Tuesday, November 17, 2015

Malaysia Melawan UAE.

Malaysia Melawan UAE.
1. Perlawanan dimulakan dalam suasana aman damai dengan Malaysia bermain dalam stadium yang kosong.

2. Aku macam biasa menengok bola ditemani ulasan Bahasa Arab yang lebih bersemangat dan emosi. Tak sanggup aku seksa diri aku mendengor ulasan syok sendiri dalam bahasa Melayu Astro Arena.

3. Pada mulanya aku malas nak buat ulasan ni. Tapi selepas menengok kesilapan haramjadah Alex Akil, aku terus bukak notepad dan menaip dengan rasa marah di hati.

4. Gol Pertama UAE berpunca daripada kesilapan Alex Akil sendiri. Dia terkial-kial nak keluarkan bola dan akhirnya menyepak lemah tepat ke pemain berambut kerinting dari UAE. Pemain tersebut tidak menunggu lama dan terus merembat bijak daripada jauh menewaskan Izham Tarmizi. Minit ke-21 Malaysia ketinggalan 1-0.

5. Tepat pada minit ke-45 pemain Malaysia mula mempamerkan perangai sebenar. Sudahlah bodoh main bola. Tak boleh nak beat pasukan lawan, diajaknya bergaduh pulak. Perangai jenis memalukan negara ni kita bagi pada budak-budak Melayu jek yang buat. Depa handal.

6. Tamat separuh masa pertama. Malaysia ketinggalan satu gol. Tiada apa yang hendak dipelikkan.

7. Separuh masa kedua dimulakan. Namun tak sampai 6 minit Malaysia bolos lagi.

8. Secara peribadinya aku berpendapat pemain Malaysia gagal bermain dengan cemerlang dalam satu unit yang lengkap dan baik. Dalam perlawanan menentang UAE ini sahaja kita ada beberapa pemain terbaik yang baru sahaja menakluk Asia. Antaranya bermain di posisi penjaga gol, pertahanan, tengah dan penyerang. Kita ada juga pemain kacukan. Ada bekas 'wonderkid' yang pernah beraksi di Jepun. Juga pemain yang mendapat peluang berlatih di Chelsea pada suatu masa dahulu. Tidak ketinggalan juga yang pernah bermain di Portugal. Jelas kita tidak ketandusan bakat sebenarnya. Jadi kenapakah kita menjadi belasahan dan lengit? Inilah persoalan yang perlu dijawab oleh Tengku Bola dan hulubalang FAM.

9. Goooooool!!! Macam biasa apabila aku menaip panjang, mesti ada gol yang dijaringkan. Akhirnya dapat jugak Malaysia menyumbat gol melalui Badrol Bahtiar pada minit ke-59. Aku rileeeeeksss sikitpun tak bersorak kegembiraan.

10. Selepas daripada gol ini perlawanan kembali membosankan. Mungkin UAE tak kuasa nak all-out dan bermain bola secara biasa-biasa sahaja. Manakala pemain Malaysia lebih gemar bermain tanpa hala tuju.

11. Akhirnya tamat permainan dengan keputusan 1-2. Pintu ke Piala Dunia 2018 sudah tertutup rapi. Manakala Piala Asia 2019 pula mungkin akan turut menjauhi pasukan Harimau Malaya.

12. Selamat Malam. Ingat..jangan hisap vape taaaauuuuuu...XOXO.




Friday, November 13, 2015

Di Mana Bekas Pemain Malaysia Dalam Organisasi FAM?

Di Mana Bekas Pemain Malaysia Dalam Organisasi FAM?

Mungkin ada antara nama-nama di dalam gambar ini pernah mewakili Malaysia untuk bermain di Piala Dunia 289 BC. Kita mana tahu bukan? Kemudian aku juga senaraikan beberapa orang pemain luar negara yang kini ataupun pernah terlibat dalam pengurusan pasukan masing-masing tidak kiralah untuk kelab atau pun negara. Kalau ada penambahan lagi sila penuhkan ruang komen. Kalau aku ada tersalah jugak sila betolkan.

1) Pavel Nedved - Pada 23 October 2015 yang lalu beliau dilantik menjadi naib-presiden bagi pasukan lamanya iaitu Juventus.

2) Juninho Paulista - Aku baru sahaja menulis tentang beliau. Juninho kini merupakan presiden bagi kelab Ituano FC. Beliau adalah bekas pemain akademi kelab tersebut dan telah memegang jawatan ini sejak tahun 2010.

3) Davor Šuker - Tak kenal pemain ni? Pergi mereput dekat hujung katil sana. Beliau kini adalah Presden Bola Sepak Croatia sejak tahun 2012.

4) Michel Platini - Presiden Konfederasi UEFA. Lain daripada itu 'no komen'.

5) Predrag Mijatović  - Penyerang handalan ini pernah menjadi Pengarah Bola Sepak Real Madrid dari tahun 2006 hingga 2009.

6) Oliver Bierhoff - Pengurus semasa pasukan bola sepak Jerman.

Cukuplah setakat ini sahaja. Yang lain engkau carik sendiri. Aku nak solat Jumaat dan mendoakan keselamatan umat Palestin.


Posted via Blogaway

Palestin Melawan Malaysia.



Palestin Melawan Malaysia.

1. Permainan dimulakan dengan penuh keyakinan dari pasukan Palestin. Menyerang dari segenap padang. Kiri, kanan. Depan, belakang. Manakala Malaysia kekal bertahan seperti kebiasaannya.

2. Semuanya elok belaka bagi pasukan Malaysia sehinggalah pada minit ke-37 apabila Malaysia bolos gol yang pertama. Seminit kemudian Malaysia bolos lagi. Dan selepas itu Malaysia bolos lagi buat kali ke-3.

3. Rehat separuh masa pertama pasukan Harimau Malaya melangkah longlai ke bilik persalinan dengan berboloskan 3 gol.

4. Penyokong pasukan Palestin benar-benar enjoy menengok bola. Mereka bersorak-sorai bagaikan tiada peperangan di tempat mereka. Sementara di Malaysia kita kerap menitiskan air mata mendoakan keamanan buat mereka setiap kali lepas sembahyang. Lepas ni tapayana susah-susah sangat boikot Mekdi.

5. Separuh masa kedua bermula dan Malaysia sekali lagi bolos pada minit ke-58. Kedudukan kini menjadi 4-0.

6. Aku mula berpendapat yang engko letak siapa pun main untuk pasukan Harimau Malaya ni, bolos 4 gol ke atas memang dalam tangan. Engko bayangkan setakat aku selesai menaip entri ini perbezaan gol bagi pasukan Harimau Malaya ialah 2-26. Bola sepak jenis apakah yang mereka berikan kepada umat Malaysia? Hah?

7. Secara peribadi juga aku merasakan kita perlu mempunyai pemain bola sepak yang berpendidikan tinggi. Bukanlah yang jenis kahwin cerai dengan artis, isap vape atau rokok tayang dekat instagram, bila kita tegur kesilapan mereka disuruhnya kita pulak yang turun bermain. Kita tidak perlu pemain seperti ini. Kita mahukan pemain yang paham dan senang hadam apabila jurulatih memberi arahan berbentuk taktikal. Tenaga sahaja tidak cukup. Bagaimana seorang pertahanan berfungsi ketika pasukan sedang menyerang, peranan pemain tengah untuk set tempo permainan, kebolehan peyerang mencari ruang sehingga gol dapat dihasilkan, kehandalan pemain sayap melancarkan serangan serta membuat hantaran lintang dan macam-macam lagi. Ini yang kita mahu. Kita mahukan pemain yang bergeliga dan otaknya bergerak sekata dengan tenaga di atas padang.

8. Point nombor 7 dah panjang sangat dan semasa aku menulis point nombor 8 ni Malaysia bolos buat kali ke-5.

9. Gol ke-6 pasukan Palestin jugak amat menarik. Pemain nombor 7 mereka tenang membuli pemain Malaysia di sebelah kanan sebelum membuat hantaran lintang. Bola ditanduk keluar oleh Aidil (kalau tak silap aku) hanya untuk singgah ke kaki seorang lagi pemain Palestin yang rileks membuat cubaan terus lalu menerjah gawang pasukan Malaysia.

10. Priiiiiiiiiiiiiiiiiiit!!! Tamat permainan dan Malaysia tewas 6-0.

11. Kita ajek yang berkobar-kobar berjaga malam, bangun pagi maki hamun dekat facebook. Orang besar dekat Wisma FAM rileks pergi kerja masuk jam 9.00 pagi. Keluar rumah 8.45 pagi siap dengan eskot. Masuk dalam jem suruh semua kereta ketepi. Bangkai kuda.  

