Saturday, October 19, 2013

Separuh Akhir Piala Malaysia 2013: SARAWAK vs PAHANG



Peringkat Separuh Akhir Perlawanan Kedua
26 Oktober 2013 (Sabtu).

Aku suka lagu Bahagiamu Deritaku nyanyian Hafiz. Hafiz anak jati negeri Sarawak dan lagu-lagu beliau memang mahakarya contohnya seperti Awan Nano, Masih Jelas dan Ku Akui. Siapa yang tak suka Bahagiamu Deritaku  atau Hafiz memang tak layak baca Mata Pena Si Hitam.

Sarawak sebuah pasukan negeri yang hebat, macam Hafiz dan itu tidak dapat dinafikan. Begitu juga dengan Pahang yang begitu berbangga dengan adanya Siti Nurhaliza. Tapi kekuasaan dan kehebatan itu tidak akan kekal selama-lamanya. Ini kerana Kelantan memiliki Neelofa sebagai senjata pembunuh yang sedang menanti sama ada Sarawak mahupun Pahang di perlawanan akhir.

14 tahun lamanya selepas kali terakhir Sarawak menjejakkan kaki ke perlawanan akhir Piala Malaysia. Kini apa yang pasti, ada sinar di hujung terowong. Mereka telah melalui satu musim tanpa kalah di Liga Perdana. Dan ia wajar diakhiri dengan penuh kelas - menjulang kejuaraan Piala Malaysia 2013.

Setiap ruang vakum kelemahan ketika tewas 3-1 di Darul Makmur wajib diisi. Sudah masanya Sarawak bangkit dan menjadi kuasa dominan bola sepak Malaysia. Apa lagi yang mahu ditunggu?

Hari Sabtu ini fokus kita semua bakal bertumpu ke Stadium Negeri Sarawak dalam apa yang boleh dikatakan sebagai ujian paling getir buat Pahang. Ya, Pahang perlu bermati-matian untuk mempertahankan kelebihan 2 gol mereka.

Menang dan prospek menewaskan Pahang agak cerah sekiranya Sarawak beroleh 2 gol awal dan seterusnya mengikat kedudukan menjadi 3-3. Tetapi jika kalah walaupun 1-0, kemungkinan besar Pahang akan mara ke akhir dengan selesa.

Pahang mungkin berada dalam musim terburuk mereka. Itupun sekiranya persembahan bertenaga mereka di awal musim tidak di ambil kira. Tapi mereka yang kaki bangku dan otak tepu saja akan menganggap Pahang ialah kari ayam yang enak dibedal. 

Pahang akan bermain habis-habisan Sabtu ini. Sama seperti tahun 1992 apabila mereka menundukkan Kedah biarpun risikonya beraksi di Sarawak amat tinggi. Tok Gajah adalah pasukan tradisi yang kaya dengan sejarah silam. Mereka perlu menjaga prestij dan kejantanan mereka, tetapi bukannya dengan melondeh seluar kepada Sarawak agar rekod mereka tidak lebur begitu sahaja. Pahang perlu menang agar Soltan Bola boleh terus berkuasa.

Untuk sekali ini, aku tidak letakkan sebarang ramalan mahupun tilikan. Sebab ramai yang tidak gemarkan 'prediciton' ketika berbicara hal bola sepak. Kita tengok sajalah perlawanan hari Sabtu nanti.

1 comment:

  1. Harapan begitu besar apabila tok gajah disajikan croc masak gulai tempoyak di stadium mereka.

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...