Tuesday, April 23, 2013

Ciri-ciri Penyokong Sebenar Dalam Bola Sepak.



Kawe ingin bincang sedikit pasal menjadi 'true' apabila bergelar seorang penyokong kental. Menyokong pasukan Bola Sepak (baca : dalam EPL (budak-budak baru buang kulop panggil BPL)) adalah trend yang berkembang pesat diseluruh dunia. Tidak kiralah kutu itu berada di kota London, mahupun di Kampung Kokdiang, mereka boleh menjadi penyokong.
*cilaka baru aku perasan dalam kurungan ada lagi kurungan. Hebat jugak aku ni.

Mengikut kajian dari segi kaedah human saikologi, melibatkan diri, menyertai, mengetahui, membicarakan atas sesuatu yang best dan glamor boleh menjadi sosial asset kepada seseorang individu. Perkara yang sama juga berlaku dalam hal berkaitan fenomena EPL. Seseorang itu boleh sahaja melibatkan diri, menyertai, membicarakan, mem-impersonate segala hal mengenai EPL seterusnya menjadi penyokong pasukan yang dirasakan best.
 
Namun,tidak semua mereka itu 'true'. Jika silap langkah, mereka boleh rebah ke dalam lembah kehinaan seperti Poyo, Poser dan Lalang.

Okay baiklah, kawe mahu lebih fokus pada kategori yang paling susah hendak dicapai oleh penyokong pasukan EPL (Manchester United, Arsenal,Chelsea atau Liverpool) iatu menjadi seorang yang TRUE. Beberapa sifat boleh kita observe sebagai guideline untuk mengenalpasti sifat sifat penyokong yang TRUE.
 

1. Pemikiran yang tajam dan otak yang cerdas.

Penyokong yang kenal pasukan yang disokong. Siapa dalam team utama, team simpanan, posisi player, taktikal jurulatih, percaturan permainan, perang saikologi, analisis pemain, sejarah kelab, historic events, scoring legends, iconic players, awards and winning, curse and losing..Dengan menguasai segala fakta-fakta team (kalau khatam sekali fakta team lawan lagi stail woihh), barulah orang respect bila kamu mengaku sokong JDT ke..Pahang ke..(sebagai contoh).


2. Memiliki Jiwa Tulus dan hati suci

Ini agak sukar hendak dikecapi. Sebab hal-hal perasaan ni dia kena meresap sendiri. Penyokokng yang boleh dapat tahap Dewa ni kawe boleh kata 'he's there already'. Contoh: Bila pasukan yang disokong kalah, beliau boleh bertukar mood kepada bangsat punya sedih. Jenis sampai menangis pun boleh jadi. Ini bukan jiwang atau kes hati lembik..tetapi ini soal kepercayaan atau orang putih kata faith. Penyokong jenis ini,kalau team dia kalah pukul 3 pagi, pukul 11 pagi esok dia boleh sarung jersi lagi pegi jalan-jalan di KLCC. Dia takdak hal punyo...



3. Jersi

Walaupun dia tidak berduit seperti Rosmah Mansor..tetapi dalam sekali seumur hidup, paling koman dia jejak juga ke Al-Ikhsan angkat sekeping Jersi Home yang original.Tapi kalau dah memang takdak duit sangat,siam pun siam lah....


4. Tidak emosional

Penyokong yang True selalunya tidak emosional bila berhadapan dengan kritikan. Mereka tidak tewas dengan perang saikologi yang berbaur provokasi. Pandai mengawal diri supaya dilihat tenang dalam kekalahan..dan menerima kekalahan serta mengakui kelemahan demi kemenangan masa depan. Ini orang kawe respect!


5. Sokong dari kecik, bukannya selepas masuk universiti.

Jangan jadi poyo.


6. Menyokong tanpa kompromi.

Ini pun tahap dewa juga walaupun ada unsur bengap. Contoh: Aku tahulah kau benci Chelsea, tapi janganlah sampai nak boikot Galaxy Note brader..kahkahkah. Atau: Ahh semua air mabuk dia langgah, jack danial lah..Heiniken lah..Anchor lah..cuma Calsberg saja dia tak minum. Benci sapa tu woii? (suatu ketika dahulu sekitar 90-an)


7. Gila Ilmiah Bola

Bila pegi kedai majalah, dia terkam majalah bola, bila dapat masuk intenet, dia terkam Mata Pena Hitam!..Hah ini baru True bang....

Kawe senaraikan 7 karektor utama sahaja. Mungkin ada lagi karektor-karektor lain yang kamu orang rasa menepati sifat sifat true,boleh saja lu orang bincangkan sesama aweks, teman, bini, skandal dan makcik jual karipap angin.

Pesanan: Jenis karektor bila menang sayang, bila kalah buang..hahaha kalau jumpa memang sedap kena terajang..

Kawe tinggalkan anda semua dengan sebuah pesanan:

"Jadilah penyokong yang TRUE demi maruah diri, keluarga dan kawan kawan."

No comments:

Post a Comment

Silakan Laser Saye...