12. Moga berjumpa lagik. XOXO.

Monday, November 9, 2015

Di mana mereka? Juninho Paulista.

Di mana mereka? Juninho Paulista.

Dia berdiri pegun di hadapan tugu Wilf Mannion sambil membetolkan baju kot Abu Dhabi-nya dengan tertib. Angin sejuk Yorkshire benar-benar membuatkan bulu romanya naik mencanak bagaikan pucuk ubi mencari mentari. Tangan kanannya meraba-raba poket baju kot di sebelah kanan. Lalu sebatang vape dikeluarkan dengan penuh gaya. Punat vape ditekan dan mulutnya laju menyedut wap air perisa ND - Nora Danish. Maniiiis yang amat. Sedaaaap. Sesekali matanya hitamnya hilang naik ke atas meninggalkan mata putih sahaja. Begitulah nikmatnya menyedut aroma Nora Danish. Belum lagi menyedut orangnya.

Morgan Jones masih tidak berkelip memandang tugu Wilf Mannion - seorang lagenda bola sepak dari pasukan Middlesbrough ataupun lebih mahsyur dengan panggilan Boro. Wilfred "Wilf" James Mannion adalah penyerang berbangsa Inggeris yang bermain lebih 305 untuk pasukan senior Boro. Beliau juga pernah beraksi untuk pasukan antarabangsa England dalam hayatnya sebagai seorang pemain bola sepak. Sebagai mengenang jasanya sebuah tugu telah dibina. Ia merupakan lambang kemegahan buat pasukan yang berpengkalan di bahagian utara Yorkshire ini.

Namun Morgan tidak pernah sempat pun melihat aksi Wilf Mannion. Apa yang terimbas dalam ingatannya adalah kira-kira 20 tahun lalu ketika Middlesbrough menandatangani Juninho Paulista. Jika hari ini ia sudah menjadi perkara yang  amat membosankan untuk melihat pemain dari Brazil datang bermain bola sepak di England. Tetapi ia amat berbeza pada tahun 1995 apabila Juninho Paulista datang ke liga utama England yang mana ia adalah satu perkara yang amat besar ketika itu.

Bryan Robson yang baru sahaja membawa Boro naik divisyen telah membeli pemain kecil molek yang berketinggian 5' 5" ini untuk beraksi di Teesside. Dan ia adalah satu pembuka jalan kepada kemasukan pemain-pemain luar terutamanya dari Brazil ke dalam Liga Perdana Inggeris. Pada musim berikutnya Juninho beraksi pula dengan Ravanelli yang berambut putih. Punyalah meluap-luap semangat peminat bola sepak Boro apabila melihat nama besar ini secara tiba-tiba sebaris dengan pemain suam-suam kuku seperti Robbie Mustoe dan Craig Hignett.

Bolehlah dikatakan ini sebagai zaman kegemilangan di Teesside.

Keberkesanan aksi Juninho di atas padang dan ramahnya beliau bermain bola sepak jalanan dengan anak-anak tempatan membuatkan beliau lebih dekat di hati peminat Boro.

Malangnya setiap yang manis pasti akan berakhir jua. Pada tahun 1997, Middlesbrough tersingkir dari divisyen utama Liga Inggeris selepas dalam musim yang sama tewas pada dua perlawanan akhir iaitu Piala Liga dan Piala FA. Juninho menangis teresak-esak kerana gagal mengekalkan Middlesbrough dalam saingan Liga Perdana Inggeris. Dalam masa yang sama dia turut memikirkan nasibnya selepas ini dalam pasukan utama Brazil.

Demi mendapatkan tempat dalam pasukan utama Brazil untuk ke Piala Dunia 1998, Juninho telah berpindah ke Atletico Madrid. Namun malang tetap menimpa beliau. Pada 1 Februari 1998, ketika aksi liga menentang Celta Vigo, Juninho mengalami kecederaan selepas bertembung dengan pemain pertahanan, Michel Salgado yang mana menyebabkan beliau patah tulang kering. Juninho seterusnya berehat selama enam bulan dan terlepas peluang untuk beraksi di Piala Dunia 1998 yang berlangsung di Perancis.

Benar kata pepatah 'kalau dah jodoh, takkan ke mana'. Pada tahun 1999 beliau telah kembali ke Boro sebagai pemain pinjaman dari Atletico Madrid untuk tempoh setahun sahaja. Beliau memperolehi status sebagai pemain kekal untuk Boro pada tahun 2002 selepas dua tahun bermain di Brazil untuk pasukan Vasco da Gama dan Flamengo.

Dalam dua musimnya di Riverside ini, beliau sempat membantu Boro menjulang kejuaraan Piala Liga pada tahun 2004. Malangnya ia masih tidak cukup untuk mengekalkan beliau di Teesside dek kerana kecederaan berulangnya sejak daripada kakinya disabit oleh Michel Salgado.

Juninho juga dilaporkan pernah mengeluarkan kenyataan bahawa menjulang Piala Liga bersama Boro adalah lebih agung daripada kejuaraan Piala Dunia 2002 milik beliau. Semangat kecintaan yang menebal terhadap kelab bola sepak Middlesbrough ini menjadikan Juninho amat disayangi oleh peminat Boro. Buktinya pada tahun 2007 beliau diundi oleh peminat Boro sebagai pemain terbaik mereka. Dan sehingga ke hari ini beliau masih kekal sebagai lagenda dan ikon di Teesside.

Selepas itu Juninho turut bermain di Celtic, Palmeiras, Sydney FC dan Ituano FC, kelab pertama beliau semasa remaja. Juninho menggantung kasut bolanya secara kekal pada tahun 2010. Kini beliau adalah Presiden bagi kelab Ituano FC.

"Apa yang abang menungkan tu?"

Lamunan panjang Morgan terhenti apabila disapa oleh Nora Danish, isteri ketiganya yang disuruh menetap di utara Yorkshire ini.

"Tidak ada apa sayangku. Sekadar mengimbau kenangan silam. Bukankah kita perlu belajar daripada sejarah untuk memperbaiki masa depan kita?" Morgan tenang mengembalikan soalan semula kepada isteri ketiganya itu. Dia menanggalkan topinya lalu menampakkan rambutnya yang kuning.

"Mari kita balik rumah bang." Ajak Nora Danish sambil mengusap manja jambang suaminya yang agak lebat itu.

"Haaa yolah sayangku. Jom."

Sebelum berlalu pergi, sempat Morgan memandang sayu ke arah Stadium Riverside. Kini pasukan Middlesbrough berada di tangga ke-4 Liga Kejuaraan. Mungkin musim depan peminat Boro dapat menonton kembali pasukan mereka beraksi di Liga Perdana Inggeris sambil ditenami lagenda mereka, Juninho Paulista yang duduk di kerusi VIP.

Juninho Paulista kekal sebagai antara nama besar dalam sejarah 139 tahun kewujudan kelab bola sepak Middlesbrough.


Posted via Blogaway

Friday, October 30, 2015

Piala AFC 2015 Akhir: JDT melawan Istiklol serta Menawan Asia dan Dunia.

JDT melawan Istiklol serta Menawan Asia dan Dunia.

Aku harap dengan penampilan Safee Sali di pentas Asia ni, Jeonbuk FC, Al Ahli BUKAK MATA SIKIT! IMPORT PEMAIN DARI KELAB TERULUNG NEGARA NI. KASHIMA ANTLERS, AL HILAL! KORANG TENGOK SIKIT HANTARAN BERBISA SAFIQ RAHIM NI NANTI. BARU KORANG TAU MALAYSIA PUNYA PENANGAN.

BOLA MALAYSIA BUKAN MACAM DULU LAGI! SEJAK ADA JDT KITA PUNYA PEMAIN PEMAIN BERTARAF DUNIA! SAFEE, SAFIQ, JUNIOR, AMRI. SEMUA HARIMAU ASIA. FC SEOUL, KALAU BERANI DATANG MALAYSIA LAWAN JDT, KELAB TERULUNG DARI MALAYSIA SANG PENAKLUK ASIA. JANGAN SIAPA SIAPA NAFIKAN STANDARD BOLA NEGARA KITA! BOLA KITA TELAH MENINGKAT MENDADAK SEJAK ADANYA JDT. PEMAIN PEMAIN KITA BERTARAF DUNIA. SETELAH MELALUI ZAMAN BOLA GELAP YANG PANJANG, MUNCUL CAHAYA DARI SELATAN BAKAL MENGGEGAR ASIA SEBAGAI KUASA BOLA SEPAK SEBENAR!

