Thursday, November 29, 2012

Prebiu Piala AFF Suzuki: MALAYSIA vs INDONESIA







 


MALAYSIA vs INDONESIA
 
 
Pengenalan Kisah
 
 
Di Indonesia, bolasepak dipanggil sebagai sepakbola dan mereka ialah lawan yang perlu kita salut! Hakikat telah tertulis bahawa Malaysia dan Indonesia mempunyai sejarah permusuhan ribuan tahun lamanya di sebalik asalnya serumpun dan berkongsi budaya menjadikan pertembungan kedua pasukan ini sentiasa mengujakan.
 
Derbi Malaysia-Indonesia kini boleh diletakkan sebagai pertembungan bolasepak paling sengit di ASEAN. Tidak pernah ada perlawanan bolasepak di ASEAN sebelum ini yang penuh kontroversi dan provokasi seperti Malaysia bertemu Indonesia.
 
 
Sepakbola di Indonesia merupakan satu kegilaan. Tidak cukup dengan itu, media cetak dan elektronik Indonesia banyak memberi liputan seputar sepakbola mereka jauh melebihi media cetak dan elektronik Malaysia memberi liputan semasa bolasepak kita. Malahan liputan seputar itu bukan terhad di atas padang, tetapi juga meliputi hal ehwal kehidupan pesepakbola itu sendiri. Siapa yang ganteng dan keren, siapa yang pacaran dan cumbuan sama artis atau model dan bermacam lagi.
 
 
Sebenarnya jika hendak dibandingkan dengan Malaysia, kita jelas jauh ketinggalan. Oleh itu di Indonesia, kerana adanya kegilaan terhadap sepakbola, tajaan pihak korporat mencurah-curah masuk untuk membantu memajukan sepakbola. Di Malaysia, kita masih lagi mengharapkan bantuan YB-YB dari UMNO.
 
 
Statistik Silam
 
 
Pasukan bimbingan Nil Maizar pada kali ini tampil sebagai 'kuda hitam' akibat konflik bola sepak nasional yang belum mereda. Namun, apabila dilihat dari sejarah pertemuan kedua pasukan, Indonesia masih boleh membusungkan dada seperti gajah kekenyangan. Secara keseluruhan di peringkat senior yang tercatat secara rasmi di dalam data simpanan FIFA, kedua pasukan telah bertemu sebanyak 64 kali, dan Indonesia masih memimpin dengan 29 kemenangan, sementara Malaysia hanya berjaya menang sebanyak 20 kali, dan 15 bakinnya berakhir dengan seri.
 
 
Rekod kekalahan dan kemenangan terbesar kedua pasukan juga tercatat hampir serupa. Indonesia pernah 'mencukur botak' Malaysia dengan jaringan  6-0 di Bandar Seri Begawan, Brunei Darussalam pada kejohanan Sukan SEA 1999, melalui gol yang dijaringkan oleh Bambang Pamungkas (2 gol), Rochi Putiray (2 gol), Hariyanto Prasetyo dan Ali Sunan.
 
 
Sementara itu Malaysia pula berhasil 'membungkam telur' Indonesia dengan jaringan 7-1 di Kuala Lumpur pada Piala Pestabola Merdeka 1976. Malaysia ketika itu dengan gah menjadi Juara Pestabola Merdeka selepas menewaskan Jepun 2-0 pada perlawanan akhir yang cukup mendebarkan di atas padang becak Stadium Merdeka.
 
 
Dalam tiga pertemuan terakhir di Kuala Lumpur, Indonesia hanya mampu meraih kemenangan satu kali sahaja iaitu ketika Piala Tiger 2004 di mana mereka menang dengan jaringan 4-1. Namun, pada 2 pertemuan berikutnya, Indonesia sering gagal meraih kemenangan. Mereka  hanya seri 1-1 pada perlawanan persahabatan (Ogos 2006) dan terakhir pada perlawanan pertama final Piala AFF Suzuki 2010 dengan jaringan 3-0.
 
 
Hikayat Permusuhan

 
Masihkah anda semua ingat pada Rahma Azhari dan Julia Perez? Menjelang perlawanan akhir Piala AFF Suzuki 2010 di Bung Karno, menurut sumber dalaman, ada khabar ketika itu menyebut bahawa Rahma Azhari bercadang untuk menggoda Rajagopal dan Safee Sali. Huh!! sungguh biadap. Juga ketika itu seorang lagi cewek Indonesia tidak ketinggalan mahu berbakti kepada nusa dan bangsa, Julia Perez pula sudah bersedia untuk menonjolkan gunung kembar. Sangat keji!!

 
Seperti mana ratusan tahun dulu bila Hang Tuah ke Majapahit dan hampir digoda oleh gundik-gundik Majapahit, begitulah juga ia berlaku pada masa kini. Namun Laksamana Hang Rajagopal dan pendekar Hang Safee Sali ketika itu tidak mudah lemas dalam pelukan cewek Indonesia. Hasilnya kita berjaya membawa pulang Piala AFF Suzuki buat pertama kalinya dalam sejarah.

 
Malaysia Pasti Menang
 
Meskipun Rita Rudaini dan Ayu Raudhah kini bukanlah WAGS yang paling hot lagi. Tetapi kita boleh berbangga denagn tunang dan bakal Isteri Khairul Fahmi, Liuney Natasha. Ini munkin boleh digunakan sebagai senjata rahsia bagi mengelirukan pihak lawan seperti Andik Vermansah dan Bambang Pamungkas.


Buat pemain naturalisasi mereka pula, kami sediakan Azwan Ali sahaja sebagai pemunsnah. Kenapa? Kerana beliau terkenal dengan mulut 'laser' nya. Tidakkah kamu semua ingat bahawa Indonesia menjadikan LASER sebagai alasan utama kepada kekalahan 3-0 di Bukit Jalil pada 2010? Ini mungkin strategi paling berkesan.
 
"Liuney tetap peminat No. 1 Harimau Malaya walaupun Abang Fahmi tak main...Wan Zack kan ada...hihihi"
 
 
Semangat 1 Malaysia perlu disematkan dalam jiwa setiap pemain Harimau Malaya. Kemenangan Didahulukan Piala Diutamakan. Kita mahu bangun awal pagi ahad nanti bagaikan Harimau Angkuh, mengaum dan rasa gagah perkasa!!! Kesemua 22 Pemain Malaysia perlu tenang dah gagah walaupun mendapat ancaman buluh runcing di atas padang. This is BUKUIT JALIL!!!! bak kata David Teo.

 
Kita mesti menewaskan Indonesia dan seterunya mara ke Akhir serta menjulang sekali lagi Piala AFF Suzuki ini. Kerana Piala Suzuki AFF asalnya ialah Piala Tiger AFF. Memenanginya adalah ibarat sireh pulang ke gagang atau ibarat bir Tiger masuk membasahi tekak yang kekeringan.
 

5 comments:

Silakan Laser Saye...