Friday, March 16, 2018

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Meletak Jawatan

Rangking FIFA pasukan Malaysia jatuh lagi. Tiada apa yang nak dihairankan. Kita kena terima hakikat pasukan Malaysia tak dapat nak naikkan mata sebab tak terlibat dengan game melawan pasukan yang power. Masa pusingan kelayakan Piala Dunia/Piala Asia pulak kalah memanjang dan tak pergi jauh. Kalau tak silap aku satu jek kemenangan yang dicapai sejak tahun 2016. Macam mana nak tambah mata?

Liga M masih syok sendiri. Jurulatih negara bersilih ganti. Anak muda bawah umur yang power pula masih belum masuk dalam team senior. Dan ini perlukan masa. Depa ni pulak ada yang main pulak dalam Liga M yang korang akan menangis apabila menontonnya. Ya, aku memang tengok bola Malaysia sejak dah ada banyak siaran langsung sekarang ni. Kau sendiri pun ada yang tak sanggup dan mengeluh panjang apabila disuruh menonton Liga M.

Menambah garam di luka ialah Vietnam kini nombor satu di Asia Tenggara. Pasukan belasahan Malaysia suatu masa dahulu. Nampak dah hasil usaha mereka. Malaysia bila lagi?

Presiden FAM pula meletak jawatan dengan menjadikan pencapaian pasukan bawah umur bola sepak Malaysia sebagai penanda aras legasi beliau. Bukankah sejak zaman berzaman lagi memang pasukan bola Malaysia power nak mampos pada usia 23 tahun ke bawah? Sebelum mereka kenal makwe artis? Sebelum mereka beli kereta mewah dan tayang dalam facebook?

Paksi akar umbi dah ada. Pemain muda handalan memang setiap tahun akan keluar. Liga Malaysia masih dalam proses transformasi. Entah apa yang melukakan hati Presiden FAM pun tak tahulah.

Tapi apa yang aku tahu bola sepak Malaysia dah susah nak diselamatkan. Melainkan satu perubahan besar-besaran dapat dilakukan. Bola sepak Malaysia perlu diniagakan dan dijadikan perniagaan. Kita masih mempunyai liga M yang syok sendiri.

Nampak tak dua kali aku ulang frasa "Liga M syok sendiri".

Mana tak syok sendiri, undang-undang Liga dibuat ikut sedap tekak dan dilanggar ikut sedap perut. Kena denda sebab salah sendiri mengamuk sakan nak tarik diri dari liga. Denda pulak serupa nak bawak satu delegasi FAM pergi tunaikan haji balik hari.

Dahlah. Aku nak pergi mesjid bentang sejadah.


No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...