Wednesday, March 13, 2013

Prebiu Kelayakan Piala Asia 2015: Malaysia vs Yaman



Pengenalan Yaman

Negara Yaman telah dan sedang menghadapi pelbagai jenis bentuk peperangan. Mereka tidak seperti Malaysia yang aman damai di bawah pemerintahan Perdana Menteri 1 Malaysia kita, Mohd Najib Razak. Antaranya Yaman telah berhadapan dengan perang saudara dengan sebahagian besar penduduk Syi’ah di bahagian utara. Ia juga berhadapan dengan puak pemisah di selatan yang menuntut rundingan semula kesepakatan penyatuan wilayah utara dan selatan yang termeterai pada tahun 1990. Yaman hari ini merupakan negara yang sebahagian besarnya masih mundur dan dipimpin oleh pelbagai suku (kabilah), manakala kerajaan pusat pula masih gagal mengubah kenyataan ini.

Walaupun pelbagai krisis melanda negara Yaman, namun semangat kecintaan mereka terhadap sukan bola sepak tidak pernah  pudar. Kanak-kanak masih tegar menyepak bola buatan sendiri sambil ditemani periuk api dan diselang seli dengan tujahan motar jenis LLR 81 mm. Mengimbau sejarah bola sepak mereka juga sangat unik. Sebelum tahun 1990, negara Yaman terbahagi kepada 2 bahagian iaitu Yaman Utara dan Yaman Selatan. Tetapi Yaman Selatan lebih berjaya berbanding Yaman Utara. Yemen Selatan juga pernah mengambil bahagian di dalam Piala Asia 1976 dan Kelayakan Piala Dunia 1986. Malangnya mereka terkandas awal. Pada tahun 1990 kedua negara bergabung, maka terbentuklah sebuah negara yang kononnya serba moden dan maju bernama Yaman.


Kenali Pasukan Yaman


Pasukan Yaman diuruskan oleh ABDULWAHAB AHMED MOHAMMED AL-ZURQA dan dilatih seorang warga Belgium bernama TOM SAINTFIET yang menjawat kerja suci ini sejak Oktober 2012. Beliau telah memulakan karier sebagai jurulatih sejak berusia 24 tahun lagi. Dan setakat ini telah melatih pelbagai pasukan antaranya Namibia, Zimbabwe, Ethiopia dan Nigeria (Pengarah Teknikal). Bekerja di Yaman juga amat mencabar buat beliau. Dengan jumlah pemain berbakat yang sangat kecil, beliau terpaksa mengerah segala kudrat untuk mencari yang terbaik di antara yang terbaik di kalangan rakyat Yaman. Maka terbentuklah pasukan Yaman di bawah ini yang terdiri daripada 21 kelab Liga 1 dan 2 serta beberapa liga kampung di Yaman.

Dalam kempen selamatkan Palestin


Penjaga Gol

SALEM ABDULLAH AWADH SAEED
MOHAMMED EBRAHIM ALI AYASH

Pertahanan

AL-RADAEI MUDIR ABDURABU ALI
MOHAMMED FUAD MOHAMMED OMAR
AHMED SADEQ AHMED AL-KHAMRI
MOHAMMED AHMED ALI BOQSHAN
Hamada Al Zubairi
ABDULAZIZ MOHAMMED ALI AL-GUMAEI
AHMED ALI M. AL-DHAHERI

Tengah

AKRAM KAMEL ALI AL-SELWI
AKRAM HAMOOD ABDO AL-WORAFI (C)
ESSAM AL-WORAFI
HUSSEIN AHMED HUSSEIN AL-GHAZI
OSAMAH ANBAR
MOHAMMED AL-DAHI
Mohammed Abdullah Ali Ba Rowis

Penyerang

KHALED HASAN HUSSEIN BALEID
WAHID MOHAMMED MOHAMMED AL-KHYAT
AHMED ALI M. AL-DHAHERI


  
Rekod Pertemuan


Pertemuan pertama:Malaysia 0 - Yaman 1.

Malaysia telah berbesar hati untuk menjadi pasukan pertama yang ditentang Yaman selepas penggabungan negara tersebut pada tahun 1990. Perlawanan penuh sejarah itu telah diadakan pada 8 September 1990 di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur. Walaupun Malaysia beraksi di stadium keramat yang berlumpur dan becak, Harimau Malaya masih tetap tewas kepada Yaman dengan skor 1-0.

Pertemuan terakhir: Malaysia 1 - Yaman 0.

