Sunday, February 16, 2014

Piala Dunia 2014: Greece



Pengenalan 

Greece akan membuat penampilan ke 3 dalam kejohanan Piala Dunia 2014. Meskipun dihimpit dengan masalah hutang, mereka masih ada lagi secebis kegembiraan untuk dihadiahkan kepada rakyatnya.  Ya, dan ianya adalah melalui bola sepak. Sukan yang sepatutnya adalah untuk golongan rakyat marhaen, dan ianya bukannya sebidang tanah jajahan, seorang panglima berjambang mahupun koleksi kereta mewah serta wanita jelita. 

Macam mana teruk pun krisis hutang Greece, mereka masih mampu layak ke Piala Dunia. Tidak seperti negara Malaysia yang mana dijangka akan ada 26 peratus peningkatan daripada KDNK menjelang 2016. Tetapi di mana bola sepak kita jika dilihat daripada peta ASIA? Satu persoalan yang masih belum ada jawapannya sehingga saat ini. 

Greece dalam 2 penampilan pada 1994 dan 2010 hanya mampu menyudahkan kejohanan di peringkat kumpulan sahaja. Dalam 6 perlawanan mereka di Piala Dunia, mereka hanya mampu mencatat 1 kemenangan dan menghasilkan 2 biji gol sahaja. Jika statistik ini diambil kira oleh akal yang waras, amat sukar untuk kita melihat Greece pergi lebih jauh. Namun tiada apa yang mustahil apabila mereka diletakkan dalam kumpulan C bersama-sama Colombia, Ivory Coast dan Japan. 

Jurulatih : Fernando Santos. 


Jurulatih berbangsa Portugis ini dilantik menjadi pengurus pasukan Greece pada 1 July 2010 bagi menggantikan Otto Rehhagel. Nama Fernando Santos tidak perlu diperkenalkan lagi di Greece kerana beliau banyak menguruskan kelab di sini. Antaranya AEK Athens (sebanyak dua kali), Panathinaikos dan PAOK F.C. 

Setakat ini pencapaian peribadi terbaik beliau bersama pasukan Greece adalah ketika membawa pasukan ini layak ke Suku Akhir Euro 2012. 

Ketua Pasukan: Giorgos Karagounis. 


Beliau kini sudah memiliki 131 penampilan untuk pasukan Greece. Pemain tengah Fulham dan Greece ini menyimpan kenangan manis sewaktu menjuarai Euro 2004. 

Pemimpin sebenar di dalam pasukan. Seorang yang kental di bahagian tengah dan mempunyai kawalan bola yang baik. Dia sangat berkesan dalam sesuatu perlawanan yang penting. Tanpa kehadirannya bahagian tengah Grecee pasti ketandusan ilham.

Pemain Bintang: Dimitrios Salpingidis. 


Antara pemain veteran yang masih menjadi nadi kepada pasukan Greece. Sudah memiliki 32 penampilan untuk pasukan Greece sejak dari tahun 2005 hingga kini. 

Pencapaian terbaik peribadi beliau ialah menjadi pemain Greece yang pertama menjaringkan gol di kedua-dua kejohanan Piala Dunia dan Piala Eropah.

Pemain Paling Teruja Untuk Disaksikan: Konstantinos Mitroglou 



Pemain yang mendapat gelaran 'Mesin Gol' Greece ini pada kempen kelayakan Piala Dunia yang lalu telah menjaringkan 5 gol. Pada musim lepas juga beliau telah menjaringkan 20 gol dalam semua pertandingan ketika bermain untuk pasukan Olympiakos.

Lantaran itu Fulham terus pantas menyambar pemain ini pada 31 Januari yang lalu dengan membelanjakan sejumalah 12 Juta bagi menyelamatkan kelab mereka dari tersingkir ke Liga Kejohanan.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...