Friday, January 16, 2015

Kemeriahan Bola Sepak Beraja.


Kemeriahan Bola Sepak Beraja.

Sekali imbas memang ada baiknya pertumbuhan pesat kelab bola sepak di Malaysia ni. Cuma bagi aku ia masih lagi gagal dalam menarik dan memberi identiti sebenar siapakah kumpulan sasaran penyokong mereka.

Kita ambil contoh terkini. Real Mulia FC. Kelab ini adalah kepunyaan anak bongsu Bekas Soltan Bola ataupun lebih tepat Soltan Pahang. Real Madrid adalah ikon dan sumber inspirasi mereka. Gelanggang tuan rumah adalah Stadium UKM Bangi. Padang latihan pula ialah di Padang A, UKM Bangi. Sasaran penyokong mereka ialah SATU MALAYSIA. Bukan Pahang, Johor mahupun lain-lain negeri. SATU MALAYSIA katanya. Piala Didahulukan Kejayaan Diutamakan.  

Kalau dilihat secara mendalam, amat janggal dan boleh aku katakan sebagai gagal dari segi mendapatkan kumpulan sasaran utama komuniti bola sepak. Terbukti banyak badan korporat di Malaysia ini menganggap kumpulan sasar utama bagi sukan bola sepak ialah rumpai laut dan umang-umang. Aku tanyakan kepada engkorang. Penjara Malaysia F.C ni kumpulan sasaran dia siapa? T-Bag? Scofield? Air Asia F.C pulak? Young Fighters F.C. (Felda United FC Bawah-19) ? KL MOF FC (Kelab Bolasepak Kementerian Kewangan Malaysia) ? Tidak ketinggalan Felcra FC kepunyaan Bung Mokhtar juga siapakah kumpulan sasaran mereka? 

Sebagai contoh andai kata Northport FC memasuki Liga Malaysia tetapi bermain di Shah Alam. Ini adalah contoh nyata sesebuah kegagalan sebenarnya. Northport adalah sebuah pelabuhan dan sepatutnya mewakili kawasan yang ada disekitarnya iaitu Pelabuhan Klang. Mari kita bayangkan. Apabila Northport memasuki Liga Malaysia, Westport juga turut terpanggil untuk berbuat perkara yang sama. Maka Westport pun mula bersaing dalam Liga Malaysia dan menjadikan Pulau Indah sebagai home base mereka. Gelanggang di situ, pemain akademi juga adalah dari kelahiran Pulau Indah. 

Jadik secara tidak langsung wujud sense of belonging dari kelangan penduduk Pulau Indah itu sendiri. Akhirnya Northport dan Westport bakal menjadi musuh dalam bolasepak jika mereka mengaplikasikan cara ini. Dan ia sesuatu seni bola sepak yang sangat indah. Sepertimana yang berlaku kepada Partizan Belgrade dan Red Star Belgrade, AS Roma dan Lazio dalam Derby Della Capitale serta AC Milan dan Inter Milan untuk Derby Della Madonnina. Baru sebut nama kelab-kelab ni sahaja sudah berdiri bulu roma aku. Cuba sebut Real Mulia...eleeeeh...

Sudahlah. Aku nak pergi makan nasik ni.

Nota: Berkenaan Northport dan Westport - idea diambil dari sumber twitter @TomKucarKacir.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...