Tuesday, October 22, 2013

My Team 2013



Walaupun masih lagi berbaki 3 perlawanan dalam Liga Malaysia musim ini. Namun senarai kesebelasan utama terbaik musim ini telah pun berjaya saya kumpulkan. Setiap individu ada senarai pemain terbaik masing-masing. Dan ini adalah pilihan saya berdasarkan aksi di dalam Liga Super, Piala FA dan Piala Malaysia.

My Team 2013 ini tidak termasuk pemain import dan Lions XII. Taktik yang akan saya gunakan ialah 3-5-2. Dah, tidak perlu rasanya saya menulis panjang lebar. Berikut adalah senarai pemain terbaik 2013 Liga Malaysia mengikut pengamatan dan kajian peribadi saya. 
 
Penjaga Gol


Al-Hafiz Hamzah
  • Jika tidak salah, rasanya Zamir Selamat adalah penjaga gol utama JDT. Namun selepas hanya 2 perlawanan liga yang tidak cemerlang, tempatnya telah di ambil alih oleh Al-Hafiz Hamzah. Bermula dari itu, Al-Hafiz Hamzah terus menjadi pilihan pertama Fandi Ahmad. Jika beliau mempunyai barisan pemain pertahanan yang mantap, sudah pasti rekodnya akan lebih cemerlang. Ketiadaannya paling dirasai apabila JDT tewas 6-1 dalam aksi suku akhir kedua Piala Malaysia.


Pertahanan

Nik Shahrul Azim
  • Buat masa ini beliau adalah pemain pertahanan  muda yang terbaik dalam negara selain Fahdli Shas. Boleh bermain di mana sahaja posisi di bahagian pertahanan sama ada kiri, kanan mahupaun tengah. Fleksibeliti yang dimiliki beliau ini memudahkan dirinya menjadi pilihan automatik jurulatih sekiranya rakan pertahanan yang lain mengalami kecederaan.

Amirizwan Taj
  • Mungkin ramai yang tidak menggemari corak permainan beliau. Tetapi secara peribadi saya amat meminati stail pemain ini. Gemar naik ke atas dan berani melakukan serangan menyerlahkan ciri-ciri pertahanan zaman moden. Corak permainan yang berbeza daripada tipikal pertahanan yang bermain dalam Liga Malaysia.

Razman Roslan
  • Penjenamaan semula yang berjaya daripada Dollah Salleh. Di Pahang dia bermain sebagai bek tengah. Konsisten dan lebih tenang seiring dengan kematangan usianya. Musim ini adalah milik beliau. 


Tengah

Junior Eldstal
  • Akhirnya kita memilik pemain yang berfizikal antarabangsa. Walaupun agak perlahan, tetapi beliau sering melakukan kerjanya di bahagian tengah dengan sempurna. Mungkin musim depan dia akan menjadi semakin matang apabila Sarawak bermain dalam Liga Super yang lebih mencabar daripada Liga Perdana.

Badri Radzi
  • Apa lagi yang perlu dikatakan mengenai pemain ini? Konsisten sejak 4 tahun yang lalu. Dan secara konsisten juga tidak berjaya menembusi pasukan kebangsaan Malaysia. Kehebatan dia ni tak perlu saya ceritakan lebih lanjut. Semua orang dah tahu.

Amirul Hadi
  • Satu lagi produk kejayaan penjenamaan semula dari Dollah Salleh. Beraksi bagaikan remaja 21 tahun. terbukti pertukaran posisi daripada sayap kanan kepada pemain tengah amat berbaloi untuk dirinya. Musim ini merupakan antara yang terbaik buat dirinya.

Sayap

Azwan Roya
  • Awe melakukan tugasnya dengan cemerlang di JDT. Namun sayangnya tiada sokongan yang jitu daripada pemain yang lain. Ketika di awal musim, Awe jelas amat serasi apabila dipadankan bersama Guiza dan Mat Yo dibahagian depan JDT. Cuma terlalu banyak perlawanan yang seakan-akan beliau seperti bermain bola sepak seorang diri.

Nor Farhan
  • Berada pada kelasnya yang tersendiri. Tajam apabila berada di depan gol. Yang ini pun aku malas nak cerita panjang. Siapa yang nengok Liga Malaysia musim ini mesti tahu betapa hebatnya pemain ini.

Penyerang

Norshahrul Idlan
  • Mat Yo masih lagi yang terbaik di Malaysia. Itulah kenyataan yang pahit tapi wajar ditelan dengan redha. Walaupun tidak sehebat dulu, tetapi aksinya masih lagi berbisa. Dan apabila bola berada di kakinya, beterabur pertahanan lawan cuba menumpaskan beliau. 


Amri Yahyah
  • Tua dan masih mantap. Setia bersama Selangor. Jelas pemakanan tempe yang konsisten banyak membantu beliau mengekalkan stamina sehingga pada usia begini. Lebih layak bermain untuk Malaysia berbanding Abang Jalal.


Simpanan
 
Khairul Fahmi
Aidil Zafuan
Mahali Jasuli
Nazmi Faiz
Azamuddin Akil

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...