Kali terakhir Malaysia berjumpa Yaman pula adalah pada 27 Februari 2010 ketika rangka persediaan Harimau Malaya untuk ke Piala Asia dan Suzuki. Ketika itu Harimau Malaya menang dengan hasil jaringan dari sepakan percuma Baddrol Bahktiar pada minit ke-55. (video di bawah ini)




Peluang Harimau Malaya

Kedudukan Ranking Semasa Malaysia-Yaman

Berdasarkan ranking semasa, pasukan Harimau Malaya memang sangat boleh menewaskan Yaman. Sebagai contoh, cuba kita lihat pada tahun 2010. Ketika itu ranking Yaman ialah di kedudukan 105 dunia. Sedangkan Malaysia hanya berada pada 159 dunia. Namun berkat semangat dan kebetulan ketika itu ramai pemain Harimau Malaya belum tercemar dek penangan Zandra Aziela serta Leuniey, maka mereka bermain bola sepak sebenar tanpa ada gangguan dari anasir luar.




Perbandingan Statistik Ranking 4 tahun terakhir


Sekiranya Malaysia mahu menewaskan Yaman di Shah Alam nanti. Harimau Malaya perlu bermain seolah-olah dengan 22 pemain di atas padang. Cuba bermain dengan lebih banyak memberi tekanan kepada pasukan Yaman serta membuat hantaran kepada kawan bukannya lawan atau mengikut arah telor.


Beberapa pemain yang dipanggil Rajagopal menjelang pertemuan dengan Yaman ini juga mampu memberikan keputusan cemerlang untuk Harimau Malaya. Berdasarkan prestasi semasa, antara pemain yang patut bermain dalam kesebelasan utama ialah Norazlan Razali. Ini kerana Lan lebih konsisten buat masa ini berbanding Apexs dan Farizal. Di Perak, Khairul Amri sering bermain berbanding Farizal. Manakala Apexs pula seperti sudah hilang aura budunya selepas masuk dalam kepitan Leuniey.


Di bahagian pertahanan tengah, Rajagopal boleh memadankan Fahli Shas dengan kapitan sensasi Selangor, Asraruddin. Manakala disebelah kanan dan kiri pula kita memerlukan pemain yang agresif untuk menyekat pergerakan lawan dan dalam masa yang sama  mampu naik ke atas membantu bahagian serangan. Siapa lagi yang lebih layak kalau bukan Mahalli Jasuli dan Zubir Azmi. Jika ingin melihat pilihan lain, pemain seperti Faizal Muhammad dan Helmi Rameli boleh memecah gandingan di atas. Tetapi tolonglah jangan masukkan Aidil Zafuan dan K Reuben. Sesiapa yang layan liga super setiap perlawanan akan faham maksud kawe ini.

Paling menjadi tumpuan

Mampukah kita melihat aksi Piya di atas padang? Inilah peluang terbaik buat Rajagopal membuktikan adakah beliau yang betul kerana selama ini memerap nama Piya ataupun peminat bola sepak tempatan yang 'tidak mengenali pemain saya'. Rakyat Kelantan mungkin boleh 'menyilang jari' sambil berdoa agar Piya digandingkan dengan Shaakir di bahagian tengah untuk menghidupkan enjin pasukan Harimau Malaya. Sesuatu tugas yang selalu gagal dilaksanakan oleh Safiq Rahim dan Amar Rohidan. Jika mahu melihat bagaimana pemuda pantai timur menggelecek bola sambil mengunyah keropok lekor, King Raja boleh meletakkan Mohd Ashari Samsudin dan Abdul Manaf Mamat di kiri dan kanan sebagai pemain sayap menyerang.


Penyerang hebat Johor Darul Takzim iaitu Norshahrul Idlan Talaha pula semakin pasti berada dalam kesebelasan utama kerana prestasi semasa beliau yang amat cemerlang sekali. Cuma gandingannya sahaja yang masih menjadi tanda tanya. Sekiranya King Raja mahukan pemain yang pantas, kita ada Azamuddin Akil. Sekiranya King Raja mahukan penyerang yang tajam di hadapan gol, kita ada Khyril Muhymeen. Tetapi jika King Raja mahukan pemain yang verstail serta mengamalkan pemakanan tempe secara sihat, tidak lain dan tidak bukan...maka Mohd Amri Yahyah selayaknya diberi peluang bermain.


Namun begitu kita perlu sedar bahawa pasukan Harimau Malaya tidak ada pemain bintang seperti Rooney atau Suarez, tidak juga bermain ala samba atau tiki-taka atau dilatih oleh ‘tuhan’ bernama Maradona. Harimau Malaya hanya bergerak di atas paksi yang lemah berdasarkan pentadbiran FAM yang caca marba. Mengharapkan Harimau Malaya meratah Yaman dengan selesa adalah sesuatu yang agak mustahil tetapi bukanlah langsung tidak boleh dilakukan. Apa yang kita boleh lakukan sebagai peminat ialah dengan penuhkan stadium dan terpacak didepan kaca televisyen. Iringkan mereka dengan doa agar kita tidak dimalukan sekali lagi di rumah sendiri. Sekian...(gila serius...)

2 comments:

  1. huuuuu.. tak layan sangat la bola...
    tengok enjoy la...
    nak kenal? sorry... huhu

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...