Saturday, February 22, 2014

Piala Dunia 2014: Jepun


Piala Dunia 2014: Jepun

Pengenalan 

Apabila berbicara tentang pasukan Jepun ini ia sedikit sebanyak mendatangkan sentimental pada jiwa kebangsaan aku. Manakan tidak, pasukan yang pernah setara tahap dengan Malaysia kini sudah terlalu jauh meninggalkan kita dari segenap segi cabang bola sepak. Jepun pernah belajar menguruskan liga dari Malaysia dan mereka memulakan Liga J hanya dengan barisan pasukan yang terdiri daripada kilang-kilang di serata Jepun. 

Setelah lebih 20 tahun Tun Doktor Mahathir memperkenalkan Dasar Pandang Ke Timur, selama itulah juga kita terlalu asyik memandang ke Timur. Tetapi hanya setakat pandang sahajah, buatnya tidak. Kalau ada yang di ikut mungkin hanya rentak irama J-Pop dan K-Pop.

Sejak kali pertama menjejakkan kaki di Piala Dunia 1998, Jepun sudah tidak menoleh kebelakang lagi. Mereka tampil secara berturut-turut dalam edisi 2002 (sebagai tuan rumah bersama Korea Selatan), 2006 , 2010 dan juga 2014. Berdasarkan 14 perlawanan mereka di Piala Dunia, mereka berjaya memenangi 4 perlawanan, 3 seri dan 7 kekalahan. Manakala menjaringkan 12 gol dan bolos 16 gol. 

Apa yang jelas Jepun sudah pasti mahu pergi lebih jauh daripada hanya beraksi di Pusingan 16 pasukan (melakukannya sebanyak dua kali pada 2002 dan 2010). Kejayaan layak ke suku akhir mungkin adalah satu permulaan bagi membuktikan mereka adalah Gergasi Asia yang sebenar. 

Jadi, sekarang kita tahu. Tahu betapa bolasepak Jepun telah berubah dari pasukan kilang menjadi pasukan yang mencabar di Piala Dunia. Tahu betapa bolasepak Malaysia makin hari semakin ke belakang, macam Liga Malaysia dan 13 pasukan negerinya. 


Jurulatih : Alberto Zaccheroni. 


Engkorang wajib segan jika mengaku meminati sukan bola sepak tanpa tidak mengenali figura ini. Selama 30 tahun terlibat dalam kancah pengurusan, dia telah menguruskan pelbagai kelab bola sepak gergasi di Itali seperti Inter Milan, AC Milan dan Juventus. Juga beberapa kelab lain seperti Udinese, Lazio, Bologna dan juga Torino. 

Walaupun terpaksa bersara daripada bola sepak sebelum umurnya mencecah 30 tahun, kejayaannya dalam bidang pengurusan selepas itu sedikit sebanyak mampu mengubati kesedihannya. Antaranya beliau berjaya menjulang kejuaraan Serie A musim 1998 - 1999 serta berjaya membantu Jepun menjulang Piala Asia buat kali ke-4 pada tahun 2011. 


Ketua Pasukan: Makoto Hasebe. 


Dengan berbekalkan 70 penampilan bersama pasukan Jepun, beliau adalah antara pemain senior yang mana telah membuat penampilan pertamanya pada 11 February 2006. 

Di Bundesliga namanya tidak perlu diperkenalkan lagi. Beliau telah menjadi pemain Jepun kedua yang memenangi gelaran Bundesliga pada musim 2008-2009 bersama pasukan Wolfsburg. Pada tahun 2013 beliau telah berpindah ke  FC Nurnburg 


Pemain Bintang: Shinji Kagawa. 


Mungkin musim ini tidak memihak kepada Shinji Kagawa.  Beliau tidak dapat peluang turun beraksi secara kerap dengan keadaan kelabnya yang kacau bilau menghadkan dia daripada menyerlahkan prestasi sebenar di atas padang. 

Walaupun begitu rekodnya ketika beraksi dengan pasukan Jepun amat memberansangkan. Kagawa telah mengumpul 16 gol daripada 52 aksinya sudah cukup untuk menceritakan kemampuan beliau sebagai pemain tengah yang kreatif dan merbahaya di hadapan gol. 


Pemain Paling Teruja Untuk Disaksikan: Keisuke Honda. 


Perpindahannya secara percuma daripada CSKA Moscow ke AC Milan menjadikan beliau adalah pemain Jepun pertama yang mewakili kelab gergasi Itali tersebut. 

Beliau seorang pemain yang mempunyai ketepatan tinggi dalam melakukan hantaran serta seorang pengambil sepakan percuma yang cemerlang. Honda adalah  nadi penting buat Jepun dalam Piala Dunia 2014 kelak. 

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...