There was an error in this gadget

Sunday, July 17, 2016

Dari Kaki Ke Pena Hitam: Kira Duit




Beberapa hari yang lalu aku ada pergi menonton perlawanan bola sepak hebat antara pasukan Selangor bertemu Kuala Lumpur.

Dari rumah aku dijemput oleh Zack dengan menaiki motor. Beliau dengan lincah memandu motornya ke kiri dan ke kanan tanpa melanggar sebarang peraturan jalan raya termasuk memotong di lorong kecemasan. Kadangkala Zack menekan brek secara mengejut. Dada aku menyentuh belakang badannya. Apabila terbit rasa lain macam, cepat-cepat aku basahkan lidah dengan zikir terapi jiwa alunan Hafiz Hamidun.

Sampai sahaja di dalam stadium, kami mengambil tempat duduk yang sedap dan senang nak maki pemain yang 'KIRA DUIT'.

Perlawanan bermula sembab antara Selangor dan Kuala Lumpur. Aku menjadi pasrah selepas sebulan menghadam bola sepak gaya tertinggi dalam Euro 2016 yang baru sahaja tamat.

Pasukan Kuala Lumpur ni satu masa dahulu amat jagoan. Siapa yang tidak kenal dengan figura bernama Subadron Aziz? Beliau pada zaman kemuncaknya tiada satu pasukan pun yang berani angkat muka kecuali Salwa Abdul Rahman. Sekarang siapa yang bermain untuk KL? Adelah jugak beberapa pemain yang aku kenal macam Helmi Rameli dan Nazri Ahmad. Tapi apakah matlamat pasukan KL sebenarnya? Cukupkah hanya sebagai pasukan pelengkap jadual? Kesian juga aku memikirkan nasib pasukan The City Boys asuhan Ismail Zakaria ni. Ultras KL pun aku kesian sebab terlompat-lompat tak sudah-sudah. Aku harap kehidupan mereka semua sentiasa dirahmati Tuhan dan dijauhi daripada fitnah Dajjal kelak.

Bagi pasukan Selangor pula rata-rata adalah pemain yang bisa kita semua lihat turun bermain saban minggu. Cuma apa yang menarik perhatian aku ialah pemain yang memakai jersi bernombor 4 dan 16.

Pada dasarnya pemain nombor 4 adalah seorang penyerang. Top striker kata orang putih. Namun dalam game ini aku kerap kali melihat beliau turun ke bawah sehingga ke dalam kawasan Selangor sendiri. Semacam bermain untuk posisi pemain yang biasanya memakai jersi nombot 4. Adakah beliau terkeliru dengan nombor jersi dan peranan sebenarnya di atas padang.

Begitu juga halnya dengan pemain bernombor 16. Posisi atas kertas taktikal beliau ialah pemain tengah menyerang. Tapi yang menjadikan ia lebih keliru ialah beliau bermain sebagai seorang penyerang dengan duduk lebih ke atas berbanding pemain nombor 4 tadi.

Nak menangis aku menengok kabutnya sistem yang pasukan Selangor gunakan ni. Ataupun ia adalah taktikal Zainal untuk mengelirukan pihak lawan dan pemainnya sendiri serta penonton yang naif seperti aku ni.

Kenapa aku mengatakan diri ini naif?

Aku sedia maklum (kau orang aku tak tahulah) nombor 4 adalah sinonim dengan pemain pertahanan ataupun tengah bertahan. Antaranya pemain yang popular dengan jersi nombor 4 ialah Fabregas, Patrick Viera dan juga Javier Zanetti. Perkara yang sama juga untuk pemain bernombor 16. Roy Keane, De Rossi dan Aaron Ramsey antara yang popular dengan nombor ini.

Berbalik kepada hal Zainal tadi. Nombor jersi yang kabut tu dah satu hal. Yang si pemain seakan-akan bebal dengan posisi sendiri pun dah jadi satu cerita yang lain. Menengok pada perangai Zainal dan pengurusan Selangor ni memang patutlah si Azrif tu 'KIRA DUIT'.

Ramalan: Aku dengan yakin meramalkan Selangor akan mara sehingga ke peringkat separuh akhir Piala Malaysia 2016. Kau hambeklah semua right-back Selangor. Kau amek!

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...