Monday, July 7, 2014

Prebiu Separuh Akhir Piala Dunia 2014: Brazil vs Germany


Prebiu Separuh Akhir Piala Dunia 2014: Brazil vs Germany 

Wednesday, July 9, 2014 | 4:00 AM
 
1. Perlawanan antara Brazil-Germany adalah pertembungan dua pasukan terkuat dalam kejohanan pada kali ini. Brazil dalam misi menjuarai kejohanan ini di tanah air mereka sendiri. Manakala Jerman pula memburu tahkta Piala Dunia dunia mereka yang ke-4 selepas kali terahkhir menjulang trofi ini pada tahun 1990 (ketika aku masih di tadika).

2. Sejak runtuhnya tembok Berlin, pasukan Brazil telah bertemu Jerman sebanyak 9 kali dan memenangi 5 perlawanan daripadanya serta kalah dalam 2 pertemuan. Baki 2 perlawanan lagi menjadi milik Jerman.

3. Satu tragedi telah menimpa pasukan Brazil apabila pemain bintang mereka Neymar mengalami kecederaan patah tulang punggung ketika laga suku akhir menentang Colombia tempohari dan akan tersisih baki Piala Dunia 2014 ini. Hendak dijadikan lagi sadis, kapitan mereka Thiago Silva juga turut digantung satu perlawanan kerana penerimaan kad kuningnya dalam aksi yang sama. Pada pertemuan dengan Colombia, Thiago Silva telah menjaringkan gol pada minit ke-7 yang mana merupakan gol terpantas buat pasukan Brazil sejak Piala Dunia 2006. 

4. Sekali lagi kredibiliti dan kepakaran jurulatih Brazil Luiz Felipe Scolari akan diperlukan untuk mencungkil yang terbaik daripada Hulk dan Oscar bagi menjelmakan aksi hebat mereka di atas padang. Dan juga mencurahkan keyakinan kepada Dante, pertahanan yang berumur 30 tahun yang mungkin akan diturunkan buat pertama kalinya bagi mengisi kekosongan yang ditinggalkan oleh Thiago Silva. 

5. Sebagai rekod juga, Luiz Felipe Scolari tidak pernah tewas dalam aksi di Piala Dunia ketika membimbing pasukan Brazil yang mana beliau juga adalah individu yang sama menjulang kejayaan bersama Selecao pada Piala Dunia 2002.

6. Mampukah pasukan Brazil mempertahankan rekod 41 perlawanan tanpa kalah mereka di medan sendiri? Dengan kekalahan terakhir yang mereka alami ialah pada tahun 2002 kepada pasukan Paraguay, kira-kira 12 tahun yang lalu. 

7. Sementara itu kem Jerman nampak lebih tenang selepas kejayaan menewaskan Perancis. Kemunculan semula Mats Hummels memang sejuta rahmat buat Joachim Low apabila pemain tersebut menjaringkan gol tunggal perlawanan yang membawa Jerman ke separuh akhir yang ke-13 buat Die Mannschaft. Seperti yang kita tahu juga, mereka telah mara ke perlawanan akhir sebanyak 6 kali sejak Piala Dunia 1966. 

8. Pasukan Jerman sekali lagi akan mengharapkan pemain mereka seperti Thomas Muller, Mario Gotze dan Mesut Ozil untuk menekan dan menghuru-harakan pertahanan pasukan Brazil. Dan sekiranya penyerang Lazio, Miroslav Klose menjaringkan gol dalam perlawanan ini, beliau akan menjadi penjaring terbanyak dalam sejarah Piala Dunia meninggalkan ikon Brazil, Ronaldo. Mereka berdua kini terikat bersama pada kedudukan 15 gol. 

9. Berikut ialah keputusan 3 pertemuan terakhir kedua pasukan:

  • Persahabatan Antarabangsa, Ogos 2011 | Jerman 3 (Schweinsteiger, Gotze, Schurrle) Brazil 2 (Robinho, Neymar).
  • Piala Konfederasi, Jun 2005 | Jerman 2 (Podolski, Ballack) Brazil 3 (Leite 2, Ronaldinho),
  • Persahabatan Antarabangsa, September 2004 | Jerman 1 (Kuranyi) Brazil 1 (Ronaldinho).
10. Siapa yang boleh melupakan aksi klasik pada perlawanan akhir Piala Dunia 2002, ketika Brazil menjulang Piala Dunia ke-5 mereka menewaskan Jerman 2-0 sekaligus menjadikan pasukan Selecao sebagai pemenang paling banyak untuk piala teragung ini.

11. Entah siapa yang akan memenangi perlawanan ini gamaknya. Mari kita memerah otak secara mendalam. 

Pemain Tumpuan Brazil: David Luiz
Pemain Tumpuan Germany : Thomas Muller
Ramalan : Brazil 2-2 Germany (Brazil menang penentuan sepakan penalti 3-2)

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...