Sunday, November 18, 2012

Nama Gelaran Pemain Bolasepak Paling Mengerikan


Nama gelaran pemain bolasepak memang tidak asing lagi di Malaysia. Antaranya Zaq-One, Mat Yo, Hai-O, Awe dan Mie Yeh sekadar menyebut beberapa nama sahaja. Namun apa yang menggeletek tali pusat ialah nama-nama gelaran atau panggilan ini turut dicetak di belakang jersi mereka. Ini sesuatu perkara yang tidak akan berlaku di Eropah dan ia hanya terdapat di Malaysia.


Walaupun FAM dan persatuan bolasepak negeri seringkali berkokok melaungkan bahawa Liga kita ini professional, perkara seperti ini masih berlaku. Mungkin ada yang berpendapat perkara ia tidak salah. Ya memang tidak salah. Cuma ia seakan-akan perbuatan tidak matang dan jersi pasukan negeri itu menjadi seperti baju-T kanak-kanak bermain bola di waktu petang. Renung-renungkanlah.... 


Di bawah ini dibawakan beberapa pemain bolasepak antarabangsa dengan nama gelaran yang boleh dikatakan mengerikan. Tak dapat dibayangkan andai ia diletakkan di bekakang jersi mereka. Mari kita saksikan bersama....

Frank Ribery



Pemain sayap Perancis, Franck Ribery adalah salah seorang pemain yang paling berbakat dalam generasinya. Walau bagaimanapun, nama samaran beliau "Muka Parut" adalah mungkin salah satu yang paling hina pernah ditemui.




Thomas Gravesen


Sesiapa yang pernah menyaksikan pemain ini beraksi bersama Everton ketika pertengahan era 2000 akan menghargai tema, "all-action Thomas Gravesen,"  Namun itu adalah paggilan yang lebih suci daripada nama gelaran beliau iaitu "Shrek".



Wayne Rooney



Wayne Rooney pemain terhebat Engkand juga pernah digelar "Shrek". Namun kini sesetengah orang mula memanggilnya "The Khinzir." Keji tak?



Ronaldinho


Tiada siapa dapat menidakkan bakat yang dimiliki beliau. Walau bagaimanapun, Ronaldinho mendapat gelaran kasar ditujukan kepadanya apabila dia digelar "Jar Binks Jar," nama watakdalam film Star Wars.




No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...