Friday, January 30, 2015

Di Mana Mereka? Juninho Pernambucano.

Di Mana Mereka? Juninho Pernambucano.

Setelah hampir mencecah 2 tahun segmen Di Mana Mereka? tidak bersiaran, kini ia kembali. Entah semangat bomoh manalah yang datang menujah aku di pagi Jumaat yang mulia ni sehingga secara tiba-tiba menjadikan aku teragak nak tulis semula segmen Di Mana Mereka?

Siapakah pemain pilihan? Hekeleh...kat tajuk atas tu kan dah tulis. Lagik mau tanya ye dak?

Ya, Juninho Pernambucano. Nama penuh beliau ialah Antônio Augusto Ribeiro Reis Jr. Hambek engko. Nama panjang macam gini kalau dekat Malaysia masa nak buat Mykid, mesti kena sound dengan pegawai JPN "Panjangnyerrr name anaaaak".

Pesara bola sepak berbangsa Brazil ini dikenali sebagai antara pengambil sepakan percuma terbaik di dunia lama sebelum munculnya nama Safiq Rahim dalam kamus bola sepak Ultras Malaya.

Timbul juga beberapa persoalan sama ada David Beckham, Andrea Pirlo, Zico ataupun Juninho Pernambucano sendiri yang merupakan pengambil sepakan percuma paling power di muka bumi ini. Tapi kalau dah Andrea Pirlo pun mintak tunjuk ajar daripada Juninho pada Piala Dunia 2014 sebelum menentang England, macam mana kita hendak menidakkan keupayaan pemain yang telah membawa 7 kejuaraan Ligue 1 secara berturut-turut kepada Olympique Lyonnais ini?

"Juninho ada kabor pada teman, hanye 3 jari kaki saje yang kena sentuh bola masa nak nyepak tu. Bukanye semua sekali..." jawab Pirlo dengan penuh perasaan sampai gugur jambangnya.

Untuk rujukan setakat tahun 2012, Juninho sudahpun menjaringkan 75 gol melalui sepakan percuma, 44 gol daripadanya ketika merekodkan 100 jaringan buat Olympique Lyon dalam sejumlah 350 perlawanan yang beliau sertai. Berbelit betol aku nak menulisnya. Engkorang paham tak?

Walaupun begitu kariernya dengan pasukan Brazil biasa-biasa ajek. Melakukan penampilan pertama pada 1999, bermain sejumlah 40 perlawanan dan menjaringkan 6 gol untuk The Selecao. Dia juga turut terlepas untuk beraksi pada Piala Dunia 2002 dan Copa America 2004. Menyedihkan.
 
Juninho bersara daripada bermain untuk pasukan Brazil selepas tamatnya Piala Dunia 2016 manakala berhenti sepenuhnya daripada bola sepak professional pada 2 February, 2014. Sejak 2013 Juninho berkomentar di stesen berita sukan Brazil, Rede Globo.

Juninho juga pernah berpesan...."We all work hard and fight for the team. There are no stars here.”


Posted via Blogaway

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...