Wednesday, October 30, 2013

Perlawanan Akhir 2013: Kelantan vs Pahang


Perlawanan Akhir 2013: Kelantan vs Pahang
Stadium Shah Alam, Selangor.
8.45 PM | 3 November 2013.

Sebelum apa-apa, aku ingin menyampaikan rasa simpati kepada pasukan Sarawak dan ATM yang tewas pada laga separuh akhir yang lalu. Aku faham kekalahan merupakan sesuatu yang pahit untuk ditelan. Jadi aku doakan semoga mereka cepat sembuh dari luka kekalahan hendaknya.

Satu lagi suka untuk aku ingatkan. Ini bukan pertemuan 'This Is Pantai Timur' lagi. Ini adalah antara Kelantan dan Pahang. Dua pasukan teragung yang memiliki sejarah dan kegemilangan masing-masing. 

Kelantan Masih Dahagakan Kejayaan.

Perlawanan separuh akhir kedua yang lalu, meminjam kata orang putih, ialah ‘magnificent comeback’. Bangkit menjaringkan 2 gol pada minit-minit akhir, selepas ketinggalan hampir 82' minit permainan merupakan satu aksi yang sukar dilupakan oleh seluruh pejuang dan pendukung setia pasukan yang dikenali dengan jolokan The Red Warriors ini.

Untuk merumuskan keseluruhan, The Red Warriors masih cemerlang tanpa kelibat Subra Kental dan Daudsu The Card Collector. Nik Shahrul ‘overlapping’ macam tak cukup padang. Piya datang semangat ‘Kapitan Marvel’. Shakir Shaari macam kereta kebal. Dickson menghuru-harakan pertahanan lawan. Indra Putra cemerlang walaupun terlepas beberapa peluang terbaik. Farhan, perrrrgh! Para pemain simpanan: terutamanya Fakri Saarani terbaik dalam membalas kepercayaan yang diberi oleh Bojan Hodak.

Meminjam kata-kata seorang sahabat, Kelantan terlampau ‘power’ buat masa ini. Sebenarnya era dominasi Kelantan dalam bola sepak Malaysia ini masih hijau. Semuanya bermula pada 2009. Tetapi sejak dari 2009 hingga 2013, Kelantan telah menjuarai 2 Piala Malaysia, 2 Liga Super dan 2 Piala FA. Ini merupakan satu dominasi yang total.

Dengan hanya baki 1 sahaja perlawanan untuk Kelantan menjulang piala kedua tahun ini selepas Piala FA, Kelantan masih perlu menentang Pahang. Ya, Pahang pasukan paling mendadak peningkatannya musim ini.

Bualan di jalanan sekarang ialah jika Kelantan menang ke atas Pahang maka hasilnya ialah Kelantan akan mengekalkan statusnya sebagai Kuasa Baru Bola Sepak Malaysia.

Tetapi dalam musim yang cacamarba ini, semuanya boleh berlaku. Kelantan dan Pahang bertemu sebanyak 4 kali musim ini. 2 kemenangan berpihak kepada Kelantan (aksi di Kota Bharu) manakala 2 seri ketika bermain di Darul Makmur. 

Jadi, yang terbaik ialah untuk memberikan fokus sepenuhnya kepada aksi di Shah Alam kerana ia adalah gelanggang berkecuali buat kedua-dua pasukan.



Inilah Masanya Buat Pasukan Pahang.

1992......
"Apa lagi yang boleh saya katakan? Pastilah gembira. Kami melakukan double, cukup untuk membuktikan Pahang adalah yang terbaik. Berbanding apa yang saya menangi di Manchester United, kejayaan ini jauh lebih bermakna!" - Mike Brown Jurulatih Pasukan Pahang. 
Seluruh rakyat Pahang wajib bergembira dengan kejayaan layak ke perlawanan akhir Piala Malaysia 2013. Dari Karak di barat ke Kuantan di timur, dari Jerantut di utara sehingga Rompin di selatan, semuanya sudah tidak sabar mengulangi kejayaan tahun 1992.

Aku memang memasang keyakinan semenjak Pahang membungkuskan JDT (perlawanan pertama Liga Super, 3-2) bahawa anak buah Dollah Salleh ini berpotensi menjulang sekurang-kurang sebiji piala musim ini. Dan sebaik saja Pahang layak ke suku akhir, aku yakin mereka akan sampai ke perlawanan akhir.

Pahang seperti biasa ialah pasukan yang bermain dengan corak yang kita panggil 'free flowing football'. Pantas, menyerang dan cantik. Menggunakan sepenuhnya kepantasan pemain sayap yang mereka miliki untuk melakukan hantaran lintang yang merbahaya ke dalam kotak penalti. Penuh idealisme. Apa yang ada pada diri Dollah Salleh ialah dia seorang pakar taktikal idealisme yang semulajadi. Lihat apa yang dia lakukan kepada Sarawak dan PKNS sebelum ini. Hancor lodoh dibueknyo.

Gol Fauzi Roslan ataupun lebih mesra dengan panggilan Koji pada aksi separuh akhir yang lepas sudah cukup manis untuk menampung keperluan gula dalam badan semua peminat Tok Gajah. Jadi, kurangkan pengambilan gula untuk hari ini demi menyahut saranan kerajaan.

Koji. Ketenangan, tanpa sedikit rasa debaran dan keraian hebat selepas jaringan. Dia mungkin tak dapat mengambil tempat Mathias Conti, tapi, siapa yang perlukan Conti bila anak jati kelahiran Pekan itu mula mengganas di hadapan gawang?

Kedatangan Pahang ke Kuching bagaikan sang gajah menyerah diri kepada si bujang senang. Namun seperti juga keadaan sebenar, tak pernah pula aku dengar cerita gajah dimakan buaya. Tetapi Pahang tetap memberikan penyokong mereka 'kepanasan' dan 'kehausan'. Agak tertekan jugak la perasaan menghabiskan 90 minit.

Jentera tengah Pahang ketika ini antara yang terbaik dalam sejarah. Amirulhadi dan Azidan Sarudin bertindak baik untuk menguasai bahagian tengah. Dengan Amirulhadi dan Azidan menguasai sepenuhnya bahagian tengah, baik Gopi mahupun Surendran mereka bebas untuk naik ke atas dan melakukan serangan. Selain itu mereka juga masih memiliki Faizol Husin dan Hafiz Kamal yang sentiasa bersedia untuk mengganas sekiranya diberi peluang.

Kelantan atau Pahang?

Keseluruhan musim ini Kelantan secara purata menguasai 68% setiap perlawanan tetapi kita semua tahu Bojan Hodak kadangkala lebih mementingkan keputusan dari gaya permainan. Sekali lagi ini adalah contoh terbaik pragmatisme dalam bolasepak mengalahkan idealisme.

Dollah Salleh dan para peminatnya gerenti tak puas hati dengan pendapat ikhlas aku ini.

Jadi sama ada Kelantan atau Pahang, siapa pilihan juara?

Namun apa yang pasti, orgasme Piala Malaysia akan mencapai kemuncak apabila kalendar menuju tanggal 4 November 2013. Sama ada kita terpaksa berpuasa tomyam selama sebulan, atau melilau mencari ikan patin masak tempoyak. Semuanya akan terjawab Ahad ini.

Akhir kata "UNDURLAH SOLTAN BOLA DEMI BOLA SEPAK NEGARA"


No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...