Tuesday, January 17, 2012

Lagenda: Gheorghe Hagi


Gheorghe Hagi adalah pemain terbaik Romania ketika zamannya. Peminat dunia ketika itu memanggil beliau sebagai "Maradona Carpathians." Gheorghe Hagi dilahirkan pada Februari ke-5 1965 di Sacele di Romania. Pada usia 14 tahun,

Hagi memulakan perjalanan bola sepak dengan pasukan belia Farul Constanta pada 1979.Hagi memulakan kerjaya antarabangsa dengan Romania pada tahun 1983 sebagai remaja yang berusia 18 tahun ketika bermain menentang Norway. Dia bermain dalam 3 edisi Piala Dunia.

Prestasinya ketika Piala Dunia 1990 membantu beliau berpindah ke La Liga. Piala Dunia 1994 antara yg paling sukar dilupakan bagi Romania kerana mereka berjaya ke suku akhir buat kali pertama. Dia menjaringkan gol menentang Argentina dalam perlawanan yang mana Romania memenanginya 3-2. Beliau juga menjaringkan gol menentang Columbia. Beliau menjaringkan tiga gol dalam kejohanan itu.


Persembahannya yg cemerlang memberikan dia tempat dalam 'Dream Team'  piala dunia edisi tersebut. Selepas bermain di piala dunia 1998, beliau bersara daripada bola sepak antarabangsa. Walau bagaimanapun, beliau keluar dari persaraan untuk mewakili Romania pada euro 2000. Secara keseluruhannya beliau mewakili Romania dalam 125 perlawanan, menjaringkan 35 gol dalam proses tersebut.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...