There was an error in this gadget

Friday, November 8, 2013

From Kelantan With Love: Piya



Aku sudah selesai misi menjejak Titus James. Segala persoalan sudah terjawab. Tetapi biarlah aku simpan sahaja ia dalam rekod pengkalan data milik peribadi aku. Buat masa ini, aku mahu menenangkan fikiran.

Kelantan. Itulah destinasi pilihan aku untuk merehatkan otak. Bukannya apa, aku dengar cerita di negeri ini ramai bakat bola sepak yang hebat-hebat belaka. Dia punya ramai sehinggakan lebih separuh skuad bola sepak Kelantan musim ini telah selamat dipancing oleh pasukan lain.

Dahulu ada yang menggelar negeri ini sebagai 'Kilang Bola Sepak' dek kerana sistem pembangunan bakat muda mereka yang sistematik dan teratur. Pernah juga ada khabar angin mengatakan yang suatu masa dahulu ade tertulis tentang sejarah orang Kelantan berlawan bola dengan orang Viking. Sama ada ia betul atau bohong, tak dapat pula aku mengesahkannya.

Kali ini aku tidak mahu menaiki teksi. Makin klise pulak aku rasa bila kerap sangat aku mengembara menggunakan teksi. Jadi aku memilih untuk berkeretapi. Aku bertolak menaiki keretapi dari KL Sentral tepat pada jam 10.30 malam dan duduk di kerusi bernombor 5D iaitu kerusi yang menyebabkan perjalanan aku menjadi gostan.

Bras ! Bras ! Bras ! Bras ! - isyarat keretapi akan mula bergerak....
 
"Assalamualaikum," sapa seorang brader kopiah lantas mengejutkan lamunan aku yang sedang leka memerhatikan makwe cun naik keretapi di kaca tingkap.
 
"Waalaikumussalam," aku membalas di dalam hati.
 
Aku kecilkan kangkang dan brader kopiah mula melabuhkan punggungnya di kerusi sebelah aku. Saat itu aku dapat merasakan seperti pengembaraan aku yang baru bermula ini takde 'ong'. Kenapa mesti brader kopiah? Mengapa bukan makwe cun yang berasal dari Kelantan yang mahu pulang ke kampung halaman untuk bertemu keluarga tercinta?
 
Keretapi mula bergerak perlahan-lahan melewati stesen KL Sentral dan terus maju di dalam kegelapan malam Kuala Lumpur yang terang. Pandai pula keretapi ni jalan perlahan dalam kawasan bandar. Aku membuat keputusan untuk tidak menjadi peramah dan cuba melelapkan mata, hanya meninggalkan brader kopiah membuat hal sendiri.

Aku terlena. Kadang-kadang pada satu ketika aku merasakan keretapi meluncur sangatlah laju. Tidak pernah aku mengalami keadaan gostan yang laju sebegini rupa. Pukul 11.45 malam aku tersedar dari tidur. Perut terasa sedikit lapar. Aku melihat kanan aku. Brader kopiah di sebelah sedang bersandar hanyut dibuai mimpi. Barangkali sedang mimpi naik haji di Pulau Pinang. Di belakang aku kedengaran sepasang laki-laki dan perempuan remaja sedang berbisik asmara. Aku biarkan sahaja mereka berdua kerana kerambit aku telah diberikan pada Titus James semasa di Perancis.

"Tidak!!!!!," jerit brader kopiah sebelah aku secara tiba-tiba. Mata hitamnya hilang naik ke atas. Kini hanya mata putih yang kelihatan. Brader kopiah berperangai seperti dirasuk.

"Kenapa kau ganggu aku? Akukan dah bagi kau makan steak kambing dengan air guava. Apakah itu tidak mencukupi?," tegas brader kopiah dalam keadaan menjerit.

"Aku lapaaaaaaar. Aku haus daraaaaah. Arrgggggggggh!!!!!," suara yang lebih garau kini menguasai diri brader kopiah.
 
Aku menjadi separa kaget. Tetapi selaku antara 5 pelajar terbaik Darjah Khas Sekolah Agama Jalan Naib Long, sedikit sebanyak masih ada lagi ilmu agama dalam diri ini. Aku menadah tangan sambil membaca ayat 3 Qul. Selesai bacaan aku lepaskan hembusan selembut bayu tanpa bau ke muka brader kopiah.
"Abang mimpi Kelantan kalah Piala Malaysia. Abang mengigau," kata brader kopiah.

Cilake. Nak mimpi apenyer lagi. Dah memang kalah pun. Komen aku di dalam hati sahaja. Takut melukakan hati brader ni pulak.
 
Brader kopiah memperkenalkan dirinya sebagai Dimitre Kalkanov. Dia rupanya peminat setia pasukan Red Warriors dan menjadikan Piya sebagai pemain kegemarannya. Lima belas tahun dulu Dimitre Kalkanov kali pertama melihat Piya bermain bola sepak di atas padang latihan TNB Kelantan.

“Memang cita-cita Piya nak jadi pemain bola sepak. Ayah dia dulu juga merupakan pemain bola sepak dan pernah bermain untuk pasukan TNB Kelantan. Ketika itu, era semi-pro. Setiap kali ayah dia ada perlawanan, Piya pasti akan pergi untuk menonton."

