Monday, December 31, 2012

IMBAS KEMBALI 2012 : SEANTERO DUNIA


Sepanjang tahun 2012, kita dihidangkan dengan pelbagai kisah dan peristiwa. Ada yang sedih, gembira, seronok sendiri dan tidak kurang juga menyakitkan mata pena hitam yang memandangnya. Tetapi peristiwa yang mana satukah yang menjadi pilihan? Adakah kejayaan Olivia Culpo menjadi Ratu Alam Semesta meninggalkan kesan yang mendalam? Ataupun kejayaan UMNO secara cemerlang serta konsisten mentadbir negara sejak merdeka? Satu yang pasti semua yang disebutkan itu tidak akan diceritakan di sini. Ingin saya tegaskan di sini hanya akan menceritakan perihal bola sepak. Bukan bola tanding mahupun perihal LEMBU.


Selepas mendengar pendapat dari peminat bola sepak serata dunia termasuk dari Perlis hinggalah ke Kepulauan Papua Nugini. Berikut adalah peristiwa paling terkesan dalam jiwa mereka sepanjang 2012. Baca dengan hati terbuka dan hindarkan perasaan marah-marah tidak tentu pasal. Kalau rasa tidak setuju atau tidak puas hati, sila buat buku sendiri dan zahirkan pendapat anda itu dengan sepuas-puasnya. Diingatkan bahawa ini adalah penulisan secara percuma dan tidak mencuri duit melalui cukai dari kamu semua.

 
Kelantan Juara 'TREBLE'.

Jika sesebuah pasukan itu dengan selamba hanjengnya melakukan 'treble' untuk semusim. Maka sudah tentu ada sesuatu rahsia besar di sebalik kejayaan itu. Rahsia itu elok kita tanyakan sahaja kepada pengurusan KAFA. Tetapi pastinya dalam ramai-ramai peminat Red Warriors, tidak ada yang lebih layak untuk bergembira dan sujud syukur melainkan...Ya, Perdana Menteri kita yang merupakan anak jati kelahiran Pekan, Pahang dan juga peminat nombor 1 Red Warriors!





Van Persie Si Penderhaka Zaman Moden.

Ketika Van Persie membuat keputusan untuk menyertai perjuangan gelap syaitan merah, ada khabar mengatakan bergegar tapak perumahan di Highbury. Tidak kurang juga ramai remaja Geng Bas Sekolah yang remuk hati lalu membakar jersi bernombor 10 milik RVP itu. Ada RVP kisah? Yang penting kini beliau sedang berjuang di alam kejahatan bersama pasukan syaitan merah.

Mengaku meminati Arsenal sejak dari dalam perut ibunya lagi.


Isu Rasuah Mengheret Antonio Conte.

Selepas dengan angkuh membawa kejuaraan ke-28 Scudetto untuk Juventus serta berjaya mengekalkan rekod tanpa kalah untuk semusim, Antonio Conte didakwa dalam satu kes berkaitan rasuah. Beliau di gantung 10 bulan kerana gagal membuat laporan berkenaan 'match-fixing' antara Novara-Sienna dan AlbinoLeffe-Siena iaitu ketika beliau masih lagi menjadi jurulatih di Sienna.


Nazmi dan Fakri Menakluk Portugis.


Jika dahulu lanun-lanun Portugis sibuk datang ke Melaka untuk menakluk Tanah Melayu, tapi kini ia sudah berbeza. Nazmi Faiz serta pemain kegemaran rakyat Malaysia Fakri Saarani  dengan penuh berani berkelana ke negara Luis Figo untuk mengembangkan bakat demi sesuap nasik. Ia menunjukkan satu perkembangan bagus buat mereka berdua yang berani mencabar diri sendiri. Tetapi jika di tanya kepada Safee yang menonggeng, bermain untuk pasukan Selatan Tanah Air adalah yang terpaling 'WORLD CLASS' dalam hidup beliau. SYM!!!


Rafa Benitez Kembali Mencari Rezeki.

Entah apalah yang difikirkan oleh Saudara Roman ketika beliau memanggil Rafa untuk menjaga anak-anak berbakat dalam pasukan Chelsea. Seorang jurulatih yang pada mulanya dikatakan pandir oleh sesetengah puak penyokong Chelsea, namun kini secara perlahan-lahan sedang berjaya menawan hati peminat kipas mati 'The Blues'. Keberanian Chelsea menukar jurulatih bagaikan menukar kekasih membuktikan jati diri jantan wujud dalam jiwa pengurusan Chelsea. Hanya pasukan yang lemah batin sahaja percaya kepada jurulatih tunggal yang tua bangka.


Johor FC jadi Johor jadi Darul Takzim FC.

Bermula dengan cara ambil alih pasukan, cara menandatangani pemain serta pemilhan logo pasukan, semuanya serba tidak kena buat pasukan ini. Namun begitu, bagi peminat setia yang dahagakan aksi pasukan Johor di liga tertinggi selepas hampir 20 tahun menonton bola sepak negara luar di rumah melalui stesen satelit berbayar, ia dipanggil sebagai "ERA KEBANGKITAN BOLA SEPAK JOHOR". Tolong jangan samakan proses urusan seperti Pejabat Tanah ini dengan apa yang berlaku di Chelsea, Manchester City mahupun Paris Saint Germain.

Bukan Legoland, bukan JPO...tetapi inilah tarikan sebenar.


Sepanyol Pasukan Agung.

Tiada apa yang dapat menandingi kehebatan pasukan Sepanyol yang mencatat hatrik pada tahun ini selepas kejayaan mangaut Piala Eropah 2008, Piala Dunia 2010 serta Piala Eropah 2012. Namun apa yang menarik ialah mereka berjaya mempopularkan kembali taktik "FALSE 9" yang biasa diguna pakai oleh AS ROMA (Totti) dan BARCELONA (Messi). Tidak sabar menanti Piala Dunia Brazil 2014 untuk melihat aksi pasukan ini.


Harimau Malaya Gagal.

Kegagalan ini sudah dijangka. Ia dapat dilihat jelas bermula dari pemilihan pemain membawa kepada siri perlawanan persahabatan yang amat mengecewakan. Entah sampai bila agaknya kita akan terus dikecewakan seperti ini. Mujur kita semua ada perasaan sedih, marah dan malu sekiranya Harimau Malaya tewas. Tetapi masih ada individu kebal dan bebal yang tidak berasa bertanggungjawab dengan siri kegagalan Harimau Malaya selama 28 tahun ini.

Kekal Agung di Puncak!!!

Namun ada juga beberapa peritistiwa hebat yang berlaku pada 2012. Antaranya jaringan sepakan gunting Zlatan ketika secara solo dan angkuh memewaskan England dalam perlawanan persahabatan. Real Madrid menjulang kejuaraan La Liga dengan kemenangan ke atas Barcelona di Nou Camp. Ketenangan tahap hanjeng Andrea Pirlo dengan penalty 'Panenka' ketika bertemu England di Piala Eropah 2012. Sergio Aguero memberi kejayaan juara BPL 'hujung nafas' kepada kepada Manchester City.


Anda semua boleh memilih peristiwa mana yang paling berkesan di hati sepanjang 2012 ini. Tepuk perut tanya Rosnah Mat Aris. Akhir kata Majulah Bola Sepak 2013 untuk semua kecuali Perlis, Kedah dan Pulau Piang.

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...