Sunday, October 7, 2012

Perihal Ranking FIFA Malaysia



Salam..sebenarnya ada antara entri ini sudah aku tampalkan di dinding muka buku. Cuma kawe mahu menambah sedikit sebanyak info dan ayat supaya ia menjadi lebih sopan dan cantik gamaknya. Cadangan dan maklumat aku ini mungkin hanya ibarat seekor semut yang berjalan di atas pasir. Kalau dari jauh memang tak kelihatan. Tetapi jika dilihat dengan kanta pembesar, Insya'allah akan nampak semutnya. Walaubagaimanapun, takkan dapat ku lawan cermin mata Soltan Bola yang telus mulus itu.


Soltan Bola ni kalau dia bijak, dia boleh wujudkan satu kejohanan tahunan seperti Pestabola Merdeka. Menjenamakan semula kejohanan ini dengan menebalkan muka mencari penaja-penaja besar seperti Air Asia, Genting, Pelita Nasik Kandar dan seumpamanya. Dengan tajaan besar, maka pasukan-pasukan terbaik akan terpancing untuk menyertainya. Cukup dengan pasukan yang rankingnya setakuk dua takuk atas dari Malaysia (Malta,Barbados,Yaman). Kalau menang boleh tingkatkan ranking. Kemudian jemput pengadil-pengadil yang hebat seperti Howard Webb. Selepas 3 tahun kejohanan ini akan setaraf dengan Piala Kirin Jepun yang diadakan setiap 2 tahun. Siapa-siapa yang lapor, boleh makan nasik kandar. Mamak gembira, bolasepak Maju. Ok?


Mungkin ada betolnya idea kawe di atas itu. Jika mahu tahu lebih lanjut, sila rujuk cara-cara pengiraan ranking FIFA di bawah ini. Ranking FIFA dikira seperti berikut:

P = M x I x T x C bersamaan:

M (Points for Match)
Win (3), Draw (1), Lose (0)
Win on penalties (2), Lose on penalties (1)
I (Importance of Match)
Friendly match (1.0), Fifa World Cup qualifier or Confederation-level qualifier (2.5), Confederation level final competition or FIFA Confederations Cup (3.0) and FIFA World Cup competitions (4.0)
T (Strength of Opposing Team)
T = (200 – ranking position of opponent)/100, where #1 team and #150 team are assigned the value of 200 and 50 respectively
C (Strength of Confederation)
Confederations are UEFA/CONMEBOL, CONCACAF, AFC/CAF and OFC. The strength factor is between 1 and 0.85 and is based on the number of victories by teams belonging to the Confederation at the last 3 FIFA World Cups



With the points calculated over a four year period (last 48 months), games played more recently are given more emphasis through applying a series of weightings; last 12 months (x1), 12-24 months (x0.5), 24-36 months (x0.3) and 36-48 months (x0.2).- sumber FIFA -


Sudah jelas bukan bagaimana cara ranking FIFA dikira? Yang bahasa Inggeris tu kenalah sendiri fahamkan. Aku pun tak berapa yakin nak kupas berdasarkan tulisan. Dengan molot bolehlah kot.


Namun begitu, Rajagopal dan Safee Sali tetap mempertahankan bahawa ranking FIFA adalah tidak penting. Berdasarkan kedudukan terkini, Filipina berada pada ranking ke-147 manakala Malaysia pula 162. Adakah ini bermakna Filipina akan memenangi Piala Suzuki tahun ini? Berdasarkan persembahan pada kejohanan sebelumnya, saya akan mengatakan ia tidak akan mungkin berlaku. Jelas sistem ranking bukanlah penentu untuk semua faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi semasa, contohnya seperti kelebihan beraksi sebagai tuan rumah, atau keupayaan Harimau Malaya untuk bermain dalam tekanan baracuda yang melampau. Ataupun mungkin kesan daripada kurang tidur disebabkan keluar malam membelikan rakan sepasukan 'penadol' dan pemain terlalu letih dengan aktiviti 'photoshoot' tepi kolam. Jadi sekiranya saya adalah anda, saya tidak akan menggunakannya sebagai sumber tunggal maklumat untuk membuat pertaruhan di beberapa laman web 'bookies' di internet.


Tetapi adakah sistem ranking yang digunakan FIFA ini bertujuan khusus atau ia hanya fakta seperti 100 Artis Janda Wanita Paling Menarik atau Selebriti Singapura Paling Semak Di Malaysia? Jawapannya adalah sangat mudah...ranking adalah amat penting! FIFA menggunakan sistem ranking ini untuk menentukan kedudukan ketika undian dijalankan bagi sesuatu pertandingan, yang akhirnya bermakna pasukan seperti Filipina kelak adalah kurang berkemungkinan untuk menghadapi pasukan terbaik di Asia dalam pusingan kelayakan Piala Dunia atau Olimpik. Bagi Piala Suzuki pula mereka tidak perlu lagi melalui pusingan kelayakan. Ini bermakna mereka mempunyai lebih tinggi peluang untuk maju ke peringkat akhir pertandingan utama.

Kepentingan ranking FIFA ini hanya FAM sahaja yang memahaminya. Orang lain jangan nak sibuk-sibuk bagitau FAM pasal kepentingan menjaga ranking FIFA. Oleh itu, marilah kita semua menyokong pasukan galah panjang Malaysia. Ini kerana untuk melihat Malaysia layak ke Piala Dunia adalah sama seperti menunggu sukan galah panjang dipertandingkan di Olimpik. Tiada penghujung...

3 comments:

  1. As Sultan,ko pandai sgt ke?tunjuk blog ko sikeeeeettt..pleaselah..please...LOL

    ReplyDelete
  2. Aku syak As Sultan ni adalah Soltan Bola...

    ReplyDelete

Silakan Laser Saye...