Wednesday, March 19, 2014

Piala Dunia 2014 : England



Piala Dunia 2014 : England

Pengenalan

Pertama sekali aku mahu bertanya? Kenapa umat Malaysia ramai memilih skuad England? Walaupun skuad ini memang susah nak menjulang Piala Dunia. Tetapi adakah ianya adalah satu pilihan yang lucu? Ataupun adakah dengan memilih sebuah pasukan yang lemah serta tiada harapan untuk menang Piala Dunia menunjukkan seseorang itu seperti tiada ilmu dan pengetahuan tentang sejarah bola sepak? 

Kenapa tidak boleh menyokong England? Menyokong pasukan England sebenarnya memberi kepuasan dan juga tekanan secara serentak. Kita tidak akan dapat semua itu apabila menyokong Belanda atau Portugal. Bagi sesetengah orang, memilih England itu adalah kerana England itu sendiri dekat dihati.

Jadi ingin aku tegaskan. Menyokong England tidak kelakar. Menyoal kenapa menyokong England itu yang lucu.

Jurulatih:  Roy Hodgson. 


Mempunyai pengalaman luas dalam bidang kejurulatihan. Tidak kira sama ada di peringkat kelab mahupun antarabangsa. Pada usia yang sudahpun mencecah 66 tahun, ini mungkin adalah merupakan peluang terakhir beliau untuk mencari sesuatu kejayaan manis buat skuad 3 Singa ini. 

Jadi, Roy Hodgson adalah individu paling penting untuk mengelakkan England daripada kalah awal dan para pemain melepak di pantai sekitar Rio de Janeiro bersama dengan WAGs - WAGs mereka. 


Ketua Pasukan: Steven Gerrard. 


Gerrard sedang melalui satu musim yang terbaik dalam keriernya bersama Liverpool. Kapitan ini akan berusia 34 apabila Piala Dunia Brazil bermula. Namun pengalaman luasnya amat penting buat pasukan England yang masih mencari-cari Piala Dunia yang kedua buat mereka. 

Apa yang penting sekarang ialah dia perlu mengekalkan kecergasan dan mengelakkan diri daripada mengalami kecederaan. 


Pemain Bintang: Wayne Rooney. 


Kita masih tidak boleh memandang rendah kemampuan pemain ini meskipun sejak dua menjak ini namanya kurang mendapat publisiti di serata dunia. Dan Rooney masih antara pemain terbaik yang perlu diberi perhatian.

Walau bagaimanapun seluruh dunia juga masih tidak lupa bagaimana aksi Wayne Rooney yang kaku seperti tidak biasa bermain bola ketika England di belasah Jerman (4-1) 4 tahun yang lalu. 


Pemain Paling Teruja Untuk Disaksikan: Ross Barkley. 


Sekiranya beliau diberi peluang, aku yakin satu lagi pemain bintang akan lahir dari England. 

Pemain muda Everton ini mula disebut-sebut sebgai Paul Gascoigne Muda (inilah yang selalu media Inggeris angankan). Adakah Ross Barkley mampu menggegar seperti Gazza telah lakukan pada Piala Dunia 1990? 

1 comment:

  1. bg aku tak byk sgt org malaysia yg dok pilih england wlaupun 60% rakyat malaysia layan bpl...aku tgok lg byk yg support germany spain brazil

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...