Aku keluarkan biskut kelapa daripada beg sandang aku. Laju aku mengunyah biskut tersebut akibat kelaparan. Sambil telinga aku terus menangkap setiap baris ayat yang Dimitre Kalkanov lafazkan.

"Piya juga tidak pernah ketinggalan untuk menyaksikan ayahnya beraksi. Dari situlah muncul minat untuk dia bermain bolasepak. Piya selalu bercakap mengenai bagaimana dia mahu menjadi pemain bolasepak ternama dan memberi makan kepada keluarganya,” kata Dimitre Kalkanov lagi.

Tiba-tiba aku terbayangkan keadaan di sempadan Malaysia-Thailand di Kelantan, terutamanya di kawasan yang hanya dipisahkan oleh Sungai Golok. Sebelah kiri jalan sana ada sekumpulan pemuda Siam sedang melepak hisap rokok sambil main terup. Lagu Loi Loi Kratong berkumandang dari mini compo second hand mereka. Aku bajet dalam poket masing-masing mesti ada pisau lipat.

Kawasan Sungai Golok ni memang kawasan mereka. Bukan boleh suka-suka masuk, bahaya. Lebih kurang macam masuk kawasan perkampungan pendatang Filipina di Sabah iaitu di daerah Tawau dan Sandakan. Ia ibarat menempah maut. Silap-silap kena kerat. Kalau nasib baik sikit, kena kahwin dengan perempuan Filipina. Memang Pangako Sayo.

"Pada tahun 2002, ketika Piya berumur 20 tahun, beliau telah menyertai pasukan Milo Kelantan sebelum dipanggil menyertai pasukan Liga Simpanan pada tahun 2003 dibawah bimbingan jurulatih, Anizan Daud. Pada tahun 2004, beliau telah diserapkan ke dalam pasukan senior untuk bermain dalam Liga Malaysia. Pada tahun 2005, Piya menyertai pasukan TNB Kelantan selama semusim sebelum menyarung jersi JPS Kelantan pada tahun 2006."

Aku masih lagi menyunyah biskut kelapa. Kepingan yang keberapa pun aku tak pasti. Sempat aku menjeling ke belakang melihat pasangan dua sejoli tadi bermesra. Gampang betul anak muda zaman sekarang.

"Ketika bersama JPS Kelantan, Piya telah berjaya membantu pasukan itu menjuarai Liga FAM sekali gus layak ke Liga Perdana. Permainan Piya bersama pasukan JPS Kelantan telah menarik minat pasukan PDRM yang menagih khidmat beliau. Pada tahun 2007, beliau telah menyarung jersi pasukan PDRM dan berjaya membantu pasukan itu muncul juara liga perdana," tambah Dimitre Kalkanov panjang lebar.

Aku lebih gemar menjadi pendengar ketika ini. Maklumlah, bukan senang nak dapat peluang dengar penglipurlara percuma macam ni.

“Piya memang berbakat dan sungguh komited untuk mengubah nasib keluarganya. Kadang-kadang bila abang lalu di padang latihan, abang nampak Piya masih berlatih seorang diri. Sampai jam 10 malam pun dia masih berlatih menendang bola ke dinding batu.”
 
Aku terharu. Terfikir juga, kalaulah ada 11 pemain macam Piya di Johor, aku yakin bolasepak JDT boleh pergi lebih jauh. Tapi....

“Piya main bola macam nyawa mamat tu bergantung kat bola.”
 
Aku tenung mata Dimitre Kalkanov dengan mendalam. Berfalsafah pula mamat ni.

"Macam mana dia boleh dapat nama Piya ye bang?," satu soalan melegakan suasana tegang aku lontarkan pada Dimitre Kalkanov.

"Nama Piya ni sebenarnya diberi oleh seorang bekas jurulatihnya semasa dia bermain di Padang Bank. Ini kerana sekitar tahun 1994, ada seorang pemain Colombia, Faustino Asprilla yang cukup tersohor di zaman itu. Jurulatih beliau kata, nama “PIYA” ni sesuai dengan saya. Dari hari tu, sehinggalah hari ini, “PIYA” itu melekat dan sinonim dengan diri Badri Radzi."

"Oooooo...gitu. Abang rasa kenapa Piya tak mahu pindah JDT ye?," soal aku penuh bergaya.

“Lu bagi tau gua, bro. Mamat bola mana yang nak main dengan kelab lemah, macam JDT? tanya Dimitre Kalkanov pada aku. Tiba-tiba dia bertukar kata ganti diri.

Aku tak jawab, sebab aku bukan pemain bola. Tulis kat Mata Pena Hitam ni pun tak dibayar gaji. Malam itu aku dan Dimitre Kalkanov turut berborak sikit pasal ekonomi, politik dan enjin keretapi. Perbualan yang rancak makin lama makin kencang dan tatkala itu makin sedap jugalah keretapi ini membelah hening malam. Mendengar bunyi rail keretapi bergesek, mata aku menjadi semakin segar dan bugar. Aku masih tak dapat bayangkan apa akan terjadi pada kembara solo aku jika susuk selain Dimitre Kalkanov yang duduk di sebalah aku malam ini.

TAMAT.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...