorang wartawan murahan. 

Buat pasukan Kelantan pula, khabar angin yang mengatakan bahawa Rajagopal akan mengambil alih jawatan dari Steve Darby bertambah kuat berikutan kegagalan The Red Warriors mengekalkan rentak cemerlang mereka musim ini. Jangan lupa temujanji bersama kedua pasukan ini pada jam 8:45 malam Sabtu dan lupakan segala aksi bola sepak antarabangsa terutamanya Liga Inggeris. 

Pemain Tumpuan ATM FA : Marlon Alex 
Pemain Tumpuan Kelantan : Shawky Yazid 
Ramalan: ATM FA 2 -1 Kelantan 

1 comment:

  1. sarawak pakai pemain muda ? ini lagi teruk dari wartawan sampah. main serkap jarang je tulis

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...