Thursday, April 24, 2014

Piala Dunia 2014 : Bosnia and Herzegovina



Piala Dunia 2014 : Bosnia and Herzegovina 


Pengenalan 

Negara yang  merdeka pada tahun 1992 ini berjaya melayakkan diri buat kali pertama dalam Piala Dunia selepas menjuarai kumpulan G. Gol jaringan Vedad Ibisevic telah membawa mereka ke Brazil. Walaupun berkongsi jumlah mata dengan pasukan Greece, namum kelebihan jaringan ternyata berpihak kepada mereka dengan 30 gol. 

Sebut pasal Bosnia, ingatan aku pantas terimbas pada pertemuan singkat aku dengan lagenda bola sepak Itali. 

..........Sambil makan, Maldini membuka mulut memulakan bicara. 

“Aku fikir pasukan Bosnia sangat bertuah kerana telah layak ke Piala Dunia tahun depan .” 

Baggio meletakkan sudu dan garfu. Aku dan Taruddin hanya terdiam. Muka tegas Roberto Baggio tajam merenung mata kami berdua secara bergilir-gilir. Kemudian dia mengalihkan pandangan matanya ke arah Maldini pula. 

“Itu aku tau Dini...tapi yang hairannya negara depa baru saaaaat ja merdeka tahun 1992. Masa Bosnia perang dulu, Malaysia kelam kabut hantaq askar pergi sana tolong. Entah apa depa buat dekat bola depa, tiba-tiba layak ke Piala Dunia 2014.,” jawab Baggio pula. 

Mana aku nak letak muka aku ni? Negara Bosnia ini mempunyai 3.83 juta penduduk sahaja kalau Soltan Bola dan sahabat sekalian mahu tahu. FAM tak nak jawab ke kenapa Malaysia payah sangat nak layak ke Piala Dunia? 


Jurulatih: Safet Susic. 

Melatih Bosnia sejak 2009. Tempoh 4 tahun sudah cukup buat beliau untuk menyediakan sebuah pasukan hebat yang mampu layak sehingga ke Piala Dunia. Dahsyat. 

Suatu ketika dahulu beliau adalah seorang pemain tengah kreatif yang telah bermain lebih daripada 350 perlawanan untuk Paris St Germain. Sebelum bersama Bosnia, karier kejurulatihan beliau banyak berlegar-legar di sekitar negara Perancis dan Turki. 


Ketua Pasukan: Emir Spahic. 

Tidak banyak yang boleh diperkatakan tentang latar belakang pemain ini jika kita bercakap tentang kemahsyuran. Namun beliau dikenali di negaranya sebagai seorang ketua pasukan yang penuh pengalaman. 

Kini beraksi untuk Bayer Leverkusen sebagai pertahanan tengah. Pada usia 33 tahun, dia telahpun beraksi di banyak Liga serata Eropah antaranya Croatia, Russia, France, Spain dan di Bosnia sendiri, 


Pemain Bintang: Edin Dzeko. 


Jika dikaji secara kasar, kita jarang dapat melihat aksi Edin Dzeko setiap minggu untuk Manchester City. Ini kerana persaingan yang ketat untuk mendapatkan tempat dalam kesebelasan utama skuad Manuel Pellegrini tersebut. 

Tetapi rekod 33 gol jaringannya dalam 60 penampilan antarabangsa bersama Bosnia membolehkan nama beliau berada dalam senarai teratas setiap kali perlawanan melibatkan negara bekas jajahan Yugoslavia ini. 


Pemain Paling Teruja Untuk Disaksikan: Miralem Pjanic. 


Ketika AS Roma menghabiskan sejumlah £10 Juta pada 2011 untuk memiliki pemain ini, ramai yang berkerut seribu. Tetapi tidak termasuk aku. Aku masih tenang sambil melayan Liga Super Malaysia yang kacau bilau. 

Hanya pada usia 24 tahun, pemain tengah serangan ini berjaya membuktikan kualiti beliau dengan kehebatan teknikal yang tinggi. Dia juga boleh bermain sebagai pemain sayap kiri dan kanan kerana mempnuyai dua belah kakinya yang 'hidup'. 

2 comments:

  1. Saudagar Ion KeramatApril 25, 2014 at 8:36 AM

    Tahukah anda? Kembali lah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...saya hormat betol pada saudagar ion keramat ni..

      Delete

Silakan Laser Saye...