Monday, July 29, 2013

Piala Malaysia 2013 - Kumpulan B

 
 
Kumpulan B
Johor DT
PKNS FC
T-Team
Felda United
 
 

Kesemua pasukan dalam kumpulan B adalah pasukan yang beraksi untuk Liga Super musim ini. Namun berdasarkan statistik head-to-head musim ini, JDT dan PKNS adalah pilihan utama untuk mengisi tempat pertama dan kedua dalam kumpulan B ini. JDT telah menewaskan PKNS (3-1) (3-1)  dan T-Team (1-0) (2-1) musim ini. Manakala hanya mampu seri dengan Felda (0-0) (1-1). Jika keputusan aksi Liga Super ini menjadi kayu pengukur untuk JDT, rasanya mereka tiada masalah untuk layak ke pusingan seterusnya.
 
Bagi PKNS pula, kekecewaan musim lepas apabila hanya mampu menduduki tempat tercorot dalam saingan peringkat kumpulan, mungkin akan mampu diubati musim ini. Barisan pemain terbaik milik mereka seperti Patrick Ronaldinho, Nazmi Faiz dan Nizab Ayub mampu memacu pasukan bimbingan Haji Abdul Rahman ini untuk mara lebih jauh lagi musim ini. Sindrom kalah kepada pasukan lemah, tapi menang dengan pasukan lebih hebat merupakan satu-satunya penyakit yang perlu mereka tangani segera menjelang aksi sebenar 20 Ogos ini.
 
Bukanlah hendak menidakkan kemampuan pasukan Felda dan T-team, tetapi amat jelas kedua pasukan ini tidak mampu berdaya saing dengan PKNS dan JDT. Keduanya hambar dalam saingan liga. T-Team hanya mampu menjaringkan 20 gol dan bolos 33 gol. Manakala Felda yang menghuni tangga kedua tercorot pula menjaring 13 gol sahaja serta membenarkan gawang mereka bolos sebanyak 35 kali dalam saingan Liga Super dan merupakan pasukan paling banyak bolos musim ini.
 

Ramalan: JDT akan menjuarai kumpulan B ini dengan penuh bergaya sambil PKNS akan mengiringi mereka untuk ke pusingan suku akhir. T-team dan Felda yang sudah sebati dengan kekalahan akan meredhakan diri mereka menghuni tangga ketiga dan keempat kumpulan B.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...