SEBUT SAJA JDT, SELURUH DUNIA BERPELUH PELUH. PEMAIN PEMAINNYA CUKUP MANTAP CUKUP TAJAM DAN MEREKA JUGA HARAPAN NEGARA UNTUK KE WORLD CUP. AIDIL ZAFUAN, FADHLI SHAS GANDINGAN KENTAL TIADA GENTAR. BERKELANA KE JDT SEHINGGA MUNCUL PEMAIN YANG TIDAK BOLEH DITEMBUSI DIHORMATI LAWAN.
DENGAN PENAMPILAN JDT DI PENTAS FINAL ASIA, TERNYATA KITA SUDAH BERSEDIA KE WORLD CUP! KITA SUDAH SEDIA! SUDAH SEDIA!

TUNKU TELAH SEDIAKAN KELENGKAPAN TERBAIK BERTARAF DUNIA. HANYA KURANG 1 TAHUN STANDARD KITA MENCAPAI STANDARD DUNIA!  

DORTMUND SENDIRI KAGUM BILA DATANG KE LARKIN! KATA MEREKA PEMAIN PEMAIN JDT SEPATUTNYA DI LIGA UTAMA EROPAH! AKHIRNYA MIMPI MENJADI KENYATAAN. KITA TAK PERLU MENUNGGU LAMA UNTUK MENCIPTA PEMAIN HANDALAN DUNIA. DENGAN DUIT PEMAIN KITA BERTARAF DUNIA! AYUH SEMUA KELUARKAN DUIT MASING MASING. MARI MELABUR UNTUK CIPTA PEMAIN PEMAIN YANG AKAN MEMBAWA MALAYSIA KE PENTAS DUNIA.

PALESTIN, MANA KO PALESTIN? MEH LAWAN BOLA DENGAN JDT. BARU KORANG AKAN TAU BETAPA PEDIHNYA TAKDE DUIT UNTUK BERTARAF DUNIA MACAM KAMI!

Ikhlas dari @twt_bola


Posted via Blogaway

Thursday, October 29, 2015

Chelsea Melawan Klopp dan Kops dan Reem Shahwa.

Reem The Kops

Chelsea Melawan Klopp dan Kops dan Reem Shahwa.

Aku secara jujur dengan rasminya memilih diri sendiri untuk bercakap tentang perihal terkini pasukan Chelsea. Tunggang terbalik aksi mereka di atas padang, komentar selepas perlawanan yang berbaur bodoh dari Mourinho dan segala cakap-cakap tentang kelemahan Chelsea ini hanya aku sahaja yang yang layak mengupasnya. Ini disebabkan atas kapasiti aku mula mencintai pasukan Chelsea ini sejak hampir 20 tahun yang lalu. Engkau yang setakat setiap kali letak #KTBFFH apabila bercakap pasal Chelsea dan cuma kenal pemain zaman duit Roman Abramovich lebih baik duduk diam sahaja jangan nak sembang sangat pasal Chelsea. Amacam tegas tak aku?

Setelah aku meneliti kedudukan liga Chelsea di tangga ke-15 serta tersingkirnya mereka dari Piala Kapital Satu minggu ini, aku berjaya membuat satu kesimpulan ringkas. Iaitu. Pemain Chelsea bermain bola sepak secara bodoh serta Mourinho berfikir menggunakan otak Rajagopal. Simple. Benda macam gini tak payahlah kita korek dalam-dalam sehingga menyentuh pemain mana yang patut bermain setiap minggu, taktikal apa yang lebih berkesan serta impak ketiadaan Eva Carneiro di dalam serta di luar padang. Walaupunlah statistik menunjukkan Chelsea sudah tewas lebih separuh daripada 14 perlawanan mereka sejak ketiadaan Eva sebagai doktor pasukan. Ermmmmmms.

Sekiranya Chelsea tersingkir dari liga utama Inggeris ini pun aku tidak berapa kisah. Ini disebabkan aku sudah bersedia sejak zaman Ken Bates lagi. Ya, sebelum Ken Bates menjual Chelsea pada 2003 dengan nilai yang entah berapa juta gamaknya. Ada yang kata £17 juta, £60 juta dan £140 juta pun ada jugak. Dan dengan duit inilah juga Ken Bates membeli Leeds United pada tahun 2005 dengan harapan untuk menyelamatkan kelab tersebut. Namun akhirnya Leeds United sendiri hilang daripada peta utama bola sepak Inggeris. Tapi ini cerita lain. Engkau orang mana tahu yang Leeds United ni pernah mengegar bumi England dan Eropah. Hah?

Sekitar tahun 2001 ketika Chelsea masih di bawah milik Ken Bates - Chelsea difahamkan berhutang lebih kurang £100 juta dek kerana proses menaik taraf stadium mereka. Dalam masa yang sama hilang peluang bermain di Champions League selepas menamatkan cabaran liga di tangga ke-6. Tersingkir awal di Piala UEFA serta pemecatan Gianluca Vialli yana mana dikhabarkan sejumlah £2 Juta terpaksa dibayar sebagai pampasan. Itu semua memberi kesan kewangan yang amat merbahaya. Ketika ini juga keadaan lebih parah daripada apa yang Chelsea alami hari ini. Duit tak ada. Pemain pula biasa-biasa sahaja.

Chelsea cuma ada Mark Bosnich sebagai penjaga gol simpanan dan bukannya Asmir Begovic yang merupakan penjaga gawang utama pasukan Bosnia. Di bahagian serangan pula Chelsea hanya punya Mikael Forssell dan Eiður Guðjohnsen sebagai pemain gantian dan bukannya seperti skuad sekarang yang memiliki Radamel Falcao serta Loic Remy. Jadi alasan ketiadaan pemain itu sangatlah tidak boleh diterima pakai sebenarnya.

Minggu ini Chelsea akan berdepan dengan pasukan asuhan Jurgen Klopp yang serba baru dari segi moral dan taktikal permainan. Mereka kelihatan bersemangat seperti baru lepas pekena ganja. Belari ke sana ke mari ibarat mempunyai 3 pasang paru-paru. Liverpool yang dahulu kita kenal semasa era Brendan Rodgers sebagai pasukan yang mudah tergelincir ketika berjalan, kini secara perlahan-lahan semakin ampuh apabila turun bermain bola di atas padang.

Chelsea pula dengan kecederaan penjaga gol utama, pemain pertahanan empat serangkai yang bangang, Hazard, Matic, Oscar mahupun Fabregas sendiri yang kerap ghaib di atas padang. Serta Costa - penyerang berwajah tua yang lebih banyak menyumpah seranah di atas padang berbanding cubaan tepat ke gawang gol. Tidak lupa juga The Spesial Onne yang kelihatan hilang kredebiliti sama ada di dalam bilik persalinan mahupun di tepi padang. Dengan ramuan lengkap serba lemah ini, apakah harapan Chelsea pada minggu ini?

Sebagai penyokong Chelsea sudah tentu 3 mata yang aku mahukan. Tetapi sebarang kekalahan di bumi London minggu ini hanya akan menambah jumlah resume yang tiba di meja pejabat Pak Roman. Percayalah cakap aku walaupun rambut aku tidak berwarna kuning serta tiada pula jambang di wajah.

Jadi aku meramalkan Chelsea 3 - Liverpool 3.

3 gol ehsan aku berikan kepada Liverpool khas buat Reem Shahwa. Heh!


Posted via Blogaway

Thursday, October 15, 2015

Kebangkitan Chelsea Ditemui Juga Akhirnya.

Bangkit I.

Aku baru lepas berbincang dengan sahabat Chelsea - Hanif Omar. Kami bersepakat berpendapat bahawasanya minggu ini adalah minggu kebangkitan pasokan Chelsea apabila dijadual bertemu dengan Aston Villa.

Pasukan engkau lainlah, ade jurulatih disuruh berjalan atas air.

Bangkit II.

Aku baru lepas melepak secara berilmiah dengan sahabat Arsenal - Fazzlan Zainuddin. Appabila aku tanya dia minggu ini Arsenal lawan pasokan mana, dia menjawab longlai. "Watford".

Dari gaya bahasa tubuh dia tu aku yakin memang minggu ini adalah minggu kebangkitan Chelsea. Jika itu suratan takdirnya, siapalah kita untuk menidakkannya.


Posted via Blogaway

Saturday, September 26, 2015

Diego Costa Dari Perspektif Positif.

Diego Costa Dari Perspektif Positif.

Ketika semua penyokong pasukan lawan memaki Costa dengan cacian babi, cibai, punai anjeng, ketiak hitam, balik Brazil la woih!!! Aku juga turut tidak ketinggalan melakukan perkara yang sama. Perangai gampang macam itu kita tidak perlu biarkan berleluasa berlaku di atas padang.

