Friday, August 10, 2012

Mat Ghaddar, Wak Am dan Bun..satu lagi kisah jahil dari FAM


Salam..sebenarnya isu pergaduhan 3 ekor pemain bolasepak ini berlaku ketika saingan Liga Super masih berlangsung lagi iaitu pada 29 Jun 2012 . Namun ia baru sahaja dibicarakan di mahkamah FAM memandangkan ramai pegawai atasan FAM sibuk beribadat sempena bulan Ramadhon yang mulia ini. Seperti biasa juga FAM begitu seronok membuat perangai 'mabok' mereka berulang kali. Dan kalau tak 'mabok' tu, bukanlah FAM namanya.

Dalam kes ini, FAM telah meminta KAFA membuat laporan rasmi beserta bukti bagi membuktikan Bunyamim telah melakukan keganasan ke atas Ghaddar. Namun dalam isu yang sama menimpa Bunyamim pula, tanpa sebarang surat bantahan rasmi dari FAS, FAM dengan selamber hanjeng mengeluarkan surat pertuduhan kepada Mat Ghaddar. Di sini menampakkan kebebalan FAM dalam mentadbir bolasepak Malaysia. Kenapa ada prejudis dalam membuat sesuatu tindakan? Apa undang-undang yang diguna pakai oleh FAM?

Kesan daripada kebangangan FAM ini, moncol satu susuk individu memberi komen bernas berbunyi..


"Saya rasa mereka perlu dihantar ke sekolah untuk belajar undang-undang. Tidak betul kalau mereka cakap kena buat aduan dulu baru siasatan dibuat. Sepatutnya FAM sebagai badan induk bolasepak negara boleh terus melakukan siasatan terhadap sesuatu kes tersebut walaupun ia sekadar desas-desus sahaja. Mereka ada hak untuk siasat. Dalam kes Bunyamin, Amri dan Ghaddar ini saya tak kata mereka ada 'double standard'. Tapi FAM sebenarnya jahil dengan undang-undang mereka sendiri," Profesor Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim.

Namun saya tahu ianya tidak memberi apa-apa kesan kepada FAM. Bagaikan bercakap dengan tembok, mulut penat tiada hasil gamaknya. Dan ternyata sangkaan ini tepat belaka. Dalam kenyataan lain, si bijak pandai Aizuddin atau nama manjanya Judin, menolak untuk menjawab sebarang soalan wartawan mengenai isu tersebut. Beliau tidak mahu mengeluarkan kenyataan balas terhadap kritikan Kay Kim itu. Mungkin beliau tidak faham ataupun kurang bijak dalam mengendalikan soalan wartawan. Sipa tahu kan? Ataupun mahu menjaga periuk nasik beliau?

"Besar ni haaaa periuk nasik saya...."


Hasil daripada mesyuarat 3 jam FAM tentang kes ini. (3 jam ini tidak termasuk solat terawih dan moreh, sebab ia dibuat disiang hari). Wak Am dan Bun telah dikenakan hukuman gantung 3 perlawanan serta denda RM 1,500.00 setiap seorang daripada Jawantankuasa Tatatertib FAM. Ini kerana selepas kedua mereka menghantar borang A iaitu mengaku bersalah atas tuduhan yang dikenakan. Bayangkan kalau mereka tak mengaku bersalah? Maunya dekat 5 tahun kes ini baru selesai. Sementara itu, kes yang melibatkan Mat Ghaddar pula ditangguhkan kepada 16 Ogos 2012 bagi menunggu beliau pulang dari Lubnan. Berkahwin katanya...


Kadangkala terpikir juga, di mana kita mau lihat lawak sarkis lagi sekiranya FAM ini dibubarkan?

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...