Tuesday, June 28, 2016

Piala Eropah 2016: Suku Akhir



POLAND vs PORTUGAL| Friday 1 July 2016 | 3:00am

Sejak Jakub Blaszczykowski kembali bermain untuk Poland beliau sudah menjadi pembekal kepada 3 gol terakhir pasukan tersebut dengan satu bantuan gol dan 2 jaringan daripada sumbangan beliau sendiri. Kesudahannya Poland berjaya melangkah ke suku akhir selepas menewaskan Switzerland melalui sepakan penalti dalam perlawanan yang lepas untuk bertemu dengan pasukan Portugal.

Portugal pula terpaksa berhempas pulas untuk menewaskan Croatia. Pada perlawanan tersebut Ronaldo dan Nani gagal menjaringkan gol. Namun muncul seorang lagi pemain tua iaitu Quaresma yang menyelamatkan maruah timnas Portugal. Satu perkara yang kita semua nampak ialah Renato Sanchez perlu diberikan peluang bermain sekiranya Portugal bercita-cita mahu melangkah ke Separuh Akhir.

Ramalan: Aku memilih Poland untuk menang 2 - 1.


 WALES vs BELGIUM | Saturday 2 July 2016 | 3:00am

Wales dan Belgium menepati ramalan aku untuk terus mara ke Suku Akhir. Wales dalam satu aksi membosankan berjaya menumpaskan Northen Ireland. Lawan mereka seterusnya ialah Belgium - pasukan ranking nombor dua dunia ketika ini. Namun begitu 3 perlawanan terakhir kedua pasukan ini berakhir dengan 2 keputusan seri dan satu kemenangan berpihak kepada Wales iaitu ketika kempen kelayakan Piala Eropah pada 12 Jun 2015 yang lalu.

Sementara itu Belgium pula semakin menunjukkan potensi sebenar mereka. Eden Hazard membuktikan yang dirinya masih lagi antara pemain terbaik dunia masakini. Mula timbul cakap-cakap yang Belgium akan menyembelih Wales untuk layak ke Separuh Akhir. Walaubagaimanapun apa yang pasti Belgium telah memenangi 3 perlawanan berturut-turut setelah Fellani dibuang dari kesebelasan utama. Kau nak bukti apa lagi?

Ramalan: Belgium menang 3-0.



JERMAN vs ITALI | Sunday 3 July 2016 | 3:00am

Jerman belum bolos dalam Piala Eropah 2016. Buffon juga belum bolos. Dua rival terulung Eropah ini akan bertembung sesama sendiri dalam satu lagi perlawanan super bumper blockbuster yang kita sendiri pun masih tak tahu pasukan yang mana satukah akan muncul sebagai pemenang.

Sebagai rekod kedua pasukan telah bertemu sebanyak 33 kali. Itali mencatatkan 15 kemenangan, Jerman pula 8. Manakala 10 perlawanan berakhir dengan keputusan seri. Kali terakhir mereka beradu tenaga adalah pada bulan Mac yang lepas dengan keputusan perlawanan 4-1 berpihak kepada pasukan Jerman.

Perlawanan kali ini dijangka akan lebih sengit. Jika Itali berjaya menjaringkan gol terlebih dahulu, maka tugas sukar menanti Low dan seluruh pemain Jerman. Haaaissshhh..susah betol nak mengagak pasukan mana yang akan mara ke separuh akhir nanti.

Ramalan: Jerman menang dalam penentuan sepakan penalti selepas kedua pasukan seri 2-2 dalam masa penuh permainan.


PERANCIS vs ICELAND | Monday 2 July 2016 | 3:00am

Haaaaa...dunia telah melihat bagaimana England - sebuah negara kuasa bola sepak dunia telah dilondehkan oleh Iceland. Bersediakan kita untuk menengok pasukan tuan rumah Perancis pula menyerah panji kepada Iceland The Frozen One?

Pada kempen kali ini Iceland agak tajam di hadapan gol. 29 percubaaan mereka menghasilkan 6 jaringan gol. Sedangkan Perancis juga menjaringkan 6 gol. Namun ia adalah hasil daripada 72 cubaan gol. Ini bermakna Perancis agak segan di hadapan pintu gol walaupun berderet peluang yang terhidang. Adakah Giroud punca segalanya? Hah?

Rekod pertemuan kedua pasukan ini tidaklah banyak mana. 11 perlawanan berlaku antara mereka dengan Perancis memenangi 8 daripadanya. 3 lagi berkesudahan dengan keputusan seri.

Susah untuk kita terima hakikat sekiranya Perancis yang beraksi sebagai tuan rumah ini bakal tersingkir keluar seawal peringkat suku akhir. Namun dalam hati kecil kita juga mahu melihat pasukan kerdil yang berjiwa besar seperti Iceland ini untuk mara dengan lebih jauh lagi.

Ramalan: Perancis 3 - 1 Iceland

2 comments:

  1. Saya ramalkan Poland, Belgium, Germany, yg last tu i wish Iceland.... tp kalo betting ticket.. france selaku tuan rumah mgkin mampu menang.

    ReplyDelete
  2. Saya ramalkan Poland, Belgium, Germany, yg last tu i wish Iceland.... tp kalo betting ticket.. france selaku tuan rumah mgkin mampu menang.

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...