Namun pagi ini aku tertanya-tanya, apakah pula jenis corak perangai penyerang pasukan Malaysia pamerkan ketika mereka bergelut hendak menjaringkan gol? Berlari ke hulu ke hilir tak tentu arah?

Inilah antara kelemahan cara berfikir penyerang-penyerang yang ada di Malaysia. Ketika engkau dan pasukan engkau tak boleh nak jaringkan gol, tak terfikirkah cara nak kurangkan jumlah pemain pasukan lawan? Tapi tulaaah..nak membuka permainan supaya pemain tengah melakukan hantaran maut pun tak reti. Inikan pula berfikir secara kreatif ala Diego Costa.

Ataupun penyerang-penyerang di Malaysia ini semuanya jenis Fernando Torres dan Radamel Falcao? Hah?


Posted via Blogaway

Thursday, September 17, 2015

Chelsea Melawan Arsenal.

Chelsea Melawan Arsenal.

Jauh di dalam sudut hati aku yang ada beberapa titik hitam ini sebenarnya amat menghormati pasukan Arsenal dan penyokongnya. Ia melebihi sedikit berbanding pasukan lain yang ada antaranya aku tak hormat langsung. Tidak payahlah aku sebutkan pasukan yang mana satu. Semuanya gara-gara arwah abah aku yang merupakan peyokong kuat pasukan Arsenal. Begitulah romantiknya hubungan antara aku dan Arsenal.

Aku dibesarkan dengan menonton berulang kali rakaman VHS pertembungan antara Arsenal dan Sheffield Wednesday merebut Piala FA di Wembley pada tahun 1993. Kemudiannya aku disajikan pula dengan kekebalan Tony Adam melindungi David Seaman. Kepantasan bak lipas kudung Marc Ovemars. Gerakan licik Fredrik Ljungberg dan Robert Pires. Serta ketenangan Ian Wright dan Thierry Henry di hadapan gol. Maka tidak hairanlah selepas Zinedine Zidane, aku meletakkan Henry dan kemudiannya Fabregas sebagai pemain kegemaran aku berbanding Gianfranco Zola mahupun Jimmy Floyd Hasselbaink.

Minggu ini Chelsea sekali lagi akan beradu tenaga dengan Arsenal. Ini adalah perlawanan bola sepak sebenar. Tidak dapat dinafikan lagi ia membawa seribu debar kepada pencinta sebenar kedua pasukan tersebut. Aku tidak dapat bayangkan andai pada satu hari nanti Tengku Mahkota London mengeluarkan titah seperti ini.

"Beta mahu menggabungkan Arsenal, Chelsea, Spurs, Fulham, QPR, West Ham dan Crystal Palace menjadi satu pasukan iaitu LONDON 1. Ini supaya semua rakyat London bersatu hati hanya menyokong satu pasukan sahaja. Ini adalah tanggungjawab beta untuk menyatupadukan seluruh umat London. Amacam pawer tak beta?"

Inilah dia perbezaan nyata antara negara bola sepak yang pernah menjulang Piala Dunia dengan negara yang hanya memasuki pusingan kelayakan untuk terkandas setiap empat tahun sekali. Di London sahaja stakat hari ini ada 14 pasukan bermain secara professional yang mana 5 pasukannya beraksi di Premier League dan 9 lagi bermain di Football League. Manakala hampir 90 kelab amatur diselia tadbir oleh FA London. Jadi, salahkan kita untuk menyokong bola sepak British melebihi daripada bola sepak Malaysia?

Oleh itu, sementara Tengku Mahkota London belum mengeluarkan titah ni, adalah lebih manis kita raikan aksi derbi yang maha hebat ini. Caci, maki, carut, marut adalah hiasan dalam menyokong pasukan bola sepak masing-masing. Kalau team sendiri dah main macam gampang, apa benak sangat engko nak puji melompat bertempik atau sibuk salahkan pengadil?

Ini sukan lelaki. Sokong cara lelaki. Jika tidak boleh sokong cara lelaki, kita boleh menengok secara mendalam aksi Leong Mun Yee dan Farah Ann Hadi bermain sokan mereka. Hnnnnnnshhhh.... Hnnnnnnshhhh.... Hnnnnnnshhhh....


Posted via Blogaway

Tuesday, September 8, 2015

Malaysia Melawan Arab Saudi

Malaysia Melawan Arab Saudi.

1. Datuk Ong Kim Swee (OKS) bermula positif dengan tidak menyenaraikan Afif dan Amir Taj. Dua pemain yang sering tertinggal otaknya ini digantikan terus dengan Razman Roslan dan Fadhli Shas. Muka baru lain ialah Alex, Davies, Baddrol Bahktiar dan Nazirul Naim yang merupakan antara faveret OKS.

2. Besor-besor juga pemain Arab Saudi. Tapi besor lagi semangat pemain Malaysia yang berjaya bertahan dengan cemerlang selama 45 minit.

3. Aku menengok live streaming dalam bahasa Arab. Ada seorang pemain Arab Saudi berjersi nombor 7. Al-Faraj namanya. Terganggu jugak aku bila pengulas tu asyik sebut nama pemain ni berkali-kali.

4. Arab Saudi ni memang tak handal mana buat masa sekarang. Bukan macam masa sekitar era 90-an dulu.

5. Separuh masa pertama tamat dengan skor 0-0. Macam biasa corak permainan bosan, tetapi boleh diharapkanlah jugaaaaaak.

6. Separuh masa kedua bermula dengan biase-biase ajek. Tetapi agak fizikal. Namun Arab Saudi masih terkial-kial hendak membolosi gawang Malaysia. Entah berapa besor pawang yang Malaysia guna malam ini agaknya.

7. Jurulatih Arab Saudi bernama Van Marwijk. Individu yang membawa pasukan Belanda muncul naib Juara Piala Dunia 2010. Manakala Malaysia dikawal selia oleh OKS. Itu sahaja yang aku nak bagitau.

8. Gol pada minit ke-69 berjaya disumbat oleh Kapitan Mabeles Misai Kucing Safiq Rahim. Seluruh Malaya bergegar seketika.

9. Malang sekali Arab Saudi berjaya menyamakan kedudukan pada minit ke-72. Kali ini seluruh Malaya terdiam sejenak mengenangkan nasib.

10. Sekali lagi Malaysia bolos pada minit ke-75 menerusi satu tandukan cantik yang menewaskan Apek. Kelihatan pasukan Harimau Malaya sudah kembali ke fitrah asalnya.

11. Perlawanan secara tiba-tiba terbehenti pada minit ke-88 dek kerana ada mercun, suar, kerusi dan bunga api yang secara bergilir-gilir memasuki padang. Aku rileks bangun pergi amek wuduk dan solat Isyak.

12. Tengku Bola baru umum akan meletak jawatan secara berperingkat-peringkat dan Harimau Malaya hanya kena dua gol berbalas satu. Bayangkan indahnya kalau dia terus meletak jawatan dua hari lepas.

13. Apa pun keputusan pada malam ini secara peribadi aku sambut dengan penuh kesyukuran kerana ia membuktikan bola sepak kita masih kekal terkebelakang 44 tahun berbanding negara Asia yang lain. Baik dari segi mentaliti Presiden, FA Negeri dan juga penyokong-penyokong hijau.


Posted via Blogaway

Friday, September 4, 2015

UAE Melawan Malaysia.

UAE Melawan Malaysia.

1. Penjaga gol Malaysia yang bernama Apek diturunkan sebagai pemain utama. Dia melepaskan 4 gol. Kemudiannya diganti dengan Zamir Selamat. Seimbang sahaja bangang mereka. 3 gol dilepaskan Zamir.

2. Dollah Salleh menggunakan taktikal 5-3-2 aku rasa. Tapi serupa 0-0-0. Macam tiada siapa bermain menentang UAE.

3. Pertahanan yang dipilih ialah Afif, Amir Taj, Mamat Kacuk Dari JDT, Kunanlan dan Zubir. Menengok nama Afif dan Amir Taj sahaja kita sudah agak cara bagaimana corak permainan tanpa otak mereka.

4. Pemain tengah Malaysia? Ada ke?

5. Manakala penyerang Malasysia lebih bersenang hati menyerang menggunakan niat.

6. Malaysia meneruskan rentak sumbang permainan mereka. Kadangkala aku sendiri keliru dengan jenis formasi yang Dollah Salleh gunakan. Sebagai hasilnya 10 gol dilepaskan. Ya!!! SEPULOH!!!

7. Paling ajaib ialah kehilangan Kapitan Malaysia, Safiq Rahim. Wajah beliau hanya muncul pada permulaan permainan ketika bersalam dengan pengadil dan kapten UAE. Selepas itu ghaib. Dan muncul semula pada minit ke-82 untuk mengambil satu sepakan percuma yang tersasar entah ke mana-mana.

