There was an error in this gadget

Thursday, July 3, 2014

Prebiu Piala Dunia 2014: Netherlands vs Costa Rica




Prebiu Piala Dunia 2014: Netherlands vs Costa Rica

Sunday, July 6, 2014 |4:00 AM 

Perlawanan ke-60 Piala Dunia 2014 ini adalah aksi yang ke-4 bagi peringkat Suku Akhir. Ia menemukan dua buah pasukan yang tidak pernah bertembung antara satu sama lain sebelum ini - Belanda dan Costa Rica. Belanda layak selepas menewaskan Mexico pada penghujung minit permainan. Manakala Costa Rica pula mengecewakan Greece dalam penentuan sepakan penalti setetah keduanya terikat dengan jaringan satu sama.

Belanda memulakan kempen Piala Dunia dengan aksi mantap dan pada 3 perlawanan awal peringkat kumpulan pasukan Oranje seolah-olah sukar untuk ditewaskan. Sejak itu ramai yang merasakan sudah tiba masanya untuk Belanda muncul Juara Piala Dunia buat pertama kalinya dalam sejarah sekaligus melengkapkan hagemoni mereka dalam kancah bola sepak dunia. 

Namun begitu, pengembaraan indah mereka hampir sahaja diragut dengan penuh rakus oleh pasukan Mexico. Sudahlah Mexico yang menjaringkan gol terlebih dahulu hasil gerakan menarik Dos Santos. Si Van Persie pulak seperti hilang akal apabila melihat segala cubaan ke arah gol dipatahkan oleh barisan pemain Mexico tak kiralah sama ada penjaga gol mereka, Guillermo Ochoa mahupun barisan pertahanan mereka yang diketuai oleh Rafael Marquez. 

Tetapi semangat juang pasukan Belanda tidak pernah luntur dan mereka bangkit menjaringkan gol pada minit ke-88 hasil dari cubaan dari Wesley Sneijder yang menerjah jaring. Belanda kemudiannya menjaringkan satu lagi gol melalui sepakan penalti oleh Klaas Jan Huntelaar pada minit ke-94 selepas Arjen Robben dijatuhkan dalam kotak penalti. Dua gol ini membolehkan Belanda layak ke suku akhir untuk berdepan dengan Costa Rica yang kini mula digelar sebagai The Giant Killer. 

Umum sudah mengetahui bagaimana persembahan Costa Rica apabila bertemu pasukan yang mempunyai status lebih gah daripada mereka. England, Uruguay dan Itali semuanya tidak mampu mengalahkan Costa Rica. Tetapi jika kita lihat pertemuan dengan Greece pula mereka seperti sudah kembali ke fitrah asal. Menjadi kelam kabut dan hilang punca. Mujurlah aksi Keylor Navas sangat cemerlang ketika penentuan sepakan penalti dan membawa Costa Rica mara ke suku akhir buat pertama kalinya dalam sejarah bola sepak mereka. 

Belanda tidak sepatutnya menjadikan keputusan perlawanan Costa Rica dengan Greece sebagai rujukan sebelum laga kedua pasukan ini. Sebaliknya mereka perlu melihat semula bagaimana 3 bekas Juara Dunia dikuburkan oleh Costa Rica sebelum ini.

Dan macam biasela..aku merasakan yang Costa Rica mungkin mampu bertahan habis-habisan untuk menangkis segala serangan pasukan Belanda. Walaubagaimanapun ketahanan mereka akan ditamatkan jua oleh Belanda yang mana akhirnya Oranje akan menang perlawanan ini dengan skor 2-0. 

Pemain Tumpuan Netherlands : Wesley Sneijder
Pemain Tumpuan Costa Rica: Bryan Ruiz
Ramalan : Netherlands 2-0 Costa Rica

1 comment:

  1. Pasukan Eropah nampaknya struggle dengan cuaca di Brazil. Boleh beri peluang pada pasukan2 seperti Costa Rica dan Colombia utk membuat kejutan. Still, kawe rasa Belanda akan ketepikan Costa Rica dgn selesa...

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...