Wednesday, October 16, 2013

Kelayakan Piala Dunia 2014



7 lagi pasukan berjaya melayakkan diri ke Piala Dunia Brazil 2014. Kini 21 pasukan dengan rasminya akan bertanding di kejohanan yang berprestij tersebut. Malangnya ia tanpa kehadiran pasukan Harimau Malaya. Sayu rasanya di hati ini. Ada 11 lagi tempat yang perlu direbutkan. Dibawah ini senarai pasukan yang berjaya layak malam tadi dan juga pagi ini.


Russia

Menjuarai kumpulan F dengan mengumpul 22 mata meninggalkan pasukan Portugal di tempat kedua (21 mata). Ini adalah penampilan ke-10 mereka. Kali terakhir muncul pada tahun 2002. Pencapaian terbaik mereka ialah di tempat ke-4 pada tahun 1966.

Bosnia and Herzegovina
Negara yang  merdeka pada tahun 1992 ini berjaya melayakkan diri buat kali pertama dalam Piala Dunia selepas menjuarai kumpulan G. Gol jaringan Vedad Ibisevic telah membawa mereka ke Brazil tahun depan. Walaupun berkongsi jumlah mata dengan pasukan Greece, namum kelebihan jaringan ternyata berpihak kepada mereka (30 gol).

England

Setelah melalui satu kempen yang kurang konsisten, England akhirnya layak apabila menjuarai kumpulan H. Ini memberikan mereka penampilan ke-14 untuk bekas Juara Piala Dunia 1966. 

Spain

Penyandang juara seperti yang diramal berjaya meletakkan diri mereka ke Brazil tahun depan. Penampilan yang ke-14 ini bolehlah dikatakan agak susah untuk direalisasikan kerana mereka terpaksa menunggu sehingga hari yang terakhir.

Chile

Chile layak buat kali kedua berturut-turut  selepas kehadiran mereka yang menggemparkan pada edisi 1998. Pada edisi 2010, pasukan mereka masih muda. Namun kali ini mereka sudah cukup matang dan bersedia memberikan senyuman manis kepada Ivan Zamorano dan Marcelo Salas. 

Ecuador

Ini adalah penampilan yang ketiga untuk Ecuador. Pencapaian terbaik mereka adalah pada tahun 2006 apabila layak ke pusingan-16 pasukan terakhir. Mereka layak setelah hanya mendahului Uruguay dengan perbezaan jaringan sahaja.

Honduras

Ini juga adalah penampilan ketiga buat Honduras. Hanya berjaya menempatkan diri di peringkat kumpulan sahaja pada edisi tahun 1982 dan 2010. Selamat berjaya buat Honduras!!!

  
8 pasukan dari benua Eropah akan diundi dan bermain menentang sesama mereka pada 15 dan 19 November 2013 untuk mencari 4 lagi pasukan yang akan bermain di Brazil tahun depan.
  • Portugal 
  • Greece
  • Croatia
  • Ukraine
  • France
  • Sweden
  • Romania
  • Iceland


Manakala 2 pasukan lagi akan ditentukan peluang mereka seperti dibawah ini,

1st leg: 13–14 Nov 2013
2nd leg: 20 Nov 2013

AFC 5th place vs CONMEBOL 5th place | Jordan vs Uruguay

CONCACAF 4th place v OFC winner | Mexico vs New Zealand

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...