Tuesday, July 5, 2016

Separuh Akhir Piala Eropah 2016: Jerman Melawan Perancis.


SEPARUH AKHIR PIALA EROPAH 2016.

Jerman Melawan Perancis | Friday | 8 July 2016.


Apabila ada salah seorang sahabat tua aku berkata bahawa Jerman itu adalah Kedah. Aku terus percaya.

Neuer adalah Ahmad Sobri. Nidzham Adza adalah Mesut Ozil. Draxler itu sendiri adalah jelmaan roh Jan Janostak - penyerang yang sangat pandai mencari ruang. Jerome Boateng pula ialah Olubunmi Adigun - pertahanan terbaik yang pernah dimiliki oleh Kedah. Mempunyai corak permainan keras dan sangat berstamina tinggi. Juga pernah meninggalkan 'kenangan' manis buat seorang gadis tempatan.

Adakah Jerman sedang mengulangi sejarah Kedah Tua 1993? Perlahan-lahan kepala aku mengangguk tanda setuju.

Namun lawan Jerman nanti juga adalah bekas Juara Dunia iaitu Perancis. Jerman mara ke separuh akhir selepas menumpaskan Itali dalam penentuan sepakan penalti. Satu perlawanan yang sepatutnya menjadi perlawanan akhir bagi kejohanan ini.

Dalam perlawanan tersebut Jerman lebih agresif dengan menguasai bola lebih daripada 50 peratus serta melakukan 13 percubaan tepat ke gawang. Dan Jerman juga ketika ini sudah merekodkan 7 gol dalam lima perlawanan yang mereka telah harungi. Inilah statistik yang perlu diperhatikan serta dikaji secara mendalam oleh Didier Deschamps.

Ketika menewaskan Itali, Jerman menunjukkan yang mereka tidak hanya bergantung harap pada Thomas Muller dan Mario Gomez untuk menjaringkan gol. Mesut Özil berjaya membuktikannya. Sekiranya ini berterusan berlaku, Jerman tidak perlu risau kerana ramai lagi pemain boleh memberikan kejayaan kepada Die Mannschaft.

Sementara itu Pasukan Perancis pula layak ke separuh akhir dengan menumpaskan Iceland 5-2 hasil jaringan Giroud (2 gol), Paul Pogba, Griezmann dan Payet. Sekarang ini sedang heboh mengatakan bahawa yang Paul Pogba sudah berjaya menjelmakan roh Patrick Viera ke dalam dirinya dengan cemerlang. Sekaligus meletakkan beliau sebagai pemain yang paling dikehendaki pada musim perpindahan yang akan datang.

Secara keseluruhannya ia adalah persembahan mantap dari pasukan Perancis. Seperti juga Jerman, Perancis masih lagi belum tewas dalam kejohanan kali ini.

Namun begitu lawan mereka yang seterusnya iaitu Jerman adalah jauh lebih hebat berbanding pasukan yang telah mereka tentang baik dalam peringkat kumpulan mahupun kalah mati (Ireland dan Iceland antaranya).

Ramai pengkaji bola sepak percaya Jerman - Perancis adalah dua pasukan yang bermain bola sepak dengan penuh gaya dan berseni serta tahu bila masa yang sesuai untuk menjaringkan gol. Kelebihan inilah yang memberi faedah kepada semua penonton yang gilakan gol. Termasuk kaki judi amatur di dunia cyber.

Ramalan: Jerman dijangka akan lebih mendominasi penguasaan bola yang mana akan menyusahkan pasukan Perancis untuk memberi saingan sepanjang 90 minit permainan.

Aku berpendapat pemenang akan ditentukan dalam masa 90 minit permainan sahaja. Tiada masa tambahan ataupun penalti. Jerman akan menewaskan Perancis dengan skor 1-0 sekaligus akan mara ke perlawanan akhir untuk memburu kejuaraan back-to-back Piala Dunia dan Piala Eropah.

Betullah kata pepatah lama 'Jangan pernah menafikan kewujudan Jerman'. Ini adalah Piala Eropah yang akan menjadi milik Jerman sekaligus ia akan kekal sebagai model terulung sebagai sebuah pasukan yang konsisten dan berwibawa serta KEDAH. RIP Perancis.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...