Tuesday, July 24, 2012

Sarkis Match Report:Arsenal FC vs Malaysia XI

Gambar kenang-kenangan abang dan adik..


Sekali lagi kanak-kanak 'soccerkid' bertandang di bumi Malaya. Bagaikan menjadi amalan setiap tahun berjumpa skandal di sini, Arsene Wenger kembali untuk menguji Safiq Rahim dan rakan-rakan. Rajagopal seperti biasa menurunkan pemain kegemarannya kecuali dengan kehadiran Azamuddin Akil dan Shakir Shaari yang diberi peluang berada dalam kesebelasan utama. Manakala Wenger dengan selamba itik meletakkan pemain selemah Mannone dan Coquelin dalam usaha menjinakkan 'kuda liar' peliharaan Rajagopal.


Antara aksi-aksi dari jauh...

Perlawanan dimulakan dengan pemain Malaysia agak perlahan dan lembab. Farizal Marlias terpaksa mengeluarkan segala ilmunya dalam menghalang Arsenal mendapat gol. Di hadapan beliau pula terpacak dua insan mantap iaitu Subra dan Aidil. Aidil melakukan banyak aksi-aksi 18SG sehinggakan Wenger terpaksa bangun dan menyuruh Diaby naik menyertai serangan. Hasilnya Diaby berjaya 'melutut' pinggang mahal Aidil sehinggakan Rita Rudaini agak gusar menonton dari rumah. Permusuhan Diaby dan Aidil berlarutan sehingga minit ke 63' sehingga memaksa Aidil diusung keluar buat kali kedua dalam perlawanan ini.


Sementara itu, barisan tengah Malaysia yang dikemudi Safiq Rahim berjaya mendatangkan gerun kepada Mannone apabila sepakan percuma beliau memaksa Mannone menjatuhkan badan menepis sepakan padu maut tersebut. Wenger semakin gusar dan menggigil 'telur'. Sambil sibuk memikirkan apa strategi yang perlu beliau lakukan, Azmi Muslim entah dari mana muncul melakukan rembatan cantik memerangkap Mannone. Mannone hanya mampu melihat sahaja sepakan Azmi menerjah masuk menewaskannya untuk kesekian kalinya dalam perlawanan ini. Tamat separuh masa pertama Malaysia 1 - Arsenal 0. Ini memang sudah dijangka.



Gol Azmi Muslim


Masuk separuh masa yang kedua. Wenger semakin serius. Memasukkan Wallcott dan Song. Namun ia masih tidak dapat membantu pasukan 'soccerkid' ini. Malahan Malaysia yang lebih banyak menyerang dan Safee Sali berjaya mendapat peluang gol pada minit 58' apabila hanya berhadapan dengan Mannone. Namun Mannone dapat menangkap cubaan lemah dari Safee. Masa terus berlalu, Wenger semakin lemas dengan aksi-aksi mantap dari Harimau Malaya.


Rajagopal pula semakin rakus memasukkan pemain HERO lalu seperti Badrol Bahktiar, Muslim Ahmad, Mahali Jasuli, Khyril Muhaimin, Ashari Samsuddin dan Amar Rohidan. Sedikit perisa tambahan dari Rajagopal apabila turut memberi peluang kepada muka baru seperti Rozaimi, Shakir Ali dan Amir Taj mempamerkan sedikit taring. Terlalu ramai pertukaran menyebabkan Harimau Malaya kelam kabut dan tiada persefahaman. Akhirnya 'soccerkid' berjaya menjaringkan 2 gol pada minit ke 87' dan 90'.


Begitulah sarkisnya perlawanan ini. Malaysia menguasai hampir 65% perlawanan dan mempunyai lebih cubaan tepat ke arah gol berbanding Arsenal. Harimau Malaysia mendahului sehingga minit ke 87' namun masih tidak boleh mengukir kejayaan pada malam ini. Namun apa yang menarik ialah Rajagopal memiliki 2 set pasukan Harimau Malaya anak-anak tempatan dan bukannya Riquelme yang diberikan kerakyatan Johor. Ini sangat payah untuk dilihat dalam pasukan Singapura dan Indonesia sehingga mereka terpaksa menggunakan 'pemain import' dalam Piala Suzuki nanti. Percayalah Indonesia dan Singapura sedang 'GIGIL TELUR' menyaksikan HARIMAU MALAYA pada malam ini. Jumpa lagi dalam Sarkis kedua bertemu Manchester City.


Terubat sedikit luka selepas 6 tahun tanpa piala

1 comment:

Silakan Laser Saye...