Sunday, February 9, 2014

Piala Dunia 2014: Colombia


Pengenalan

Ramai yang tahu Colombia merupakan negara penghasil kopi terbesar kedua di dunia selepas Brazil. Negara yang dilintasi garis khatulistiwa ini juga menghasilkan zamrud yang mana hampir 95% zamrud di dunia berasal dari negara ini. Ramai juga yang tahu Colombia terkenal dengan Pablo Escobar, Raja Dadah Colombia yang merupakan antara pengedar dadah paling kaya dan berjaya dalam sejarah dunia.

Tetapi bagi peminat bola sepak pula, nama-nama seperti  Carlos Valderrama 'Si Rambut Kembang' , René Higuita seorang penjaga gol yang terkenal dengan aksi Kala Jengking, penyerang licik Faustino Asprilla, Juan Pablo Ángel yang malap serta siapa lagi kalau bukan insan yang malang Andrés Escobar.

Sememangnya Colombia tidak pernah ketandusan dalam melahirkan pemain bintang. Cuma mungkin ia agak perlahan berbanding negara seperti Argentina mahupun Brazil. Piala Dunia 2014 ini adalah penampilan ke-5 mereka selepas layak pada 1962, 1990, 1994 dan kali terakhir 1998. Berdasarkan rekod juga edisi 1990 adalah yang cemerlang buat mereka apabila layak ke pusingan 16 pasukan terbaik.

Jurulatih: Jose Pekerman 


Siapa yang tidak kenal Jurulatih terbilang ini? Pada usia 64 tahun beliau antara Jurulatih paling berpengalaman dan berpengaruh baik di negara kelahirannya Argentina mahupun serantau Amerika Selatan. 

Pencapaian terbaik peribadi beliau di Piala Dunia adalah ketika membawa Argentina ke suku akhir pada edisi 2006 sebelum ditewaskan oleh pasukan Jerman melalui sepakan penalti.

Ketua Pasukan: Mario Yepes 


Walaupun akan menjangkau usia 38 tahun ketika Piala Dunia 2014 berlangsung. Kapitan berambut panjang ini masih merupakan pemain penting dalam percaturan pasukan Colombia. 

Hanya membuat 38 penampilan sahaja selama 3 tahun hayatnya bermain untuk pasukan AC Milan. Dia berpindah ke Atlanta demi mendapatkan aksi dalam kesebelasan utama sebagai persediaan mengahadapi Piala Dunia 2014. 

Pemain Bintang: Jackson Martínez


Ketiadaan Falcao pada Piala Dunia nanti mungkin seribu rahmat buat pemain ini. Ketika ini beliau merupakan penjaring kedua terbanyak Liga Portugis di belakang seorang lagi pemain Colombia iaitu Fredy Montero.

Jackson Martínez merupakan antara pemain yang paling dikehendaki di Eropah ketika ini dengan menjadi sasaran kelab seperi Arsenal dan juga Borussia Dortmund. Kemampuannya meletakkan diri dalam posisi yang sering menghasilkan gol menjadikan susuk ini antara penyerang yang mungkin akan menyerlah.

Pemain Paling Teruja Untuk Disaksikan: James Rodríguez 



Tidak perlu berkerut seribu apabila mendengar nama pemain ini jika anda mengaku seorang peminat bola sepak sejati. Lainlah ceritanya kalau anda menjadikan Pablo Aimar sebagai idola masakini. 

James Rodríguez merupakan antara pembelian sensasi AS Monaco musim ini dengan jumlah perpindahan sebanyak £40 Juta. Setakat hari ini beliau baru sahaja berusia 22 tahun. James Rodríguez juga adalah antara pemain tengah kreatif yang perlu diberi perhatian sepanjang kejohanan Piala Dunia ini berlangsung. Dengan mengambila kira ketiadaan Falcao, seluruh Colombia akan bergantung harap kepada pemain muda ini. 

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...