8. Aku juga ada mendapat info yang pemain Malaysia kalah kerana cuaca terlalu panas dan juga ramai yang kena penyakit jet lag. Dah tau nak lawan UAE engko masih bertarung dengan Bangladesh dekat Shah Alam Sabtu lepas tu dah kenapeeeee?

9. Nak jugak aku bagi kredit kepada Amri Yahyah yang walaupun tua tetapi kerap menyebabkan kamera fokus pada wajahnya dek kerana beberapa gerakan beliau yang membuktikan dia seorang pemain bola sepak. Pemain lain ada jugak yang kerap difokuskan oleh jurukamera, macam Afif dan Apek. Tapi untuk sebab apa, kita dah boleh agak.

10. Secara jujurnya bola sepak gaya haramjadah telah dipersembahkan oleh pasukan Harimau Malaya pada hari ini.

11. Yang perlu bertaubat kali ini ialah FAM, Presidennya dan seluruh institusi bola sepak yang ada di negara ini yang melahirkan pemain bola sepak jenis yang kita ada sekarang ini. Jenis yang tidak tahu membuka permainan, menahan bola dengan keting, belari atas padang serupa pergi Alamanda, kabur mengatur gerak serangan, lawan pemain fizikal tinggi dengan bermain hantaran tinggi, berambut fesyen anak anjeng dan bermain bola lagak binatang itu jugak.

Sunday, August 16, 2015

Di Mana Mereka? Gary Mabbutt.

Di Mana Mereka? Gary Mabbutt.

Jika disebut nama Gary Mabbutt secara spontan ketika aku sedang makan mee goreng mamak dengan teh ais, nescaya akan tersembur semua makanan tersebut dari mulut munggil aku ni. Ini kerana aku mengakui tidak pernah mendengar nama beliau sebelum ini. Ia membuktikan aku masih hijau dalam arena bola sepak seantero dunia meskipun mula berjinak-jinak secara serius sejak tahun 1993 lagi.

Secara tiba-tiba aku tiada ilham untuk menulis entri Di Mana Mereka? Punyalah banyak pemain bola dalam muka bumi ni. Tapi kalau tengah kering idea, tetap kontang sampai ke sudah.

Munculnya nama Gary Mabbutt ini daripada seorang sahabat media sosial, Yassir Zain namanya. Aku mendapat info orangnya hitam manis serta menjadi kegilaan ramai anak dara. Aku rasa cukup setakat itu sahaja aku ceritakan berkenaan beliau.  

"Gary Mabbutt. Sebab gaya dia ala-ala Mehmet Durakovic."

Ringkas sahaja jawapan Yassir Zain dalam aplikasi WhatApp yang bermastautim di Mountain View, California tersebut.

Setelah aku kaji secara mendalam. Gary Mabbutt ini menghidap kencing manis rupanya. Pada April yang lepas beliau baru sahaja selesai menjalani satu pembedahan besar-besaran yang berkaitan dengan penyakit ini.

Dalam satu temubual beliau ada berkata, "Mesti engko tak pernah jangka atlit macam aku ni boleh kena kencing manis bukan? Aku nasihatkan engko pergi jumpa doktor cepat-cepat kalau mula terasa pelik-pelik pada kaki engko."

Mabbutt mula dikesan menghidap kencing manis pada usia 17 tahun. Pada 1982 beliau menjadi pemain pertama yang menghidap kencing manis yang mewakili pasukan Tiga Singa.

Karier bola sepak beliau bersama Spurs bolehlah juga dikatakan amat membanggakan. Menjuarai Piala UEFA 1984 dan juga Piala FA England pada tahun 1991 selaku ketua pasukan. Beliau bersara pada tahun 1997 selepas mengalami kecederaan kaki yang mana menamatkan tempoh 16 tahunnya bersama Spurs. Setakat hari ini beliau merupakan pemain kedua paling lama yang pernah beraksi untuk pasukan dari London itu.

Selepas bersara daripada arena bola sepak selaku pemain, beliau juga tidak boleh berkhidmat selaku jurulatih atas keterbatasan yang beliau alami kesan daripada penyakit kencing manisnya yang kronik.

Jadi Gary Mabbutt banyak menghabiskan hayatnya dengan kerja-kerja amal. Pada Piala Dunia 2010 di Afrika, beliau merupakan antara duta pilihan dalam kejohanan tersebut. Selain itu juga beliau merupakan duta bagi pasukan Tottenham Hotspur dan FA England.

Selesai sahaja aku menulis entri ini, aku hempaskan segelas air sirap bandung bersoda ke lantai sebagai peringatan kepada diri aku akan betapa pentingnya menjaga kesihatan. Risau aku semakin menjadi-jadi apabila mendapat tahu tahun lepas sahaja seramai 2.6 Juta penduduk Malaysia menghidap kencing manis.

Engkau tak risau ke?

Semoga Gary Mabbutt sihat sejahtera hendaknya dan mampu menyampaikan mesej kesihatan kepada seluruh anak bangsa dunia.


Posted via Blogaway

Friday, August 7, 2015

Bola Sepak Inggeris Menyatukan Seluruh Umat Malaysia.


Seperti tajuk di atas, Bola Sepak Inggeris Menyatukan Seluruh Umat Malaysia - yang mana minggu ini akan bermulanya satu lagi musim yang penuh mengujakan buat kita semua. Kita mahu melihat sejauh mana pasukan kegemaran masing-masing beraksi musim ini. Bolehkah Chelsea mempertahankan kejuaraan liga dengan aksi pra-musim mereka yang goyah dan tidak melakukan pembelian besar-besaran seperti Manchester-Manchester dan juga Liverpool?

Melihat kepada kisah pra-musim ini sahaja aku berasa kurang yakin kepada Chelsea. Pertemuan pertama menentang Swansea juga wajib dipandang serius. Swansea sememangnya pasukan yang sudah berkembang baik dari satu musim kepada satu musim. Kekalahan Chelsea pada perlawanan pembukaan ini hanya akan membawa malu kepada warga The Blues. Ini kerana belum pernah dalam sejarah 23 musim liga perdana, penyandang juara tewas dalam perlawanan pembukaan (menang 20 dan seri tiga). Namun perlu diingat Swansea inilah pasukan yang menewaskan Manchester United dalam perlawanan pembukaan musim lepas yang mana ia pertama kali berlaku kepada pasukan Syaitan Merah tersebut sejak musim 1972/73. Naik risau pula bila memikirkannya.

Minggu pertama Liga Perdana Inggeris akan dimulakan dengan perlawanan blockbuster antara Manchester United dan Spurs. Manakala penutup tirai minggu ini ialah pertemuan antara West Brom dan Manchester City. Kita cukup tahu bagaimana persediaan kedua pasukan Manchester ini. Menyebut nama Raheem Sterling dan Fabian Delph sahaja boleh ternganga mulot. Belum lagik kita petik nama Darmian, Memphis Depay, Schweinsteiger, Schneiderlin mahupun Si Pandir Romero. Mahu basah spender dibuatnya. Mungkin inilah ciri-ciri sebenar pasukan juara. Kahkahkah...

Liverpool pula akan menjadi pelawat kepada Stoke City. Kita masih misteri sama ada pasukan Liverpool pada tahun ini mampu memberikan saingan selepas secara rasminya akan hidup berdikari tanpa kehadiran kapitan Gerrard buat pertama kali selepas bertahun-tahun dikaburi susuk figura Anfield tersebut. Kalau kita lihat jumlah wang yang dibelanjakan Liverpool untuk pemain baru memanglah dahsyat. Tapi itu semuanya tidak berguna kalau tidak disulami dengan kejayaan comel molek.

Sebuah lagi pasukan elit dari London iaitu Arsenal akan beradu tenaga dengan pasukan West Ham bimbingan Slaven Bilic. Secara peribadi aku merasakan Arsenal adalah pasukan yang perlu dipandang serius untuk musim ini. Seperti biasa juga pada awal musim Arsenal kelihatan cukup sempurna untuk menjulang kejuaraan Liga. Jika persembahan pra-musim dikekalkan, tidak mustahil Arsenal mampu memberi keceriaan kepada pencinta The Gunners pada hujung musim kelak dan bukannya hanya pelengkap ahli wakil pasukan dari England dalam Champions League.

Ingatlah, Bola Sepak Inggeris Menyatukan Seluruh Umat Malaysia.


Posted via Blogaway

Friday, July 24, 2015

Di Mana Mereka? Pecah Penjara.

Pecah Penjara

Di Mana Mereka?

