Saturday, March 29, 2014

Prebiu Kilat Liga Super 2014 Perlawanan 10


Prebiu Kilat Liga Super 2014 Perlawanan 10 | 29 Mac 2014 (Sabtu) 


LIONS XII vs T-Team (Live Astro Prima 105) 

Kedua pasukan ini menang dalam perlawanan Selasa lepas menentang lawan masing-masing. Ia berjaya melonjakkan Lions XII ke tangga 5 liga dengan 14 mata. 

Manakala pasukan T-Team naik sedikit ke tempat 9 dan selamat dari zon penyingkiran. Sebagai rekod juga hanya pasukan T-Team sahaja yang memenangi perlawanan sebagai tuan rumah pada pertarungan Selasa lepas. 

Dikhabarkan bahawa Fandi Ahmad bergitu teruja untuk bertembung taktikal dengan Azraai Khor Abdullah. Ada kemungkinan juga kerana Azraai Khor ini antara jurulatih yang sangat digeruni oleh Fandi Ahmad. 

Pemain Tumpuan LIONS XII : Safuwan Baharudin 
Pemain Tumpuan T-Team : Marzuki Yusof 
Ramalan: LIONS XII 1 - 0 T-Team 


Pahang vs Perak 

Berdasarkan kajian sejarah dahulu kala, Pahang merupakan negeri terakhir yang menerima Residen British. Sultan Ahmad ketika itu berusaha mengelakkan Pahang daripada dijajah oleh British. Itu cerita sejarah lama yang tiada kaitan dengan bola sepak Pahang yang semakin POWER sekarang ni. Kini pasukan bola Pahang sudah banyak berubah. Pasukan bola sepak mereka juga telah menjadi hebat. Menentang Perak adalah satu tugas mudah buat mereka.   

Pahang dijangka akan lebih banyak mengasak ke kubu Perak kerana kelebihan beraksi di Stadium Darul Makmur. Mereka juga memiliki Dickson Nwakaeme dan Matias Conti yang dilihat akan memberikan kesukaran kepada benteng pertahanan Perak untuk mengekang pergerakan mereka. 

Manakala pasukan Perak pula akan memilih untuk melakukan serangan balas kilat apabila mempunyai ruang. Itupun kalau ada ruang. Kalaaaau.... 

Pemain Tumpuan Pahang: Fauzi Roslan 
Pemain Tumpuan Perak: Mohamad Hisyamudin Mohamed Sha'ari 
Ramalan: Pahang 3 - 0 Perak 


Selangor vs PKNS FC 

PKNS sudah pasti tidak redho untuk kalah buat kali ketiga berurut-turut selepas mereka tewas sebelum ini kepada LIONS XII (1-2) dan Pahang (1-3). Berdepan Selangor yang sedang berada dalam prestasi terbaik mereka adalah sesuatu dugaan besar buat PKNS. Mereka juga mempunyai tugas berat Sabtu ini apabila akan menentang Selangor di Stadium Shah Alam dengan kapten pasukan, Mohd Fauzan Dzulkifli tidak dapat beraksi kerana penggantungan kad kuning. 

Setelah dikaji secara mendalam, Selangor dijangka tidak mempunyai sebarang masalah berdepan dengan PKNS. Sedangkan PKNS pula hanya bergantung kepada kekuatan mental pemain muda mereka lebih-lebih lagi berdepan skuad tuan rumah yang kini dalam misi wajib menang untuk kembali merampas tahkta Liga Super. 

Pemain Tumpuan Selangor: Thamil Arasu 
Pemain Tumpuan PKNS FC : Patrick Ronaldinho 
Ramalan: Selangor 2  -0 PKNS FC 


JDT vs Sarawak 

Negeri bola sepak paling berjaya di Asia, JDT akan bertembung dengan pendatang baru dari Liga Perdana, Sarawak. Secara dasarnya perlawanan ini mungkin jadik milik JDT. Keseluruhan babak pertama dijangka  akan dikuasai baik oleh JDT dengan Sarawak lebih banyak mengejar bola. 

Kehadiran Joseph Kalang dan Rashid Aya tidak langsung akan mengancam kubu JDT, dengan Mahali Jasuli cemerlang mengawal pergerakan Joseph Kalang. Itulah jangkaan awal saya walaupun Pablo Aimar sedang membuat lawatan sambil bergaji di Malaysia, JDT tetap akan mengutip 3 mata pada penghujung perlawanan ini. 

Pemain Tumpuan JDT: Amri Yahyah 
Pemain Tumpuan Sarawak: Hairol Mokhtar 
Ramalan: JDT 2 - 0 Sarawak 


Terengganu vs Kelantan (Live Astro Arena 801 dan Maya HD) 

Selepas mengadap Selangor dan JDT, yang mana Kelantan tewas kedua-dua perlawanan. Pasukan Kelantan dikerah pula bertarung dengan pendahulu Liga, Terengganu dalam Derbi Pantai Timur yang suam-suam kuku kerana mereka sudah bergabung dalam slogan 'This is Panta Timor'. 

Terengganu pula akan mempertaruhkan gandingan serangan Nor Farhan Muhamad dan Abdul Manaf Mamat sekali lagi selepas kedua-dua penyerang itu masing-masing menjaringkan gol pada aksi menentang ATM Selasa lalu. Sebelum ini posisi serangan kerap menjadi milik penyerang import Mamadou Hady Bary dan Marcio Souza. Bagaimanapun ketidakupayaan mereka memaksa Terengganu melakukan perubahan. Dan mereka mengharapkan sentuhan berbisa dua penyerang tempatan itu mampu menggegar pintu gol Kelantan, Sabtu ini. 

Pada perlawanan ini juga dijangkakan Nazri Ahmad yang dahulunya lubuk Johor DT akan kembali mengekalkan momentum ini. Mengikut laporan, kelekaan beliau dikatakan punca utama dua jaringan JDT terjadi ketika Kelantan tewas 2-1 di gelanggang sendiri Selasa lepas. 

Pemain Tumpuan Terengganu : Abdul Manaf Mamat 
Pemain Tumpuan Kelantan : Nazri Ahmad 
Ramalan: Terengganu 4 - 2 Kelantan 


Sime Darby vs ATM FA 

Sekali lagi aku dicabar. Sime Darby di tangga ke 10 liga. Manakala ATM pula di tempat ke 11 liga super. 

Mungkin ramai tidak menyangka nasib ATM akan menjadi sebegini buruk. Tetapi aku sudah dapat mengagak ia akan berlaku apabila Zahid Hamidi digantikan dengan Hishamuddin. Cuba engkorang nengok pasukan PDRM musim ini? Itulah ceritanya serba ringkas. 

Sime Darby bagaimanapun menunjukkan peningkatan positif ketika mereka menewaskan Perak (2-0) dan Terengganu (3-2). Malangnya mereka telah kembali ke fitrah asal pada Selasa lalu apabila tewas kepada T-team (0-2). 

Jadi, kedua pasukan akan berkongsi mata supaya mereka tenang kekal di dasar liga. 

Pemain Tumpuan Sime Darby : Dilshod Sharofetdinov 
Pemain Tumpuan ATM FA : Affize Faisal 
Ramalan: Sime Darby 2 -2 ATM FA 

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...