Friday, October 25, 2013

BPL 2013/14: CHELSEA vs MANCHESTER CITY



"Tepi semua, tepi!! Aku nak tengok bola!! Tukar channel, tukar channel!!" - jerit seorang penyokong yang pasukannya kini menduduki tangga ke-8 Liga Perdana Inggeris.

Aku dari jauh hanya tersenyum melihat perlakuan kurang siuman kutu tersebut. Mestilah jadi tak siuman. Almaklum sajalah pasukan yang disanjung terperosok di pertengahan liga. Kata-kata 'King of Comeback' sudah amat jarang didengar. Yang ada cuma 'Moyes Out'.

Mamak yang mungkin sedar akan kepentingan menjaga hati penyokong pasukan 'mid-table' tidak banyak membantah. Ditukarnya siaran tivi dari Akademi Fantasia kepada perlawanan Manchester - Stoke. Aku yang tengah sedap menengok Aisyah Aziz tergelek-gelek atas pentas sedikit terganggu.

Aku tak ambil pusing dengan apa yang sedang terjadi di kaca tivi tersebut selepas siarannya ditukar kepada perlawanan bola sepak pelengkap jadual. Aku lebih fikirkan tentang aksi Chelsea bertemu Manchester City.

Eden Hazard bagi aku ketika ini sedang berada pada kemuncak prestasi. 4 gol dalam 3 penampilan terakhir bersama Chelsea membuktikan segala-galanya. Menentang City yang berkemungkinan akan menurunkan kembali kapitan Kompany nanti akan menguji karekter sebenar anak buah Mourinho. Inilah cabaran yang perlu dilalui dengan tabah untuk bergelar juara liga. Walaupun masih jauh, tapi amat penting untuk memungut seberapa banyak mata menjelang krismas nanti.

"Sialllll!!!!!!!!!!!" - sekali lagi kutu tadi menjerit selepas cubaan lemah Van Persie hanya mampu melewati palang gol.

Menggeleng aku sambil membaca zikir terapi jiwa. Aku dapat rasakan peluang Chelsea untuk mengalahkan Manchester City di Stamford Bridge amat cerah. Chelsea memiliki kelebihan rehat selama satu hari berbanding Manchester City. Manakala City pula perlu mengharungi perjalanan ke London selepas aksi yang memenatkan di Russia menentang CSKA Moscow.

Torres sudah kembali muda. Oscar, Ramires, Willian dan Luiz membentuk gabungan samba penuh bergaya dari Brazil. Ryan Bertrand pula aku tengok steady jek menggantikan Cole yang tercedera. Lain-lain pemain bagi aku tiada masalah. Dua gol dari Chelsea sudah cukup untuk membuatkan Manchester City pulang hampa. 

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...