Kali ini aku bawakan khas Di Mana Mereka? Sebuah pasukan power yang pernah wujud sekitar 2007 - 2008. Terimalah dengan hati terbuka.

Gombak

Azan Aminuddin telah menerima tawaran pasukan Arsenal dengan meninggalkan kelab lamanya Pulau Pinang FC.

Perth Australia

Zamzahari mengumumkan persaraannya dari arena bolasepak dan sedang giat mendapatkan lesen kejurulatihan di Australia besama Abbas Saad dan Alaister Edwards.

London

Arsenal telah membeli wonderkid dari kelab Luton FC iaitu Farouk Fahmey. Power.

Jerman

Redza kekal dengan kelab Jerman Werder Breman walaupun godaan datang melanda dari pasukan Chelsea dan Man City.

Malaysia

Sapik menerima dengan tenang perpindahan ke kelab Turki, Galatasaray dan menolak tawaran Liverpool sebanyak 40 Juta.

Barcelona

Matt Key menolak tawaran Man City bulat-bulat untuk terus kekal dengan Barcelona.

BMI

Izhan kekal di BMI selaku Pengarah Sukan UniKL Bmi gamaknyer.

London

Ricardo Ricerd menolak pindahan 80 Juta ke Manchester City dan Barcelona semata-mata mahu kekal dengan Arsenal.

Johor

Hadrie menolak tawaran lumayan dari Real Madrid mentah-mentah untuk kekal besama Johor FC. Malangnya Johor FC ditutup oleh TMJ.

Kajang

Suhairi akhirnya berkahwin dan hidup bahagia di kajang.

Posted via Blogaway

Posted via Blogaway


Posted via Blogaway

Saturday, July 11, 2015

Hantaran Jauh: Sebuah Taktikal Dalam Bola Sepak.

Hantaran Jauh: Sebuah Taktikal Dalam Bola Sepak.

Semalam aku ada terdengar satu soalan. Ia berbunyi begini.

Apakah matlamat dan pencapaian pasukan anda untuk 5 tahun akan datang? Adakah dengan membeli pemain import berbadan besar dari afrika, main hantaran jauh dan memenangi Piala Malaysia?

Sebelum itu, izinkan aku menangis terlebih dahulu selepas mendengar soalan hijau seperti ini.

.......................................................Ok done menangis.

Umum mengetahui ia ditujukan kepada pasukan Pahang a.k.a Gajah Duduk. Jadi marilah aku jelaskan jawapan kepada soalan itu serba sedikit. Jawapan ini diperoleh daripada beberapa sumber di alam maya.

Sebenarnya Pahang sudah pun merancang program pembangunan mereka sejak Pahang turun ke liga perdana lagi. Iaitu lebih kurang 4 tahun yang lalu. Untuk pengetahuan semua, kewujudan pasukan Pahang sekarang pun adalah hasil daripada program pembangunan mereka.

Empat tahun yang lalu skuad ini hanya dibarisi oleh beberapa pemain dari Piala Presiden dan Shahzan Muda. Tahu pasukan Shahzan Muda? Alaaah yang selalu beraksi ketika Fiesta Media Idola tuuu. Tak tahu? Itulaaaah..engko mula layan scene bola Malaysia sejak 2010 keeeee?  

Berbalik kepada persoalan asal. Buat pengetahuan adik kakak sekalian pengurusan pasukan Pahang sedang menuai hasilnya sekarang. Nama-nama sepeti Khairul Azhan, Azam Azih, Riqzua Shafiqi, R.Gopinathan, Fauzi Roslan adalah hasil daripada program pembangunan Bola Sepak di Negeri Pahang.

Pengambilan pemain import pula hanyalah untuk memperkuatkan pasukan mereka dan membantu mencapai kejuaraan. Dan ia sudah termaktub dalam syarat untuk menggunakan pemain import serta dilakukan oleh semua pasukan di Liga Malaysia ini tidak kiralah yang kaya mahupun miskin hina.

Pada tahun 2013, mereka memenangi Piala Malaysia tanpa penyerang import afrika iaitu Dickson Nwakaeme. Dickson Nwakaeme hanyalah turun bermain mewakili Kelantan yang Pahang kalahkan di pentas akhir 2013. Ataupun beliau maksudkan kejayaan Piala Malaysia 2014? Hah? Lantaklah.

Sekiranya anda menonton corak permainan Pahang sepanjang tahun 2013 yang ketika itu dibimbing oleh Dollah Salleh, mereka banyak bermain secara hantaran pendek serta penguasaan bola yang secara menyeluruh. Ini adalah fakta.

Jadik, peduliktaik sahajalah sekiranya kejayaan tahun 2014 dikaitkan pula dengan corak hantaran jauh. Sebab apa? Jangan ditanya kenapa mereka bermain dengan hantaran jauh kerana itu salah satu daripada taktikal mereka.

Sekiranya saya tidak salah, pasukan Harimau Malaya juga gemar bermain dengan hantaran jauh dan ia terserlah ketika tewas kepada Palestin 6-0 baru-baru ini. Izinkan pula saya bertanya, pemain dari pasukan manakah majoritinya yang bermain ketika itu? Sekadar bertanya.

Saya juga bukan penyokong pasukan Pahang. Sekadar menyokong Nur Fazura dari belakang sahaja. Apa-ape pun Selamat Berbuka uooooolsssss.

XOXO

- H -


Posted via Blogaway

Saturday, July 4, 2015

Selangor Melawan Pahang.


Selangor Melawan Pahang
10.00malam, Std Shah Alam.
Siaran Langsung di TV3.

1) Sekarang ini kalau di Felda, dari Bukit Goh membawa ke Bera, dari Jengka hingga ke Kertong, orang-orang di sana hanya bercakap tentang kehebatan pasokan Selengor. Aku mendapat info di Kuantan pun sama.

2) Kedudukan terkini dalam Liga Super 2015 ialah Pahang mendahului liga dengan 27 mata. Manakala Selangor di tangga ke-3 dengan 24 mata.

3) Dengan berbaki 9 perlawanan, sekiranya Pahang menang malam ini, maka Pahang akan menjadi pasukan pertama yang mencecah 30 mata dalam liga super.

4) Bagi pasukan Selangor pula, walaupun presidennya mempunyai adik bernama Azwan Ali, mereka tetap tenang. Kau hado?

5) Yang bising-bising pasal Presiden FAS ni sebenornya jenis yang lepak mamak nengok bola hanya minum air kosong dengan makan roti krim vanilla. Langsung tak pawer.

6) Dalam pada itu Pahang juga mahu menamatkan segera badi apabila bermain di Shah Alam. Badigolsondeh betol.

7) Apa-apa pun tidak mustahil Selangor boleh mencatat kemenangan malam ini jika mereka kekal fokus bermain bola menggunakan otak.

8) Di akhir perlawanan Selangor akan menang dengan skor 3-2.

9) Selamat berbuka.

Nota: Gambar hiasan sekadar imaginasi kosong dari si pelukis.


Posted via Blogaway

Wednesday, July 1, 2015

Di mana mereka? Francesco Toldo.

Di mana mereka? Francesco Toldo.

15 tahun yang lalu...

29 June 2000 ; Amsterdam ArenA - Amsterdam.

Toldo hanya menggeleng-gelengkan kepalanya apabila melihat pertahanannya yang paling kacak Zambrotta dilayangkan kad kuning kedua sekaligus menghantarnya pulang lebih awal ke bilik persalinan. Dengan hanya 10 orang pemain, Italy sedikit pincang. Manakala Belanda berleluasa menguasai permainan.

Selang 4  minit selepas itu Belanda diberikan sepakan penalti dek akibat terlalu bertahan. Pengadil dari Jerman, Markus Merk menganugerahkan Belanda sepakan penalti selepas mendapati baju Patrick Kluivert ditarik oleh seorang lagi pertahanan muda kacak bergaya Itali iaitu Alessandro Nesta, di dalam kotak penalti.
Beberapa pemain Itali mengaruk seperti kerasukan polong. Takdir seolah-olah tidak berpihak kepada Azzurri. Kapitan Maldini dan Fabio Cannavaro mula mengerumuni Markus Merk. Entah apa yang dicarutkan pun tidak jelas didengar. Pemain veteran Demetrio Albertini meletak tangan di kepala tanda kehampaan. Hanya itu yang beliau mampu lakukan ketika ini. Entah berapa kali agaknya dia terpaksa melalui situasi seperti ini bersama Itali.

