Monday, July 15, 2013

Di Mana Mereka? Jorge Campos

 
 
Ketika aku merenung sayu ke arah jersi serupa kain perca Liverpool, ingatan aku pantas melayang kepada satu susuk pemain Mexico yang seringkali tampil dengan corak jersi ceria macam baju raya gamaknya. Susuk kecil dari Mexico ini bernama Jorge Francisco Campos Navarrete atau lebih manja dengan panggilan El Brody atau Chiqui-Campos ataupun El Chapulín.
 
Ketika kita semua berdekah-dekah ketawa melihat telatah comel Rosfaizul dan Nasril Nourdin yang seringkali membuat aksi menangkap bola dengan hujung hidung, Jorge Campos sebenarnya telah lama menggembirakan seluruh umat dunia. Sesuatu yang tidak diketahui oleh kebanyakan budak JDT.
 
Jorge Campos terkenal dengan sifat berdaya saing yang tinggi sehinggakan suatu hari beliau sanggup menawarkan diri untuk menjadi penyerang kerana kekurangan aksi kesebelasan utama bersama pasukan Pumas. Kalau di Malaysia, pemain seperti Zamir Selamat tu selamanyalah selesa duduk di bangku simpanan memerhatikan aksi Al Hafiz. Perbezaan sikap yang jelas antara pemain Malaysia dan Mexico.
 
Ketika musim pertama beliau bersama Pumas sebagai seorang penyerang, beliau berjaya merekodkan 14 gol dan juga bersaing dalam perebutan penjaring terbanyak liga. Beliau juga berjaya menjaringkan 31 gol dalam 7 tahun kariernya bersama pasukan Pumas. Karier penuh warni-warni beliau di peringkat kelab diteruskan sehingga ke tahun 2004. Antara kelab yang beliau wakili ialah Cruz Azul, Atlante, Tigres, Puebla, Los Angeles Galaxy dan Chicago Fire.
 
Di peringkat antarabangsa pula Jorge Campos telah muncul sebagai penjaga utama dalam 2 edisi Piala Dunia iaitu 1994 dan 1998 dengan mengutip 130 caps untuk negaranya. Beliau kemudian menjadi pembantu pengurus pasukan Mexico dari tahun 2004 sehingga 2006.
 
Ketika ini beliau lebih senang untuk santai di beranda rumahnya pada waktu petang menikmati matahari terbenam sambil menghisap rokok Malboro.
 
Jorge Campos - A Colourful Goalkeeper.
 
 
 

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...