There was an error in this gadget

Thursday, July 14, 2016

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Suai Kenal.


Semua yang ada ada pada dirimu
Membuat aku ku aku jatuh cinta
Come on baby say you love me
Love me say you love me - Ayda Jebat -

Haaaaa...dek kerana minat mendalam aku terhadap bola sepak, aku tak dapat berhenti daripada bercakap mahupun menulis tentang perihal bola sepak. Bolehlah dikatakan ini sebagai usaha terbaru aku untuk memuaskan diri sendiri di samping memberi korang yang rajin membaca sesuatu hidangan sampingan apabila bosan tak keruan tidak dapat melayari web Peta Jansen mahupun Nicole Aniston.

Okeh. Semasa aku hendak memulakan kolum ini, aku pun bertanyalah kepada sahabat sekalian alam tentang tajuk yang sesuai untuk digunapakai setiap minggu. Antara tajuk yang muncul ialah Punai ku tegak dipagi hari, Ketam ku lari mencanak, Dari Kuala Lipis ke Paris : Kisah Cinta Nwakaeme & Siti Rokiah, Suamiku,bola & kene pijak, Kau Aku Bola. Selesai membaca cadangan tajuk tersebut aku lantas menggeleng kepala perlahan-lahan.

Sekali imbas kalau tidak tebal ilmu di dada sudah pasti akan ada sahabat aku tu yang menjadi tajuk muka depan Harian Metro. Contohnya 'Seorang Lelaki Tersumbat Anunya Dengan Botol Kicap'. Tapi aku rileks dan menerima cadangan mereka dengan hati yang terbuka. Dalam banyak-banyak tajuk tu ada satu yang aku rasa bersesuaian iaitu Dari Kaki Ke Pena Hitam. Ia adalah sumbangan saudara Jaaa. Nama facebook dia ialah Ahmad Fairurizal Mns. Kau orang add lah dia. Dia ni hitam manis orangnya dan berwajah Terengganu.

Zaman belajar dulu, Jaaa ni pernah kejut aku masa tengah tidor sebab nak bincang taktikal bola sepak untuk pasukan Pecah Penjara kami. Masa tu dia datang bersama Ricerd - seorang lagi sahabat tua aku. Dengan berbekalkan beberapa helaian kertas A4 yang dikepil menggunakan pastener, maka terhasillah satu formasi maha agung untuk pasukan Pecah Penjara. Blueprint taktikal ini kemudiannya bocor ke tangan Rajagopal dan seterusnya Malaysia menang Piala Suzuki 2010. Okeh yang ini aku tipu. Sambung semula pasal Jaaa tadi.

Betullah kata orang malang itu tidak berbau hamis. Jaaa secara tiba-tiba terpaksa pulang ke kampung (kalau tak silap aku) pada hari kejohanan dan tempatnya digantikan dengan seorang pemain misteri (boleh bermain banyak posisi termasuk penjaga gol). Dan apa yang lebih pawer lagi ialah pasukan Pecah Penjara mara sehingga ke Separuh Akhir. Satu pencapaian yang di luar jangkaan kami. Kalau sekarang aku bagi contoh macam pasukan Wales hari itulah. Begitulah serba sedikit kenangan bola sepak Jaaa dengan aku yang aku boleh ingat.

Sebut pasal Wales, terus aku teringat nak sentuh sikit pasal Euro 2916 yang lepas. Selain daripada kejayaan Portugal, apa yang menarik perhatian aku ialah beberapa figura pemain tua yang masih berbakti kepada negara mereka. Antaranya ialah Gabor Kiraly, Shay Given (40 tahun), Buffon, Ricardo Carvalho (38 tahun) dan Tomas Rosicky (35 tahun).

Di Malaysia juga tidak kurang hebatnya. Shukor Adan dan Indra Putra semasa membantu Malaysia muncul naib juara Piala Suzuki 2014 masing-masing berumur 34 dan 32 tahun.

Namun begitu, jauh nun di Selatan Tanahair terdapat empat orang pemain yang sudah bersara daripada arena bola sepak antarabangsa pada usia 28, 29 dan 30 tahun. Kau ingat kau Messi?

Ramalan: Penatlah asyik nak meramal ajek. Eh kejap, Tengku Bola Malaysia bila mahu bersara? Kau nak aku ramal bila beliau mahu bersara?


3 comments:

  1. Kena ramal pengampu turun dulu...

    ReplyDelete
  2. Blogger ni biler nak bersareeee???

    ReplyDelete
  3. messi tu bukan tak mencuba, dah 3 final 3 tahun berturut turut dia main. lama2 fedap la dia asyik gagal je.

    yg main kat selatan tanah besar benua asia tu piala asia pun tak pass, apatah lagi final. Ada hati nak umumkan persaraan mcm le dia main 1 final dgn messi

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...