Toldo turut serta bersama Luigi Di Biagio, Alessandro Del Piero yang cuba untuk bertikam lidah dengan Markus Merk. Sementara itu Markus Merk buat muka selamba sambil hujung kasutnya menguis-nguis rumput. Tangan kirinya diangkat, tanda keputusan penalti itu telah muktamad,

Dari satu sudut yang lain Nesta masih terkejut dan kebingungan. Sambil membetulkan getah ikatan rambutnya dia bersiul-siul kecil melagukan rentak Cindai supaya hatinya tenang apabila teringatkan senyuman manis Siti Nurhaliza. Takdelah dia rasa bersalah sangat.

Sementara itu para pemain Belanda hanya memerhatikan gelagat pasukan Itali yang tidak tentu arah.

"Padan muko," bisik Edgar Davids yang berkaca mata kepada Dennis Bergkamp yang kemudiannya berlalu ke tepi padang untuk berbincang sesuatu dengan jurulatih Frank Rijkaard. Frank Rijkaard pula kelihatan masih tenang, dia masak sangat dengan taktikal bertahan pasukan Itali. Ya, salah satu seni dalam bola sepak yang boleh memakan tuan. Sempat juga Rijkaard menjeling rakan sejawatnya Dino Zoff yang kelihatan masih meminta penjelasan dari pegawai perlawanan di tepi padang.

Del Piero berlari kencang ke arah Toldo apabila melihat kapten Belanda sendiri, Frank de Boer yang akan mengambil sepakan penalti tersebut. Segera dia mendekatkan kepalanya dengan Toldo.

"Deme terobang jek sebelah kiri. Jangan ghiso. Teman yakin bebenor kali ini teman betol."

"Ha yolaaah," balas Toldo ringaks. Debar di hatinya hanya Tuhan sahaja yang tahu.

Frank De Boer meletakkan bola dengan cermat dan mengambil beberapa langkah ke belakang. Dengan penuh yakin dia berlari lalu menendang bola ke kanan gawang. Toldo yang percaya dengan Del Piero terbang ke kirinya lalu menepis bola keluar. Serentak dengan itu, Toldo melompat-lompat kegembiraan kerana berjaya menyelamatkan sepakan penalti De Boer.

Para pemain Itali berkerumun memeluk Toldo. Yahooooooooooooooo!!! Puas!!! Gawang Itali terselamat seketika buat masa ini daripada dibocori.

Krinnnnnnggggggggggg!!!!

Jam loceng berbunyi.

"Mimpi lagi aku rupanya."

Toldo melangkah longlai ke bilik air untuk mandi. Dia masih dibayangi zaman kegemilangannya. Pertemuan dengan Belanda itu adalah antara kemuncak dalam kariernya. Dia turut menyelamatkan satu lagi penalti daripada Patrick Kluivert dalam masa sebenar perlawanan. Dengan hanya 10 orang pemain Itali berjaya menewaskan Belanda juga dalam sepakan penalti dengan skor 3-1. Sekali lagi Toldo cemerlang menepis sepakan Bosvelt dan De Boer. Manakala sepakan Stam tinggi melangit.

Dengan kejayaan membawa Itali keperlawanan akhir, Toldo berjaya menempatkan diri dalam kesebelasan pilihan untuk Kejohanan Eropah 2000 tersebut meskipun tewas secara sadis kepada Perancis di perlawanan akhir yang juga penuh emosi dan tragis.

Selesai mandi dan bersiap lebih kurang, Toldo membancuh kopi dan mengambil beberapa keping biskut mentega untuk dijadikan sarapan buat mengalas perutnya yang kebulur. Sebatang cerut Colombia dikeluarkan dari kotak. Cerut dinyalakan dengan api serentak dilakukan bersama sedutan. Asap berkepul-kepul mula memenuhi ruang anjung tempatnya bersarapan. Dia termenung jauh. Termenung memikirkan apalah nasibnya selepas ini.


Posted via Blogaway

Wednesday, June 17, 2015

Najis Dalam Bola Sepak Malaysia Menyebabkan Kita Konsisten 20 Tahun Ke Belakang Berbanding Negara Asia Yang Lain.

Najis Dalam Bola Sepak Malaysia Menyebabkan Kita Konsisten 20 Tahun Ke Belakang Berbanding Negara Asia Yang Lain.

Sudah heboh cakap-cakap di gelandangan yang bola sepak Malaysia sedang menuju kehancuran buat kesekian kalinya. Apa buktinya?

Ia dimulakan dengan keputusan seri bertemu Timur-Leste, sebuah pasukan bola sepak yang hanyalah menyertai FIFA pada 12 September 2005. Buat pengetahuan saudara sekalian, satu kajian menunjukkan 20% penduduk Timur-Leste ini menganggur dan 52,9% hidup dengan kurang dari 1.25 Amerika Dollar sehari serta hampir setengah dari penduduk mereka adalah buta huruf. Selain itu kemerdekaan yang mereka kecapi pada tahun 2002 adalah berasaskan perjuangan selama puluhan tahun melawan Indonesia.

Nah!!! Sekarang engko bandingkan dengan negara Malaysia. Di mana menjadi habitat skuad Harimau Malaya yang hidup dalam suasana harmoni dan permai. Ditambah pula negara ini akan menuju ke arah negara maju kurang lebih daripada 5 tahun sahaja lagi.

Malam tadi pula semua sudah mengetahui kita tewas kepada Palestin. Sebuah negara yang seringkali kita bantu tidak kiralah sama ada dengan memboikot McD mahupun menghantar Afdlin Shauki ke Gaza. Bagaimana bola sepak negara yang selalu makan peluru berulam bom ini lebih maju daripada sebuah negara berpaksikan kebebasan berhibur tanpa sempadan? Untuk mengetahui rahsia ini, kita semua perlu belajar daripada mereka. Ambil pengajaran daripada cara mereka mentadbir perjalanan bola sepak mereka yang bolehlah dikatakan beroperasi dalam keadaan serba kekurangan. Jika perlu hantar wakil negara seperti Heliza Helmi yang khabarnya seringkali menyertai misi 'Aman Palestin' ke sana.

Kita tutup cerita pasal perbandingan Malaysia dengan negara baru merdeka sedekad lebih (Timur-Leste) dan negara yang entah bila hendak aman dari berperang (Palestin).

Selepas menengok situasi terkini skuad Harimau Malaya dalam aksi kelayakan Piala Dunia/Piala Asia ini, aku mendapat satu kesimpulan awal.

Bagi aku Tengku Bola perlu meletak jawatan. Jika bukan sekarang bila lagi? Hendak tunggu lagi 40 tahun melayan episod penderitaan macam gini lagi? Dia ni bukan ada banyak beza pun dengan Soltan Bola. Tidak kiralah sama ada dari segi polisi, cita-cita mahupun kehendak nafsu untuk membawa bola sepak Malaysia ke arah lebih bermaruah. Tengku Bola cuma sambung tutup sisa najis yang telah ditinggalkan bapak dia sahaja. Maaf tanya ye..ada kita dengar bilakah sebenarnya sasaran FAM untuk layak ke Piala Dunia? Russia 2018? Qatar 2022? Hah?

Selain itu Liga M juga masih tidak diswastakan lagi sampai ke hari ini yang mana pada asalnya ia disasarkan pada tahun 2015. Ia masih berjalan secara seronok sendiri dengan hanya berubah pada formatnya setiap tahun.

Pegawai-pegawai semua tua boyot memenuhkan poket sendiri. Kurang cita-cita dan semangat waja. Tidak berwibawa dan tiada keterampilan. Lemah idea bernas secara keseluruhan dalam bola sepak. Makan mehun kapur dan karipap angin bila ade mesyuarat FAM hanya menambah benak dalam corak pemikiran mereka menyebabkan mereka tidak kritis untuk melakukan revolusi.

Aku mahu tanyakan kepada engkorang semua berapa ramai bekas pemain bola yang diberi jawatan sebagai pegawai mahupun apa sahaja EXCO dalam pentadbiran FAM? Jika ada sila jawab di ruangan komen.

Selagi benda-benda ini tidak berubah, tak payahlah kita nak terkejut berok bila 4 tahun sekali main kelayakan Piala Dunia hanya untuk mendapat malu pada wajah secara pukal.

Pendapat peribadi juga aku merasakan kita sudah ada cukup bakat pemain bola sepak yang boleh diharapkan. Ia sentiasa dihasilkan dari seluruh pelosok Malaya. Cumanya mereka akan terdedah bermain dalam liga, suasana dan budaya bola sepak tidak berdaya saing setelah menginjak masuk ke dalam Liga Malaysia yang diuruskan secara Kedai Runcit oleh FAM. Ini belum masuk cerita dihimpit bookie dan Anzalna Nasir. Lagi panjang kisahnya nanti.

