Thursday, November 22, 2012

Piala Suzuki 2012 Kumpulan B : SINGAPURA

Pada 2010..Bosnia, England, Nigeria, Serbia..ini betol-betol 1 Singapore!!!

SINGAPURA-pura


Sebelum Indonesia terhegeh-hegeh "meng-Endonkan" umat Belanda. Aktiviti pengimportan pemain asing seperti ini telah dipelopori oleh tidak lain dan tidak bukan ialah Singapura. Seperti mengaplikasikan slogan "1 Singapura, Negara Didahulukan Piala Diutamakan"  mereka seperti biasa dengan selamba hanjeng menunda angkatan importnya ke Piala AFF.


Imbas kembali pada 2010 mereka telah menyenaraikan Aleksandr Duric dari Bosnia, Agu Casmir dari Nigeria, Mustafic Fahrudin dari Serbia, Precious Emuejeraye dari Nigeria dan Daniel Bennett dari England. Mereka ini masih dikekalkan pada 2012 cuma yang tiada ialah Precious Emuejeraye dan diganti dengan import China Shi Jiayi dan Qiu Li.


Apa yang sedikit melucukan ialah walaupun Indonesia meniru Singapura untuk mengimport pemain asing, namun populasi Indonesia ialah 47 kali ganda lebih besar daripada Singapura. Jelas di sini pasukan bolasepak Indonesia dan Singapura sama sahaja naik bangangnya. Mujur Malaysia cerdik.



                                                        Masih mengekalkan formula lapok..


Jurulatih Avramovic semakin pasti memilih Shahril Ishak sebagai ketua pasukan. Satu-satunya anak watan Singapura yang asli. Baihakki Khaizan pula akan bergandingan di bahagian pertahanan tengah dengan warga England, Daniel Bennett yang kini telahpun berusia 34 tahun. Ini adalah penampilan ke-6 Si Tua ini selepas kali pertama membuat penampilan pada 2002. 


Manakala Isa Halim (Singapura), Shi Jiayi (China) danMustafic Fahruddin (Serbia) akan menjana bahagian tengah pasukan ini. Melengkapkan bahagian serangan ialah Khairul Amri yang bermain untuk Lions 12 serta Si Tua Bangka  Aleksandar Duric yang menjangkau usia 42 tahun.



Harapan terakhir pemain tempatan Singapura Shahril Ishak dan Si Tua Bangka Duric

Rekod Kejohanan:

Juara: 1998, 2004 and 2006/7
Bermain: 40 perlawanan
Menang: 22 perlawanan
Seri: 11 perlawanan
Kalah: 7 perlawanan
Jaringan: 78 gol
Bolos: 36 gol 
Kemenangan Terbesar: 11-0 vs Laos(2007)
Kekalahan Terbesar: 0-4 vs Malaysia (2002)




Penjaga Gol:

IIzwan Mahbud, Hyrulnizam Juma'at, Joey Sim.



Pertahanan: 

Baihakki Khaizan, Daniel Bennett, Shaiful Esah, Irwan Shah, Safuwan Baharudin.



Tengah:

Hariss Harun, Hafiz Rahim, Firdaus Kasman, Isa Halim, Shahril Ishak, Fazli Ayob, Zulfahmi Arifin, Mustafic Fahrudin, Shahdan Sulaiman, Shi Jiayi.


Serangan:
Qiu Li, Fazrul Nawaz, Aleksandar Duric, Khairul Amri


Jurulatih: Avramovic Radojko (Serbia)


*Senarai akhir 22 pemain akan dihantar sehari sebelum kejohanan bermula.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...