Monday, July 29, 2013

Piala Malaysia 2013 - Kumpulan A


Kumpulan A
Selangor 
ATM
Sime Darby 
Johor FA

Apa akan jadi dengan MISI 33 Selangor untuk musim ini apabila mereka diundi bersama ATM (Naib Juara Piala Malaysia 2012), Sime Darby (Naib Juara Liga Perdana 2013) dan Johor FA (Ke-3 Liga Perdana 2013). Selangor akan berada dalam keadaan bahaya jika Irfan Bakti sedikit lupa diri dengan menganggap pasukan seperti Johor dan Sime Darby adalah ayam. Tetapi jika dilihat di atas kertas, ATM dan Selangor memang tidak bermasalah besar untuk layak ke peringkat seterusnya.
 
Dengan mengambil kira standard Liga Perdana yang masih jauh rendah, hampir mustahil untuk kita saksikan Sime Darby dan Johor FA melakukan kejutan. Namun begitu kedua pasukan ini wajar diberi perhatian serius oleh ATM dan Selangor. Sime Darby memiliki Karlo Primorac yang berasal dari Croatia yang telah menjaringkan 24 gol dari jumlah keseluruhan 51 gol yang mereka jaringkan musim ini. Manakala Johor FA boleh berbangga dengan susuk Muriel Orlando yang telah menjaringkan 17 gol sepanjang kempen Liga Perdana mereka tahun ini.
 
Masalah kecederaan dan kegagalan mengekalkan konsistensi adalah faktor utama kenapa ATM begitu longlai pada separuh kedua Liga Super. Secara kasar, pasukan ini dilihat sudah lengkap dan mempunyai ciri-ciri untuk pergi lebih jauh lagi. Jadi, kembalinya semula Hairuddin Omar dan Marlon Alex menjelang perlawanan pembukaan nanti merupakan tonik paling mujarab untuk pasukan bimbingan B. Sathianathan ini.  
 
Ramalan: Selangor seperti biasa akan layak ke peringkat seterusnya berpaksikan pengalaman dan kepakaran mereka beraksi dalam Piala Malaysia. ATM akan mengiringi Selangor. Manakala Sime Darby dan Johor FA akan bertanding sesama mereka untuk merebut tempat tercorot.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...