Macam yang aku pernah cakap sebelum ini. Sebab itulah bila Piala Dunia muncul 4 tahun sekali aku akan sokong Sepanyol. Kawan-kawan aku pulak ada yang sokong  Argentina, England, Holland, Brazil, Jerman, Perancis.

Aku rasa cukuplah setakat ini sahaja.

Selamat berpuasa buat semua.  :-)


Posted via Blogaway

Wednesday, June 10, 2015

Masyarakat Majmuk Dalam Bola Sepak Malaysia

Masyarakat Majmuk Dalam Bola Sepak Malaysia

Beberapa hari yang lalu heboh juga pasal kemenangan skuad Malaysia Bawah 13 Tahun menewaskan Bayern Munich 2-1. Namun ramai juga yang tidak tahu skuad yang sama ini sudah menewaskan Chelsea FC dengan skor 6-0 dan Sevilla FC 1-0. Tetapi sebenarnya kita tidak perlu terkejut berok dengan kejayaan skuad bimbingan Lim Teong Kim ini sekiranya kita betol-betol mengikuti perkembangan bola sepak di Malaysia secara mendalam. Ini kerana berdasarkan sejarah silam pemain bola sepak Malaysia akan secara rasminya menjadi tidak reti menyepak bola apabila umur mereka melebihi 23 tahun dan mula diserapkan bermain dalam Liga Malaysia yang dikelolakan oleh FAM. Oleh sebab itulah aku mengambil pendekatan rileeeeekksss apabila mendengar kisah pasukan Bayern Munich ditewaskan itu.

Selain itu juga, beberapa hari yang lalu kita disajikan dengan aksi longlai daripada pasukan bola sepak Bawah 23 tahun asuhan Ong Kim Swee. Macam yang aku pernah katakan sebelum ini 'Macam mana kita nak tahu masa depan bola sepak Malaysia? Bergelut nak tewaskan Timor-Leste dan Brunei. Dikeronyok dek Vietnam. Tak angkat muka langsung bila lawan Thailand. Lepas ni entah-entah terkelucai dengan Laos pulak.' Dan ini adalah kitaran rasmi wabak bola sepak Malaysia sekiranya baka terbaik yang dilahirkan seawal usia belum mengenal Mawar Rashid ini terjerumus ke kancah Liga Malaysia yang syok sendiri kendalian oleh saudara budiman Tengku Bola dan hulubalang FAM.  

Apa nak buat ni? Kita sudah ada baka bola sepak terbaik, tetapi kita tiada Liga bola sepak bertaraf Asia (ini tanda aras paling minima aku bagi).

Dalam pada aku scroll down setiap laman maya yang aku sertai. Aku terbaca satu pendapat iaitu mencari pemain yang ada darah campuran rakyat Malaysia dan kemudiannya diserapkan ke dalam skuad bola sepak yang sedia ada. Dan semestinya mereka ini perlu pandai bermain bola dan lebih handal daripada pemain yang sedia ada bagi melayakkan mereka beroleh kredit beraksi dengan Harimau Malaya. Mari kita terima pendapat ini dengan hati terbuka dan mengandaikan Malaysia memiliki sebuah liga bertaraf Asia (pun ini adalah tanda aras paling minima aku bagi).

Majmuk Tunjang Negara.

Adakah kita sudah letih melihat budak Melayu berkahwin dengan artis selepas menjuarai Pesta Bola Merdeka? Penat menonton aksi Kunanlan yang seperti salah acara sukan setiap kali turun padang? Atau mula hilang takjub melihat nama Yong Kuang Yong yang tidak pernah tercicir dalam senarai skuad kebangsaan meskipun jumlah piala yang dimenanginya boleh dibilang dengan sebelah jari tangan sahaja?

Kini nama-nama seperti Brendan Gan, Junior Eldstal dan Matthew Davies mula meniti di setiap bibir munggil anak muda Malaysia. Terbaru ialah Curren Ferns yang kini bermain untuk pasukan Brisbane City yang mana telah pun menyatakan hasratnya untuk menyarung jersi kuning hitam pasukan negara. Ibu beliau berasal dari Johor Bharu dan Ferns turut berminat untuk menghadiri pemilihan pasukan JDT, seterusnya menyarung jersi pasukan Harimau Selatan jika terpilih. Dan sekiranya aku tidak salah, masih banyak lagi pemain berketurunan Malaysia yang bermain di luar daripada negara Malaya ini.
 
Adakah ini antara resipi terbaik untuk berjaya?

Perancis 1998 dan 2000.

Semasa Perancis menjuarai Piala Dunia 1998, pasukan mereka dilabel sebagai The Black, Blanc and Beur (Hitam, Putih, Arab). Ini kerana majoriti daripada mereka adalah berketurunan atau berdarah luar daripada Perancis.  Antaranya dari Guadeloupe, Martinique, Algeria, Argentina, Senegal, Poland, Portugal dan Ghana.
 
Zinedine Zidane (Algeria), Lilian Thuram (Guadeloupe), Marcel Desailly (Ghanaian), Christian Karembeu (New Caledonia), Patrick Vieira (Senegal), Anelka dan Sylvain Wiltord (Martinique), Trezeguet (Argentina) adalah antara contoh pemain yang membarisi skuad Les Blues ini sekitar kejayaan pada Piala Dunia1998 dan Piala Eropah 2000.  

Manakala pada Piala Dunia 2006, skuad pilihan Raymond Domenech menyenaraikan 14 orang pemain yang lahir dari benua Afrika ataupun mempunyai keluarga asal yang berdarah Afrika. Juga tidak ketinggalan, Vikash Dhorasoo yang berasal dari India.

Resipi ini masih digunakan hingga ke hari ini dengan menyebut beberapa nama sahaja antaranya Eliaquim Mangala (Portugal), Laurent Koscielny (Poland), Pogba (Guinea), Ben Arfa (Tunisia) dan Karim Benzema (Algeria).

Tidak ketinggalan juga pasukan Belanda yang pernah bergantung harap kepada warga Surinam seperti Jimmy-Floyd Hasselbaink, Patrick Kluivert, Clarence Seedorf, Edgar Davids dan Michael Reiziger. Adakah Surinam akan menjadi antara pasukan terbaik dunia sekiranya pemain-pemain ini bermain dengan negara asalnya? Hanya Tuhan sahaja yang tahu.

Jerman Dan Polisi 2014 Yang Pawer Nak Mampos.

Umum mengetahui 6 orang pemain yang menjuarai Piala Dunia 2014 yang lalu adalah skuad Jerman yang sama menjuarai Piala Eropah 2009 bawah 21 tahun. Namun adunan pemain kelahiran tempatan dan kacukan merupakan antara peyumbang kepelbagaian corak pemikiran serta pembawakan watak sama ada di dalam mahupun di luar padang.

Miroslav Klose dan Lukas Podolski (Poland), Mesut Ozil (Turki), Marko Marin (Bosnia), Sami Khedira (Tunisia), Jerome Boateng (Ghanian) serta Shkodran Mustafi (Albania) antara beberapa muka pemain kacukan.
 
Juga sebilangan besar pemain yang tidak terpilih pada Piala Dunia yang lalu iaitu Patrick Owomoyela, Dennis Aogo (Nigeria), Serdar Tasci (Turkish), Piotr Trochowski (Polish), Cacau (Brazilian) dan Mario Gomez (Spanish). Tidak ketinggalan pemain veteran seperti David Odonkor dan Gerald Asamoah (Ghana).

Keterbukaan Ini Bukanlah Tunjang Utama Kejayaan.

Namun begitu ini bukanlah satu-satunya jalan utama menuju kejayaan wahai saudara sekalian. Kita ambil contoh Wayne Rooney yang berdarah separuh Irish, Adam Lallana (Spain) dan  Phil Jageilka (Poland). Di manakah pula kedudukan skuad England sekarang ye? Begitu juga dengan 16 orang pemain bola sepak Algeria dalam skuad Piala Dunia 2014 yang lalu yang juga dilahirkan di Perancis.

Pokok pangkalnya setiap polisi atau langkah yang dilaksanakan itu pasti akan ada pro dan kontranya. Cuma kalau FAM dirombak secara menyeluruh itu bagi aku memang adalah langkah PALING TERBAIK.


Posted via Blogaway

Monday, May 25, 2015

Chelsea Mengamalkan Kesederhanaan Dalam Kehidupan.

Chelsea Mengamalkan Kesederhanaan Dalam Kehidupan.

Ye, Chelsea yang menang BPL. Tapi kisah Livepool yang lebih mendapat perhatian.

Bukan sebab tiada siapa peduli. Namun Chelsea itu sendiri adalah sebuah tim wasatiyah dan bersederhana dalam segala hal.

Insya'allah musim depan kita akan lebih berjaya. Amin..


Posted via Blogaway