There was an error in this gadget

Tuesday, November 19, 2013

Kelayakan Piala Asia 2015: Malaysia 0 - Qatar 1 (Analisis Pasukan Malaysia Paling Padat Dalam Sejarah Malaya)


Kelayakan Piala Asia 2015: Malaysia 0 - Qatar 1 (Analisis Pasukan Malaysia Paling Padat Dalam Sejarah Malaya)

1. Malam ini Malaysia kalah bola lagi. Apa nak hairan kalau kekalahan ini menimpa sebuah negara yang ada teater 'Supermokh The Musical'? 

2. Walaupun Qatar sudah tahu pasukan Malaysia tak kuat, tetapi mereka masih lagi sudi nak lawan.

3. Pra-Perlawanan kita dihidangkan dengan kenyataan Safiq Rahim yang memberitahu kita rahsia Qatar sudah ada dalam tangannya. Ini kenyataan paling cilake dari seorang ketua pasukan paling hampas dalam sejarah bola Malaya.

4. Pada minit ke-30, mak aku bersuara "kenapa malam ni Malaysia main lembab?". Aku tersenyum tenang. Dalam hati aku.."memang biasanya depa main bola macam ni".

5. Ada antara pemain malam ini berambut mengalahkan Cristiano dan Messi. Main masih macam pasukan kelab malam. Tapi jangan tegur kerana nanti Siti Nurhaliza marah. Sebagai contoh, Safee Sali rambut mengalahkan Mokhtar Dahari. Padahal bila berlari pun takda gaya pemain bola. Kapten Safiq Rahim pula mengukir 'X' di atas kepalanya. Adakah ia bermaksud 'X Otak' ?

6. 'Penyerang sejati tidak mengharapkan hantaran tepat, hantaran anjing pun dia mampu utilasikan ke gawang'. Itu yang dialami oleh penyerang Harimau Malaya malam ini.

7. Pada minit ke-65' Malaysia bolos. Ia adalah salah Aidil Zafuan. Dia konon-konon nak main 'tight marking' tapi tak pandai. Orang yang dia kena jaga ketat ialah Sebastian Soria. Tapi bila Taj dah ambik mamat tu, Aidil jadi bangang dan tak tau nak jaga sapa. Benda ni (bangang Aidil) dah banyak kali berlaku termasuk masa dia main dengan JDT.

8. Pemain yang sedang 'on-form' seperti Razman, Nazmi dan Nazrin jelas sedikit cerdik berbanding pemain yang lain. Tapi tak banyak benda yang depa boleh buat apabila bermain bersama Safee dan Safiq.

9. Pengulas di Astro Arena baik Hafizal Hamad, Asmawi Bakiri mahupun Nazzab Hidzan mengatakan aksi malam ini ada peningkatan dan tak henti-henti mengucapkan tahniah. Jika aksi seperti ini dikatakan baik dan bermutu, ini bermakna bola sepak kita semakin menuju ke neraka.

10. Sebenarnya kalah bola ni terbahagi kepada dua jenis.

11. Yang pertama adalah kalah kerana nasib-nasib. 

12. Yang kedua adalah kalah kerana bangang.

13. Malaysia malam ini memilih jalan kalah kerana bangang. 

14. Sudahlah kalah, main bola pula macam bangang dan pandai pula bergaduh di atas padang.

15. Aku harap semua wartawan sukan Malaysia bagi komen yang jujur dan berterus terang pasal bola Malaysia malam ni dalam media masing-masing. Janganlah asyik mengampu sahaja.

16. Jadi Safiq, di mana rahsia Qatar?

1 comment:

  1. Rahsia Qatar yang berada di tangan Safiq ialah, 'Syyy... rahsia la. Kalau bagitau, bukan la rahsia lagi.' Muahahaha. Apa pun tak boleh la. Tegur pun tak boleh. Karang kalo tegur, player suruh penyokong main sendiri plak. Dah tu nanti, tak pasal-pasal kena sound ngan Siti Nurhaliza sebab tak berbudi bahasa. Kekeke.

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...