Tuesday, July 26, 2011

Footballer of the Month:Luis Alberto Suárez



Díaz Luis Alberto Suárez (sebutan Bahasa Sepanyol: [lwiz 'swares]: lahir 24 Januari 1987), biasanya dikenali sebagai Luis Suarez, pemain bola sepak antarabangsa Uruguay yang bermain untuk kelab Liga Perdana Inggeris Liverpool sebagai penyerang. Suarez juga bermain untuk pasukan kebangsaan Uruguay. Beliau dikenali sebagai 'El Pistolero' (Gunner). Suarez membesar di Salto bersama-sama dengan enam beradik, dengan seorang ibu tunggal. Pada tahun 2005, beliau memulakan kerjaya profesional di Montevideo untuk kelab Nacional. Abangnya,Paolo Suarez-Nya juga seorang pemain bola sepak profesional.



Dia berpindah ke Belanda untuk kelab Eredivisie iaitu Groningen pada tahun 2006 pada usia 19 tahun, sebelum berpindah ke Ajax pada tahun 2007. Beliau memberikan impak yang besar di kelab Amsterdam sebagai penyerang sokongan dengan penyerang utama yang pada mulanya menjadi Klaas-Jan Huntelaar, kemudian Marko Pantelić, dan kemudian Mounir El Hamdaoui. Berikutan kedatangan pengurus Martin Jol di Ajax dan perpindahan Thomas Vermaelen ke Arsenal pada tahun 2009, Suarez telah dilantik menjadi kapten kelab. Suarez berpindah ke Liverpool dengan harga € 26.5 juta pada bulan Januari 2011, dengan secara rekodnya menjadi pemain kelab yang paling mahal.

 
Pada tahun 2010, Suarez dinamakan sebagai Pemain Belanda Tahunan Terbaik, setelah berakhir musim itu sebagai penjaring terbanyak di Eredivisie dengan 35 gol dalam 33 perlawanan liga (49 gol dalam semua pertandingan). Pada 5 Ogos 2010, Suarez menjadi bapa, dengan isteri yang mempunyai seorang anak perempuan bayi di Barcelona. Juga pada tahun 2010, Suarez menjadi ahli kumpulan pilihan pemain yang mempunyai rekod menjaringkan lebih daripada 100 gol untuk Ajax dalam perlawanan yang kompetitif, menyertai pemain seperti Johan Cruyff, Marco van Basten, Dennis Bergkamp dan Klaas-Jan Huntelaar.  Pada 2011, Suarez menjaringkan empat gol untuk Uruguay memenangi copa América 2011 yang baru berlalu 2 hari yang lepas. Beliaa juga dinamakan sebagai pemain terbaik kejohanan. Saksikan jaringan beliau di Perlawanan Akhir Copa America 2011 bertemu Paraguay dengan keputusan 3-0.












No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...