Tuesday, September 11, 2012

Bedah Siasat: Malaysia kalah lagi...




Semua dah dengar alasan King Gopal selepas kekalahan kepada Vietnam. Namun kita tak dengar satu pun pengakuan beliau tentang kesilapan taktik dan strategi yang beliau lakukan. Jangan risau...segala kajian telah dibuat dan akhirnya berikut adalah beberapa kesilapan Raja dan pemain ketika perlawanan menentang Vietnam:


  • Terlalu sayangkan Bunyamin Omar sehingga sanggup mengeluarkan Gary Steven Robat. Jelas gol pertama Vietnam berpunca daripada kelembapan otak Bunyamin untuk membuat hantaran silang dengan tepat dan pantas. Gol kedua juga bocor daripada sebelah kanan tempat Bunyamin Omar.

  • Faizal Muhammad tidak wajar diberikan aksi kesebelasan utama. Dia terlalu perlahan dan malas. Aidil suka naik ke atas. Oleh itu gandingan beliau mestilah seorang pemain yang lebih penyabar dan duduk terpaku di depan Farizal Marlias atau Khairul Fahmi. 

  • Meletakkan Mahali pada posisi yang janggal iaitu 'defensive midfielder'. Ini menjadikan Mahali seakan-akan hilang punca. Beliau kembali cemerlang selepas diletakkan kembali ke posisi kegemaran iaitu bek kanan. Kalau kita lihat dibangku simpanan sudah ada pemain tengah bertahan yang mantap seperti Shukor Jusoh dan Shakir Shaari. Seperti dijangka...Shakir terkulat-kulat di tepi bangku simpanan.

  • Jayaselan bukan Kunalan. Ini sangat mudah. Semua boleh faham kan...

  • Azamuddin Akil mengatasi Wan Zack. Corak kampung ganas huru-hara yang 'Alex' pamerkan sebenarnya lebih merbahaya daripada aksi 'control macho' Wan Zack. 'Alex' wajar mendapat 'automatic selection' dalam pasukan Malaysia sekiranya prestasi ini dikekalkan.

  • Meletakkan Safee Sali di bangku simpanan adalah ibarat pasukan Sweden beraksi tanpa Zlatan Ibrahimovic. Ini antara perkara 'basic' yang Rajagopal sendiri tidak faham. Pemain seperti ini penting untuk menaikkan moral rakan sepasukan dan kehadiran beliau di atas padang amatlah penting.

  • Zaquan Adha belum bersedia lagi untuk aksi peringkat antarabangsa. Ketika di ATM musim ini, Zaquan Adha bermain sebagai pemain sayap kanan. Itupun baru sahaja pulih daripada kecederaan dan terus mendapat panggilan dari Rajagopal. Seorang lagi anak ikan Rajagopal.


Nasik dah jadi bubur..jadi terpaksa telah sahaja kekalahan ini...alaaaaah...macam tak biasa pula kalah. Namun saya tertarik dengan komen daripada seorang sahabat lama saya. Berikut saya abadikan komen beliau selepas membalas kenyataan Rajagopal mengenai kekalahan menentang Vietnam.

"Ini merupakan suatu kesedaran yang bagus untuk pemain2 kita. Saya tak berapa risau kerana saya tahu bila pemain kita akan bersedia.." Datuk Rajagobal after the friendly match loss against Vietnam.

Status terbuka kepada Datuk K. Rajagobal

In my humble opinion Datuk, kepala hotak ko! Why can't we approach any A-listed friendly match like any other tournament finals? Do you think Brazil will line up their 3rd choices for matches against the likes of China - to test combinations, to give "kesedaran", to prepare to lose so that they can perform in World Cup finals? It reflects your poor mentality and exposes lame excuses. Why can't we give our best in these national friendlies? The "experiments" should have been limited to matches against clubs in Hungary, Austria, Timbuktu etc.. Where is your pride, of producing the best every time you're being accounted to? Was it because you've been at helm for a long period that you allowed this complacency, sub-par performances and stupid excuses to breed? Poor judgement for someone who got Datukship for "lifting up our national football standard". They should consider to withdraw that Datukship to give you "kesedaran" and to give it back only when you are "bersedia".


BOGEL!!!!!!!


No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...